225 522 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Utdrag ur Stockholms Stads regler för plats i förskolan.:AndersMalmgren skrev:
Stockholm stad håller inte med dig. Du har fel. Det är inte vettigt tvinga mamman jobba när pappan är på semester det är idioti precis som alla andra exempel vi tagit upp i tråden.
Men att på rutin lämna barnet på dagis för att renovera känns ju sådär, men samtidigt är det ju okej att ta tjänsteledigt ett år för att snickra på en produkt så det är lite gråzon det där.
Sluta var så klassiskt svennebanan-fyrkantig, se lite på individens behov istället
"
2.1 Förskola erbjuds barn från ett års ålder vars föräldrar förvärvsarbetar,
studerar, är föräldralediga enligt föräldraledighetslagen för vård av annat
barn, är arbetslösa och aktivt söker arbete, eller till följd av barnets eget
behov eller på grund av familjens situation i övrigt.
2.2 Barn ska även i andra fall än som avses i 2.1 erbjudas förskola om de
av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i
form av förskola (8 kap. 7 § skollagen). Dessa barn har rätt till plats före
ett års ålder.
2.3 Rätt till plats har barn som är bosatta (folkbokförda) i Stockholms
stad.
2.4 Barn till gästforskare, som vistas i staden mer än sex månader men
mindre än ett år och därmed inte har rätt att folkbokföra sig i landet,
omfattas av rätt till plats enligt ovan.
Ser inget om rätt till plats för renovering av hus, eller semesterresa med geabbgänget / frugan.
Kan du visa mig var det står?
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Står ju svart på vitt där att det är okej så länge du har förvärvsarbete precis som @JanneJanne123 också tidigare nämde.L Lenamajan skrev:Utdrag ur Stockholms Stads regler för plats i förskolan.:
"
behov eller på grund av familjens situation i övrigt.
2.2 Barn ska även i andra fall än som avses i 2.1 erbjudas förskola om de
av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i
form av förskola (8 kap. 7 § skollagen). Dessa barn har rätt till plats före
ett års ålder.
2.3 Rätt till plats har barn som är bosatta (folkbokförda) i Stockholms
stad.
2.4 Barn till gästforskare, som vistas i staden mer än sex månader men
mindre än ett år och därmed inte har rätt att folkbokföra sig i landet,
omfattas av rätt till plats enligt ovan.
Ser inget om rätt till plats för renovering av hus, eller semesterresa med geabbgänget / frugan.
Kan du visa mig var det står?
Nä vi tänker väl olika.L Lenamajan skrev:Våra regler angående 15-timmars placering :
"15 timmars placering för barn 3-5 år kallas allmän förskola. Placeringen är kostnadsfri från höstterminen det året barnet fyller tre år. Allmän förskola finns under grundskolans terminer och barnen är lediga på alla skollov. Denna placering ansöks om via blanketten Ändring av avgiftsnivå."
Menar du om den andra föräldern är ledig från sitt förvärvsarbete? Jag vet ärligt talat inte,,, Hos oss brukar även de barnen vara lediga i en sån situation. Förutsatt att föräldrarna bor tillsammans. Det är inte alltid så..
Det är så konstigt, att tycka att det är så psykiskt belastade att ta hand om sina egna barn. Olika åldrar? Ja, det kan vara knepigt att göra alla nöjda o glada hela tiden. Men, du gör det till ett för stort problem. Var lite flexibel, gör utflykter, gå till simhallen och bada med barnen, gå på stan o fika, rita, måla, pussla, baka, vattenlek, dega, mmmm
Det finns massor av aktiviteter även du kan göra med ditt barn. Det är många gånger sånt som barnen minns sen när de blivit äldre.
Själv var jag hemma med mina barn under föräldraledigheten. Kors i taket!! Även när de var två stycken. Vi aktiverade oss genom just såna saker som jag tipsade om ovan.
Hockeyplanen på vintern, eller pulkabacken. Utevistelse är ju ett måste minst en gång om dagen. Bad på sommaren. Lekparken. Med lite fantasi blir dagarna absolut inte tråkiga. Klart det blir för mycket ibland, men så är det i livet. Det är väldigt sällan bara en dans på rosor...
Jag menade att du kanske bör söka hjälp om du känner att du håller på att gå in i den berömda väggen. Det var hjälp till dig som person jag menade. Förskolan kan nog inte hjälpa dig med det. Men kontakta vårdcentralen, de hjälper dig rätt.
Du upplever att jag "hackar på folk". Ja, det kan kännas så när man inte tycker lika.
Och det gör uppenbarligen inte du och jag.
Ha en fortsatt trevlig kväll!!
Sedan har alla barn olika behov och de behoven varierar bla med åldern.
Skulle aldrig ta 3 barn ensam för att bada. Tom 2 kan jag tycka är gränsfall. Skulle vara väldigt oansvarigt då jag inte kan hålla koll på alla samtidigt dvs stor drunkningsrisk!
Vad gör du när alla 3 vill göra olika saker samtidigt?
Intressant bara höra av en pedagog.
Tom förskolan är det ju delade avdelningar och fritids är helt separat.
Må hända det också annorlunda i andra kommuner. Men våran är delad i 3 olika grupper. 1-3 år 3-4 och 5 åringar.
Står faktiskt förvärvsarbetAR.AndersMalmgren skrev:
Och försvarsarbete är:
”Förvärvsarbete (även lönearbete eller yrkesarbete) är ett socioekonomisktbegrepp som beskriver förhållandet mellan en arbetare och en arbetsgivare, där den anställda arbetaren genom ett avtal förbinder sig att sälja sin arbetskraft till arbetsgivaren. Detta sker ofta på en arbetsmarknad, och som ersättning för sitt arbete erhåller arbetaren lön. Begreppet används för att skilja sådant arbete från hushållsarbete eller arbete som utförs ideellt och/eller utan att ge utföraren en ekonomisk inkomst.”
Så när man arbetar/jobbar(förvärvsarbetar) har man rätt till det enligt Stockholm då.
Det var väldigt glasklart. Så trevligt
Tack Anders. Skönt att se någon som kan läsa innantill. Utan att förvanskas innehållet i texten.A AndersL83 skrev:Står faktiskt förvärvsarbetAR.
Och försvarsarbete är:
”Förvärvsarbete (även lönearbete eller yrkesarbete) är ett socioekonomisktbegrepp som beskriver förhållandet mellan en arbetare och en arbetsgivare, där den anställda arbetaren genom ett avtal förbinder sig att sälja sin arbetskraft till arbetsgivaren. Detta sker ofta på en arbetsmarknad, och som ersättning för sitt arbete erhåller arbetaren lön. Begreppet används för att skilja sådant arbete från hushållsarbete eller arbete som utförs ideellt och/eller utan att ge utföraren en ekonomisk inkomst.”
Så när man arbetar/jobbar(förvärvsarbetar) har man rätt till det enligt Stockholm då.
Det var väldigt glasklart. Så trevligt![]()
Glasklart, det tycker även jag.
Janne skrev ju faktiskt att pappa skulle åka på semester själv utan familjen. Mamman råkade ha en ledig dag från sitt förvärvsarbete under den tiden. Då skulle hon "tvingas" att arbeta för att slippa att ta hand om sina egna barn. Så du menar att om hon inte "får" vara ledig själv hemma, så väljer hon hellre att förvärvsarbeta? Det är ju Isåfall hennes eget val. Det blir hon absolut inte tvingad till.
Herregud, varför är det så jobbigt att umgås och ta hand om sina egna barn?? Helt obegripligt.
Redigerat:
Barns behov är jag ganska insatt i..kisumisu skrev:
Nä vi tänker väl olika.
Sedan har alla barn olika behov och de behoven varierar bla med åldern.
Skulle aldrig ta 3 barn ensam för att bada. Tom 2 kan jag tycka är gränsfall. Skulle vara väldigt oansvarigt då jag inte kan hålla koll på alla samtidigt dvs stor drunkningsrisk!
Vad gör du när alla 3 vill göra olika saker samtidigt?
Intressant bara höra av en pedagog.
Tom förskolan är det ju delade avdelningar och fritids är helt separat.
Må hända det också annorlunda i andra kommuner. Men våran är delad i 3 olika grupper. 1-3 år 3-4 och 5 åringar.
Jobbar dagligen med detta. Sen behöver du ju inte åka o bada om du känner att det inte funkar. Jag gjorde det med mina två, men det hänger ju på hur barnen är, om de lyssnar på dig eller inte. Jag gav många andra exempel som du kan göra istället.
Sen ser ju åldersindelningen i förskolan olika ut. Du tror väl inte att alla förskolor i din kommun ser exakt likadana ut när det gäller hur avdelningarna ser ut åldersmässigt? En del har åldersintegrerat, som hos mig, andra har rena småbarnsavdelningar och avdelningar med 3-5.
Vi delar upp barnen i grupper inom avdelningen. Det ger de små väldigt mycket att få de större som förebilder. Samt att de större tycker att det är väldigt kul att få hjälpa de mindre. Samt att grupperna inte blir så stora.
Men det funkar säkert bra vilket man än väljer.
Jag har jobbat på båda sätten.
Båda har för-och nackdelar.
När det gäller att barnen vill göra olika saker samtidigt... Ja, livet är ju inte alltid enkelt. Antingen är det du som vuxen som talar om att nu är det såhär, nu gör vi detta. Barn måste få motgångar och lära sig att de inte alltid kan få som dom vill. Faktiskt. Eller också så får dom göra olika saker, det hänger ju naturligtvis på vilka dessa saker är.
Om du berättar i förväg vad som ska hända, vad ni ska göra, och att en annan dag kan vi göra det där som ett av barnen hellre hade gjort istället. Du är ju den vuxna, barnen bestämmer inte över dig. Men du måste kommunicera. Faktiskt vara pedagogisk.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Mycket har jag skrivit, men skidreseexemplet är jag inte upphovsman till.
Gällande Stockholms stads regler så utgår dessa från barnets perspektiv och inte föräldrarnas där man anser att alla barn har rätt att gå i förskola. Till skillnad från många skribenter här som t.o.m. arbetar på förskolor anser man i Stockholms stad inte att det är ett straff att gå på förskola utan en möjlighet till utbildning och ett socialt sammanhang. Detta gör att fokuset på föräldrarna och deras förehavanden i stort sett är obefintligt då man anser att det är barnen förskolan är till för.
Gällande Stockholms stads regler så utgår dessa från barnets perspektiv och inte föräldrarnas där man anser att alla barn har rätt att gå i förskola. Till skillnad från många skribenter här som t.o.m. arbetar på förskolor anser man i Stockholms stad inte att det är ett straff att gå på förskola utan en möjlighet till utbildning och ett socialt sammanhang. Detta gör att fokuset på föräldrarna och deras förehavanden i stort sett är obefintligt då man anser att det är barnen förskolan är till för.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tröttnade du på att läsa resten?A AndersL83 skrev:Står faktiskt förvärvsarbetAR.
Och försvarsarbete är:
behov eller på grund av familjens situation i övrigt
Skärp till dig nu.A AndersL83 skrev:Står faktiskt förvärvsarbetAR.
Och försvarsarbete är:
behov eller på grund av familjens situation i övrigt
Redigerat av moderator:
Precis som jag också försökt skriva.JanneJanne123 skrev:
Men den biten går inte fram.
Mycket har jag också skrivit som är säkert helt galet för dem som har bara 1-2 barn.
Men det här är en debatt som inte leder någonstans.
Barn behöver som sagt träffa andra barn. Sedan om de har större syskon (även mindre). Är ju positivt. Men inte umgås med samma dygnet runt.
Sedan är barn olika, men det äldsta barnet jag har. Han har sociala problem med dem som är i hans egen ålder. Jag skyller inte på förskolan men kan ha en bidragande orsak.
Man blir faktist som förälder lite rädd om det är bara fina ord den där pedagogiken. När man läser hur negativt inställda vissa som jobbar med det är att barn ska gå på förskola.
Ungefär samma sak om lärare var negativa att barnen är i skolan.
Kanske därför vi i Sverige ligger efter övriga länder. Var det inte i Storbrittannien dom börjar vanliga skolan redan vid 5 års ålder?
Redigerat:
Det är väl lite det som är poängen, att kommuner är självständiga och kan bestämma själva så länge man uppfyller minimikraven. Sen får man ju välja själv att bosätta sig i kommunist kommuner om man gillar det, men gnäll inte på dom som faktiskt följer reglerna i andra kommuner.L Lenamajan skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Nej det var inte duJanneJanne123 skrev: