225 522 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Postar återigen länk till dokument med sammanställning av hur kommuner ser på föräldrar som har skiftarbete/oregelbundna arbetstider.
https://www.svtstatic.se/image-cms/...51957.svt/BINARY/Forskola_ledigaforaldrar.pdf
Där kan ni se hur det skiljer sig mellan olika kommuner och ni som moraliserar över folk som ni påstår bidragsfuskar får nog tänka till lite. Alla jobbar faktiskt inte 08:00-16:00, en del jobbar skift, en del har arbeten som kräver att man är uppe tidigt på morgonen / sent på kvällen för att ha telefonkontakt med någon på andra sidan jordklotet. Men det är klart, har man jobbat i sin lilla kommun i hela livet med kontorstider så kan det vara svårt att fatta.
https://www.svtstatic.se/image-cms/...51957.svt/BINARY/Forskola_ledigaforaldrar.pdf
Där kan ni se hur det skiljer sig mellan olika kommuner och ni som moraliserar över folk som ni påstår bidragsfuskar får nog tänka till lite. Alla jobbar faktiskt inte 08:00-16:00, en del jobbar skift, en del har arbeten som kräver att man är uppe tidigt på morgonen / sent på kvällen för att ha telefonkontakt med någon på andra sidan jordklotet. Men det är klart, har man jobbat i sin lilla kommun i hela livet med kontorstider så kan det vara svårt att fatta.
Robert63 skrev:
Otippat att just du skulle vara för korkad för att förstå vad det faktiskt står i texten du citerar ifrån. Skärp till dig nu.
2.1 Förskola erbjuds barn från ett års ålder vars föräldrar förvärvsarbetar,
studerar, är föräldralediga enligt föräldraledighetslagen för vård av annat
barn, är arbetslösa och aktivt söker arbete, eller till följd av barnets eget
behov eller på grund av familjens situation i övrigt
Jaha nu blev man korkad också.
Men okej ”eller på grund av familjens situation i övrigt” menar de självklart att om en person inte orkar med att ha sitt/sina barn så skall man utnyttja detta system och ta semester för att snickra m.m! Ja det är exakt så de menar!
Tack för att ni är så otroligt duktiga på att läsa det ur den texten. Måste vara ett mirakel för alla som inte har orken att ta ansvar för sina egna barn som de själva valt att sätta till världen.
Ne nu tackar jag för mig! Detta är inte värt min tid längre då jag inte alls delar åsikten med folk som anser det vara ok att ta semester och lämna sitt barn på förskola.
Jag tror nog inte det fetmarkerade syftar på på renovering, egentid, grabbresor, eller "valfri familjesituation" bara för att "slippa" hämta barnen när man inte jobbar.JanneJanne123 skrev:
Tröttnade du på att läsa resten?
2.1 Förskola erbjuds barn från ett års ålder vars föräldrar förvärvsarbetar,
studerar, är föräldralediga enligt föräldraledighetslagen för vård av annat
barn, är arbetslösa och aktivt söker arbete, eller till följd av barnets eget
behov eller på grund av familjens situation i övrigt
Skolverket ger exempel som "Ett eget behov kan till exempel vara att barnets föräldrar är långtidssjukskrivna, sjuk- eller förtidspensionerade.".
Fast om många tolkar "familjens situation" som t ex renovering eller egentid och utnyttjar förskolan för det regelbundet så kan det ju förklara en den av den extremt höga kostnaden vi har för förskolan i Sverige.
/Krille
Hos vissa är kreativiteten att tolka storK Krille4 skrev:Jag tror nog inte det fetmarkerade syftar på på renovering, egentid, grabbresor, eller "valfri familjesituation" bara för att "slippa" hämta barnen när man inte jobbar.
Skolverket ger exempel som "Ett eget behov kan till exempel vara att barnets föräldrar är långtidssjukskrivna, sjuk- eller förtidspensionerade.".
Fast om många tolkar "familjens situation" som t ex renovering eller egentid och utnyttjar förskolan för det regelbundet så kan det ju förklara en den av den extremt höga kostnaden vi har för förskolan i Sverige.
/Krille
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja Skolverket gör säkert det, men nu pratar vi om Stockholms stad och där har som sagt staden ingen åsikt om föräldrarnas förehavanden så länge som veckoschemat hålls.K Krille4 skrev:Jag tror nog inte det fetmarkerade syftar på på renovering, egentid, grabbresor, eller "valfri familjesituation" bara för att "slippa" hämta barnen när man inte jobbar.
/Krille
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Idag hämtar sambon 2 timmar innan bestämd tid, var anger jag konto för återbäring?
Det har jag väldigt svårt att tro men om det är sant så förklarar det ju en del av den extremt höga kostnaden.JanneJanne123 skrev:
/Krille
Kunde inte ha skrivit det bättre själv.A AndersL83 skrev:Jaha nu blev man korkad också.
Men okej ”eller på grund av familjens situation i övrigt” menar de självklart att om en person inte orkar med att ha sitt/sina barn så skall man utnyttja detta system och ta semester för att snickra m.m! Ja det är exakt så de menar!
Tack för att ni är så otroligt duktiga på att läsa det ur den texten. Måste vara ett mirakel för alla som inte har orken att ta ansvar för sina egna barn som de själva valt att sätta till världen.
Ne nu tackar jag för mig! Detta är inte värt min tid längre då jag inte alls delar åsikten med folk som anser det vara ok att ta semester och lämna sitt barn på förskola.
Om familjen har en speciell situation i övrigt, så görs det naturligtvis en utredning angående detta först. Tas säkert ingen hänsyn till vare sig skidresor eller bygge.
Vill bara tillägga att jag visst anser att barn ska gå i förskolan. Det är för de flesta, inte alla, jättebra. Men det ska inte överutnyttjas pga vårdnadshavarnas egna fritidsaktiviteter. Det är det jag anser är fel. En del av er som kritiserar mig gör era egna lite konstiga tolkningar av det jag skriver.
Men nu har jag stångat huvudet i väggen tillräckligt. Inser att jag har tur som har kloka och förståndiga vårdnadshavare på min avdelning. Som älskar att umgås med sina barn, och vill hinna uppfostra dem själva.
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Mycket intressant lista det där! Där ser man hur skeva reglerna är fast vi lever i samma land!E erkka skrev:Postar återigen länk till dokument med sammanställning av hur kommuner ser på föräldrar som har skiftarbete/oregelbundna arbetstider.
[länk]
Vissa kommuner är det okej att göra så som jag vill göra.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Missade du mitt inlägg ovan? Jag pratade ju med vår förskola i veckan i tron att jag var olaglig, men det finns alltså inga sådana regler här.K Krille4 skrev:
En snabb googling ger detta:
Är det okej att lämna barn på förskola när man själv har semester?
– Det kan inte vi ha någon åsikt om. Det är föräldrarnas ansvar att avgöra om barnet ska vara på förskola eller inte om föräldern är ledig, säger Katarina Odén-Ryhede på Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vad vill du säga med det? Vill du ha en guldstjärna?AndersMalmgren skrev:
Eller skulle det ge dig en möjlighet att komma senare ibland? När det det är roligare att ta ett glas? Men det skulle innebära att att du har ett samvete
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg