Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skattar 1 miljon kronor per år, så har nog betalt den lilla du
"lilla du" - utan att nämna detaljer kan jag snabbt konstatera att jag genererar mer skatt än du. Det innebär dock inte att jag anser att jag har större rätt att utnyttja välfärdssystemet än någon som genererar mindre skatt än jag. När jag är ledig är barnen också lediga från förskolan. Främst för jag vill umgås med mina barn men även till viss del för att jag inte tycker att man ska överutnyttja välfärdssystemet. De flesta kommunernas ekonomi är nog ansträngd ändå och med tanke på senaste veckornas utveckling vad gäller Covid-19 kommer knappast ekonomin att bli bättre framöver heller.

Som sagt - att utnyttja någon timme extra ibland på förskolan är väl inte hela världen - men att stanna hemma dagar eller veckor för att renovera samtidigt som man lämnar barnen på förskolan anser jag är direkt osolidariskt. Detta oavsett vad reglerna säger.

/Krille

• Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
"lilla du" - utan att nämna detaljer kan jag snabbt konstatera att jag genererar mer skatt än du. Det innebär dock inte att jag anser att jag har större rätt att utnyttja välfärdssystemet än någon som genererar mindre skatt än jag. När jag är ledig är barnen också lediga från förskolan. Främst för jag vill umgås med mina barn men även till viss del för att jag inte tycker att man ska överutnyttja välfärdssystemet. De flesta kommunernas ekonomi är nog ansträngd ändå och med tanke på senaste veckornas utveckling vad gäller Covid-19 kommer knappast ekonomin att bli bättre framöver heller.

Som sagt - att utnyttja någon timme extra ibland på förskolan är väl inte hela världen - men att stanna hemma dagar eller veckor för att renovera samtidigt som man lämnar barnen på förskolan anser jag är direkt osolidariskt. Detta oavsett vad reglerna säger.

/Krille
Nu är det ingen tävling i dåligt skatteplanerande, men jag lackar när du tror att jag inte skulle betala min dagisplats. När man dessutom inte utnyttjar sina timmar varje vecka så har inget problem med att ha barnen på dagis när man inte jobbar. Som exempel just när jag är borta och sambon jobbar, det händer rätt ofta jag drar tex både på skidresa och sommar/höstresa med grabbarna. Helt löjligt att sambon inte skulle kunna jobba då

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu är det ingen tävling i dåligt skatteplanerande, men jag lackar när du tror att jag inte skulle betala min dagisplats. När man dessutom inte utnyttjar sina timmar varje vecka så har inget problem med att ha barnen på dagis när man inte jobbar. Som exempel just när jag är borta och sambon jobbar, det händer rätt ofta jag drar tex både på skidresa och sommar/höstresa med grabbarna. Helt löjligt att sambon inte skulle kunna jobba då
Där måste jag hålla med dig. Om man sticker iväg av någon anledning och frugan blir kvar hemma så ska inte hon också behöva söka ledigt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Om frugan däremot själv var ledig och lämnade ungen på förskolan så är vi tillbaka till början igen. Men om kommunen godkänner det så är det inget fiffel. Då handlar det enbart om ens eget samvete och barnet. Då blir frågeställningen en helt annan. Framförallt kan ingen komma och klaga på att man fifflar...

Har raderat off topic. Nu återgår vi till att diskutera om det är ok eller ej att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger.
/Moderator

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
J
Hur gör ni som (liksom jag) tvingas jobba hemifrån närmaste tiden? Nu är mina barn stora så det är mest av nyfikenhet. Akta er så ni inte renoverar på rasten och får en dagistaliban efter er.

• Gilla
Sanga och 4 till
  • Laddar…
Dra ner rullgardiner, slå på larmet!

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Pibben skrev:
Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...

Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.

Vad tycker ni andra?
Nej, barnen ska inte vara på förskolan då.

JanneJanne123
Just det där avsnittet av husdrömmar var ju i Enskede, det vill säga Stockholms Stad, så det var helt enligt regelboken att renovera när ungarna var på förskolan

• Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Perfekt ju!
Då har vi en lösning som t.o.m Arne är nöjd med :)

Jag kan förelså en kurs likt denna:
[länk]
Men då ska man ju bo i tranåstrakten och utbildningen är ju på 100% så det blir nog inte mycket byggande där inte, medan barnen är på dagis. Bättre med en distanskurs, vet'ja!

Jag jobbar hemma med barn idag, återkommer i eftermiddag om det funkade :)

Än så länge är det rätt mysigt med någon som sitter och tittar när man jobbar :)

Barn sitter på sängkant i sovrum och ser på, oordnat täcke och kuddar, dekorativ väggspegel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Hur gör ni som (liksom jag) tvingas jobba hemifrån närmaste tiden? Nu är mina barn stora så det är mest av nyfikenhet. Akta er så ni inte renoverar på rasten och får en dagistaliban efter er.
Bor du bara i rätt kommun så borde du slippa dagistalibanerna..... om de inte åkte fel i jakten på hemmasnickrare...

Som en av dagis talibanerna kan även jag offentliggöra att det har jobbats hemma i en vecka idag. 3 av dagarna har sonen varit på förskolan men senaste 2 har han varit hemma med feber.

Jag förskjuter arbetsdagen med drygt 4 timmar och från lunch när det är lite lugnare på förskolan Vabbar frugan så jag kan jobba skapligt ostört. Jag har ingen chans att bibehålla fokus samtidigt som jag tar hand om en 3 åring, lite samtal och något möte tar jag även under min lediga förmiddag, tekniskt sett får jag inget betalt.

Såg på nyheterna att det var en del dagis som stängt i Stockholm, i våran kommun håller de kommunala förskolorna öppet som i resten av landet förstår jag.

PS. När grabben var på förskolan jobbar jag i ett sträck utan raster, vid 1330 tog jag en micropizza och spenderade en timme med att städa garaget och skruva upp en verktygstavla.

#dagistaliban

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vår kommun har från och med idag stängt förskolan (dagis) för 15h-barnen, men öppet för alla andra som behöver barnomsorg.

ARJU ARJU skrev:
Som en av dagis talibanerna kan även jag offentliggöra att det har jobbats hemma i en vecka idag. 3 av dagarna har sonen varit på förskolan men senaste 2 har han varit hemma med feber.

Jag förskjuter arbetsdagen med drygt 4 timmar och från lunch när det är lite lugnare på förskolan Vabbar frugan så jag kan jobba skapligt ostört. Jag har ingen chans att bibehålla fokus samtidigt som jag tar hand om en 3 åring, lite samtal och något möte tar jag även under min lediga förmiddag, tekniskt sett får jag inget betalt.

Såg på nyheterna att det var en del dagis som stängt i Stockholm, i våran kommun håller de kommunala förskolorna öppet som i resten av landet förstår jag.

PS. När grabben var på förskolan jobbar jag i ett sträck utan raster, vid 1330 tog jag en micropizza och spenderade en timme med att städa garaget och skruva upp en verktygstavla.

#dagistaliban
Vad är det du har byggt där hemma då, de dagar som sonen har varit på dagis? Vet de om på dagis att du är hemma och bygger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.