225 521 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Jodå, det heter dagis i talspråk. Så vill man kan man tydligen lämna sina barn på dagis i vissa kommuner och gå hem och bygga på sitt hus. Medan i andra kommuner är det förbjudet. Annars har ju arbetssökande och sjukskrivna möjlighet att bygga på huset om de har ork och tid när barnen är på dagis, såvida de arbetssökande rapporterar sina sökta jobb. När det gäller sjukskrivna kan ju Försäkringskassan lägga sig i, beroende på vilken sjukdom personen är sjukskriven för.
Ett tips är att slå upp Svenska Akademins ordlista så finner man att dagis är en synonym för förskola. Språket förändras ideligen!
Ett tips är att slå upp Svenska Akademins ordlista så finner man att dagis är en synonym för förskola. Språket förändras ideligen!
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
arbetssökande (som går på a-kassa eller soc) och sjukskrivna ska inte jobba på hus, de ska söka jobb eller jobba på tillfrisknande, att jobba på huset när man går på bidrag det är INTE okej
Självklart ska arbetssökande söka jobb och både de som går på a-kassa och på soc vet jag redovisar alla sina sökta jobb, annars får de inget från varken a-kassa eller soc. Om de anstränger sig för att söka jobb ser jag inget problem i att de ägnar någon timme eller två att bygga hemma medan barnen är på dagis. Tror att det kan öka självkänslan hos dem och öka chansen till jobb.
Angående sjukskrivna skrev jag att det är beroende på vilken sjukdom de är sjukskrivna för. Jag kan tänka mig att någon som är utbränd kan rehabilitera sig genom lite hemmabygge någon timme eller två. Men skulle vederbörande rusa omkring som ett jehu på tomten och bygga alla timmar medan barnen är på dagis, då kanske FK borde dra öronen åt sig.
Angående sjukskrivna skrev jag att det är beroende på vilken sjukdom de är sjukskrivna för. Jag kan tänka mig att någon som är utbränd kan rehabilitera sig genom lite hemmabygge någon timme eller två. Men skulle vederbörande rusa omkring som ett jehu på tomten och bygga alla timmar medan barnen är på dagis, då kanske FK borde dra öronen åt sig.
Daghem inte förskolaH Husbuset skrev:Jodå, det heter dagis i talspråk. Så vill man kan man tydligen lämna sina barn på dagis i vissa kommuner och gå hem och bygga på sitt hus. Medan i andra kommuner är det förbjudet. Annars har ju arbetssökande och sjukskrivna möjlighet att bygga på huset om de har ork och tid när barnen är på dagis, såvida de arbetssökande rapporterar sina sökta jobb. När det gäller sjukskrivna kan ju Försäkringskassan lägga sig i, beroende på vilken sjukdom personen är sjukskriven för.
Det är alltså inte myglandet i sig, som är problemet. Utan vem som myglar? Den framgångsrike skrytmånsen men de rätta generna, tillåts att töja på gränserna. Medans den sjuke och arbetslöse skall hålla sig på mattan. Är det rätt uppfattat?AndersMalmgren skrev:
Nu pratar du i nattmössan, barn nuförtiden går på förskola, inte daghem. Denna tråd handlar om nutid, alltså om det är okej att bygga hemma medan barnen är på dagis. Jag personligen tycker att det är okej i viss mån om det sker med måtta.T TheGame skrev:
SAOL
tryckår: 2015
dag·is [da´g‑] substantiv ~et; pl. ~ • ⟨vard.⟩ förskola
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jösses vilka litanior!
När jag var 6 år gick jag i lekskola på förmiddagarna.
Fast morsan, liksom majoriteten av kvinnor, var hemmafru, och tog hand om min lillasyster.
När jag var 6 år gick jag i lekskola på förmiddagarna.
Fast morsan, liksom majoriteten av kvinnor, var hemmafru, och tog hand om min lillasyster.
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Skillnaden är dock att småbarnsföräldrar har både jobb som generar skatt samt att de betala dagisavgift, bidragstagare är ren kostnad. Så det är stor skillnad och de ska inte renovera hus, oberoende om de har barn eller inte.Staffan2000 skrev:
Det är redan avhandlar att vi som bor i flexibel kommun inte ens fuskar så droppa det
Fel fel fel som Magnus och Brasse sa.AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är dock att småbarnsföräldrar har både jobb som generar skatt samt att de betala dagisavgift, bidragstagare är ren kostnad. Så det är stor skillnad och de ska inte renovera hus, oberoende om de har barn eller inte.
Det är redan avhandlar att vi som bor i flexibel kommun inte ens fuskar så droppa det
Det finns inga regler på att sjukskrivna eller arbetslösa inte får renovera hus så droppa dom kommentarerna.
Ja, men nu pratade vi om småbarnsföräldrar som är sjukskrivna eller arbetslösa. Troligtvis har de arbetat tidigare eller kommer att arbeta efter sin arbetslöshet eller sin sjukdom. Jag kan faktiskt inte se det som fusk om de pular med någonting en timme eller två medan kidsen är på dagis. Tror att det är bra för att komma ur sin situation som arbetslös eller sjuk. Annat vore det om det upptar en större tid av dagarna, då kan man fråga sig om det ligger något fusk bakom.AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är dock att småbarnsföräldrar har både jobb som generar skatt samt att de betala dagisavgift, bidragstagare är ren kostnad. Så det är stor skillnad och de ska inte renovera hus, oberoende om de har barn eller inte.
Så när dina barn är på dagis, går du i princip på bidrag, eftersom jag betalar merparten av kostnaden för dem.AndersMalmgren skrev:
När jag för några år sedan druttade ner på utsidan av källargrunden på min tillbyggnad och slog axseln ur led, och likt Clintan slog den rätt med den andra armen för att komma upp igen, blev jag sjukskriven. Rehabiliteringen bestod i att steg för steg arbeta upp rörelseförmågan i armen, från att inte ha kunnat lyfta ett mjölkpaket till nästan full rörlighet. Du menar alltså att, istället för att gå på rehab i kommunal skattefinansierad regi, fortsätt byggande i maklig takt, med samma resultat, vore fel?
En kompis sågade av sig ett finger. Efter " omplåstring" var han sjukskriven. Samtidigt gjorde han en del småreparationer på sitt hus. Var även det fel?
[QUOTE
Anders Malmberg.
Det är redan avhandlar att vi som bor i flexibel kommun inte ens fuskar så droppa det[/QUOTE]
Min kommentar var naturligtvis rent generell, och självklart inte riktad specifikt till dig! Att vissa kommuners innevånare gärna betalar andras krogrundor, storstädande, självförverkligande, eller allmän ovilja att vara tillsammans med sin avkomma, är helt ok. Då det fattats i sann demokratisk anda.
Sålunda finns det inget att "droppa". Rolig svengelska förresten. Alltid lär man sig något nytt. Det lägger jag i "pipen".
Har du som skrivbordskramare en susning om var det innebär att skada sig, och vilka konsekvenser det medför?
Steve
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Kan man snickra på huset så ska man inte vara sjukskriven då kan man ju jobba. Bidragsfusk kallas det, kostar oss skattebetalare miljarder varje år.
Några föräldrar som lämnar ungarna på dagis några timmar extra i månaden, not so much
Några föräldrar som lämnar ungarna på dagis några timmar extra i månaden, not so much
Ok så att en läkare har sjukskrivit en person innebär vaddå? Att personen inte är sjuk?AndersMalmgren skrev:
Samma sak gäller en arbetslös=en person som står till arbetsmarknadens förfogande får inte enligt dig snickra på sitt hus? får denne dricka kaffe, äta mat eller vad gäller? Sitta på en pinnstol?
Redigerat: