Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Har en förskolelärare 40k? Fyfan, sambon som är optiker (en masterutbildning) har lika lågt. Känns som dagisfröken är vinnaren i den ekvationen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har en förskolelärare 40k? Fyfan, sambon som är optiker (en masterutbildning) har lika lågt. Känns som dagisfröken är vinnaren i den ekvationen.
Med den liknelsen så behöver jag inte ens försöka förklara eller övertyga dig om något.

Be frugan byta jobb till assistent och att förklara för henne att hon är en vinnare i ekvationen?

Kan man snickra på huset så ska man inte vara sjukskriven då kan man ju jobba. Bidragsfusk kallas det, kostar oss skattebetalare miljarder varje år.

Några föräldrar som lämnar ungarna på dagis några timmar extra i månaden, not so much
Kan inte låta bli att hoppa in igen... :love::love::love:
Jag var för några år sedan sjukskriven drygt ett halvår. Orsaken var sorg och depression. Jag blev ORDINERAD att göra saker som jag hade lust att göra, enligt både läkare och psykolog. Mycket viktigt att jag anammade detta. Så eftersom jag förutom min bostadsrätt äger en gammal gård några mil härifrån, så var jag där och målade och snickrade. Det bidrog till mitt tillfrisknande.
Du får lugna ner dig lite, Anders. Du kan inte dra alla över en kam.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Ja, jag har en bra lön, samtidigt som jag älskar mitt jobb.
Bra kombo.

M MagHam skrev:
Jag är systemutvecklare med högskoleutbildning och 30 års erfarenhet.
Men det går bra att kalla mig "kodknackare" eller precis vad ni vill. Är ganska prestigelös.
Värre med pedagogerna. Där sitter tydligen hela yrkesidentiteten i att det heter förskola.
Jag är förskollärare. Men vill du kalla mig dagisfröken får du göra det, det säger mer om dig än vad det gör om mig. Samma med förskola/dagis.
Inte blir jag förnärmad.
Bara lite full i skratt.
Kan förstå att en del har svårt att "hänga med". Sen är vi ju olika yrkesgrupper på mitt arbete. Med olika lön. Då förenklar det om man använder korrekt benämning.

T TheGame skrev:
Ja det heter förskola inte dagis.
Det finns heter inte daghem idag som sagt.
Men detta är offtopic vi behöver inte hålla på "överbevisa" med att dra fram SAOL osv. :p(y)
Nu skrev du ju tidigare att det heter daghem, inte förskola. Det hette daghem på 70-talet. SAOL följer vad svenska folket anser att ord betyder oavsett vad vissa dagistalibaner har för synpunkter på svenska språket och vad de anser att dagis betyder. Dagis betyder nu år 2020 förskola. Pratar man om 70-talet betyder ordet daghem. Det är som byggarbetare som inte tycker att det ska heta byggare, eller lärare som vill bannlysa ordet plugget.

Anders Malmgren: Både läkare och kuratorer anser att det är bra för individer som är sjuka och arbetslösa att ha någon sysselsättning för att kurera sig och hålla humöret uppe för att komma ut i samhället igen, så om de har barnen någon timme extra på dagis medan de bygger kallar jag definitivt inte för fusk.
Sedan skulle det kunna vara fusk om en förvärvsarbetande person bygger hemma med barnen på dagis några timmar då och då, men det tycker jag att man kan se mellan fingrarna på.

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Kan inte låta bli att hoppa in igen... :love::love::love:
Jag var för några år sedan sjukskriven drygt ett halvår. Orsaken var sorg och depression. Jag blev ORDINERAD att göra saker som jag hade lust att göra, enligt både läkare och psykolog. Mycket viktigt att jag anammade detta. Så eftersom jag förutom min bostadsrätt äger en gammal gård några mil härifrån, så var jag där och målade och snickrade. Det bidrog till mitt tillfrisknande.
Du får lugna ner dig lite, Anders. Du kan inte dra alla över en kam.
Lite som dagistalibanerna helt enkelt borde lugna ner sig.

Utbrändhet är en myt, om det var en grej skulle alla företagsledare och innovatörer vara utbrända. ;) nej men visst det jag tänker på är sjukpensionärer och långtidssjukskrivna. Görs för lite för att sätta åt fuskare. Otroliga pengar som fuskas bort där. Mycket större problem än folk som har barn på dagis, dessutom är det ju okej i kommuner med vettigare regler ;)

L Lenamajan skrev:
Jag är förskollärare. Men vill du kalla mig dagisfröken får du göra det, det säger mer om dig än vad det gör om mig. Samma med förskola/dagis.
Inte blir jag förnärmad.
Bara lite full i skratt.
Kan förstå att en del har svårt att "hänga med". Sen är vi ju olika yrkesgrupper på mitt arbete. Med olika lön. Då förenklar det om man använder korrekt benämning.
Om man har någon form av högskoleutbildning borde man förstå att språket förändras, därför är det skrämmande hur vissa förskollärare står på dagisgårdarna och tjatar om att det minsann inte heter dagis. Om man utgår från detta är det nog en fördel om barn på dessa dagis vistas så litet som möjligt där och är hemma med byggande föräldrar, vem vet vad annat som dessa irrlärande förskollärare tutar i barnen.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Om man har någon form av högskoleutbildning borde man förstå att språket förändras, därför är det skrämmande hur vissa förskollärare står på dagisgårdarna och tjatar om att det minsann inte heter dagis. Om man utgår från detta är det nog en fördel om barn på dessa dagis vistas så litet som möjligt där och är hemma med byggande föräldrar, vem vet vad annat som dessa irrlärande förskollärare tutar i barnen.
Läste du överhuvudtaget mitt inlägg?? :thinking::thinking::crysmile::crysmile:

Lite som dagistalibanerna helt enkelt borde lugna ner sig.

Utbrändhet är en myt, om det var en grej skulle alla företagsledare och innovatörer vara utbrända. ;) nej men visst det jag tänker på är sjukpensionärer och långtidssjukskrivna. Görs för lite för att sätta åt fuskare. Otroliga pengar som fuskas bort där. Mycket större problem än folk som har barn på dagis, dessutom är det ju okej i kommuner med vettigare regler ;)
Skrev jag något om utbrändhet??
Som för övrigt inte är en myt, men kan sträcka mig så långt att jag tror att många utnyttjat begreppet felaktigt. Men en myt är det inte.
Men skrev jag något om utbrändhet i mitt inlägg?

L Lenamajan skrev:
Skrev jag något om utbrändhet??
Sorg och depression låter som det, för några år sedan hade jag sagt att utbrändhet är ännu ett vänsterpåhitt men på senare år så har jag fått omrevidera den synen efter att ha fått barn och byggt ett produktföretag samt ett samhälle som inte vill avlasta några timmar i månaden :)

Utbrändhet är en myt, om det var en grej skulle alla företagsledare och innovatörer vara utbrända. ;)
Ojojoj, Anders. Din okunnighet inom vissa områden blir bara tydligare och tydligare för var dag som går.

• Gilla
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
Sorg och depression låter som det, för några år sedan hade jag sagt att utbrändhet är ännu ett vänsterpåhitt men på senare år så har jag fått omrevidera den synen efter att ha fått barn och byggt ett produktföretag samt ett samhälle som inte vill avlasta några timmar i månaden :)
Anders, nu blandar du ihop olika begrepp. Jag har aldrig varit utbränd. "Låter som det... ". Suck.
Du kan skatta dig lycklig som aldrig varit i sorg och depression. Jag miste min man som jag varit gift med i många år och älskade. Det skedde från en sekund till en annan, fick vetskap om detta genom att polisen kom hem till mig mitt i natten. Han avled på sitt arbete. Har ringt de jobbigaste telefonsamtal i livet, de till våra barn.
Jag tog mig igenom allt, höll näsan ovanför vattenytan. Efter ett par år brakade jag.
Obearbetad sorg med påföljande depression var diagnosen.
Du har väl varken läkar-eller psykologexamen?
Uttala dig inte om saker som du inte har någon aning om, snälla. Tro inte så mycket när du inte har den kunskapen eller insikten.

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Ojojoj, Anders. Din okunnighet inom vissa områden blir bara tydligare och tydligare för var dag som går.
Jag skrev ju faktiskt jag ändrat åsikt i frågan, dock tror jag många fall är vanlig svensk lathet pga fått allt serverat av stat och skattebetalare

Jag skrev ju faktiskt jag ändrat åsikt i frågan, dock tror jag många fall är vanlig svensk lathet pga fått allt serverat av stat och skattebetalare
Du har i vilket fall som helst blottat en stor okunskap.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.