Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tröttsamt argument.

Nja, jag personligen diskuterar mer när en av två föräldrar är lediga. Tex jag är ledig för att flyta ett golv medans sambon jobbar. Då tycker dagisevanglisterna att min sambo också ska vara ledig och ta hand om barnen.
Låter rimligt. Eller att du gör det på en helg?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fjällko Fjällko skrev:
Låter rimligt. Eller att du gör det på en helg?
På helgen kanske man vill umgås hela familjen?

Vad ni inte inser är att det blir dyrare för samhället att båda päronen ska vara hemma. Då den arbetande föräldern genererar mer skatt

Redigerat av moderator:

Vad ni dagistalibaner inte inser är att det blir dyrare för samhället att båda päronen ska vara hemma. Då den arbetande föräldern genererar mer skatt
Alltså förskolan är inte till för att föräldrar ska uppfylla sina drömmar...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
tveksamt och 9 till
  • Laddar…
J
E erkka skrev:
I våran kommun har man rätt till förskola oavsett vilken tid under veckan man jobbar (helger, kvällar, nätter). Jobbar man heltid får man ha barnen på förskolan motsvarande tid.
Väldigt rimligt! Hur man fördelar sitt arbete över veckan borde inte spela någon roll, däremot är det lika rimligt att bara de som jobbar natt/helg får ha barnen på förskolan utanför normala öppettider.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Fjällko Fjällko skrev:
Alltså förskolan är inte till för att föräldrar ska uppfylla sina drömmar...
Det är en samhällsfunktion så att samhället kan fungera så optimalt som möjligt. Att folk kan jobba är bra för samhället då det genererar intäkter.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…

Vad ni inte inser är att det blir dyrare för samhället att båda päronen ska vara hemma. Då den arbetande föräldern genererar mer skatt
Spelar det nån roll vad du tycker egentligen? Vill du ändra reglerna eller vill få det att passa dig bättre så får du nog vända dig till andra kanaler. Det blir inte mer tillåtet för att du har dina åsikter och trycker ner andras. Om du så betalar 600 miljoner per år i skatt så är det lika regler för det tills de ändras.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Spelar det nån roll vad du tycker egentligen? Vill du ändra reglerna eller vill få det att passa dig bättre så får du nog vända dig till andra kanaler. Det blir inte mer tillåtet för att du har dina åsikter och trycker ner andras. Om du så betalar 600 miljoner per år i skatt så är det lika regler för det tills de ändras.
Spelar ju ingen roll vad ni tycker heller frö det är kommunens regler som bestämmer, i stockholm är det okej att göra som jag gör då vi har vettiga regler. Men nu diskuterar vi ju detta i allmänhet

• Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
I våran kommun har man rätt till förskola oavsett vilken tid under veckan man jobbar (helger, kvällar, nätter). Jobbar man heltid får man ha barnen på förskolan motsvarande tid.
Vilken bra kommun.
Vår ser till att nattjobbare får säga upp sig. Medans jag och sambon är dagjobbare men får ändå en plats på nattdagis, vårt barn sover ju givetvis hemma.
Ganska sjuk logik, Plus att det finns bara ett nattis med begränsade platser.

Tyckte synd om den ensamstående pappan som blev tvungen att byta jobb för att kommunen betedde sig som ett svin.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E erkka skrev:
Njae, men du får tolka saker som du vill. Det är ditt problem om du vill misstolka saker för att du själv ska framstå som en godare och finare människa.

i mina ögon tycker jag det är orättvist om min fru som jobbat natt ska behöva ta hand om barnen på dagen när jag är och jobbar. När ska hon sova? Varför ska inte mina barn få träffa andra barn pga att min fru jobbar inom vården och tar hand om andra människor och betalar skatt.
Fast så är det ju inte. På riktigt.

Enkel lösning. Gör som redan föreslagits. Fixa golvet under helgen.
Hälsningar från en "dagisevangelist".

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Enkel lösning. Gör som redan föreslagits. Fixa golvet under helgen.
Hälsningar från en "dagisevangelist".
Tröttsamt argument.

Nja, jag personligen diskuterar mer när en av två föräldrar är lediga. Tex jag är ledig för att flyta ett golv medans sambon jobbar. Då tycker dagisevanglisterna att min sambo också ska vara ledig och ta hand om barnen.
Om du vill generera skatt så gå till jobbet och ta in hantverkare. Då skapar du fler skatteströmmar om nu det är ditt argument.

Jag förstår inte dina argument till varför det skulle vara ok att ta ledigt från jobbet men låta barnen vara på förskolan (oavsett aktivitet - flyta golv, åka på älgjakt eller ligga i soffan). Eller så är jag bara avundsjuk att jag inte är lika skrupelfri.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Trodde den här tråden dog i somras, men likt fågel Fenix och Lasarus har den återuppstått. Med samma argument och energi som innan ;)

• Haha
  • Gilla
Okarlsson och 4 till
  • Laddar…
E
L Lenamajan skrev:
Fast så är det ju inte. På riktigt.
vad syftade du på? Förstod ej...

J juanxxx skrev:
Om du vill generera skatt så gå till jobbet och ta in hantverkare. Då skapar du fler skatteströmmar om nu det är ditt argument.

Jag förstår inte dina argument till varför det skulle vara ok att ta ledigt från jobbet men låta barnen vara på förskolan (oavsett aktivitet - flyta golv, åka på älgjakt eller ligga i soffan). Eller så är jag bara avundsjuk att jag inte är lika skrupelfri.
Det säger jag inte, jag tycker det är konstigt att båda föräldrarna måste vara lediga om en är det. Känns inte flexibelt ala 2020, snarare soviet 1940

Det är ju heller inte så jämställt han min tjej ska tvingas vara hemma med barnet bara för att jag ska till Spanien med gubbarna på en golfresa

• Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.