Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Har du varit hemma med båda barnen själv en längre tid, dvs ensamt ansvar för dem 07:00-18:00 i flera månader i sträck?

Jag säger inte att det är omöjligt, bara slitsamt. Och att jag blir provocerad av att det inte är lika för alla.

Jag kan ge några exempel på varför det kan vara jobbigt:
- Gå till BVC, de tillåter inte att syskon följer med pga Corona
- Gå och handla med två barn
- Lillen sover bara i vagnen och helst när man går/rör på sig (2-3h per dag)
- stora tjejen känner sig ensam och ledsen över att inte kunna träffa kompisar (som är på förskolan), vilket leder till trots och allmän nedstämdhet (inte vilja gå ut, inte klä på sig, inte vara ensam, osv.)
-

Jag älskar mina barn! Jag vill vara med dem, men barn i olika åldrar har olika behov och när man är hemma med en bebis så kräver de mycket tid. En tre-åring kräver också mycket tid. Tillsammans blir det tufft att hinna med tillsammans med allmänna vardagssysslor.
Svar ja. Jag var hemma under ett antal månader med mina ungar. Sambon tog det mesta men i "Demokratiska republiken Sverige" så har man ju föräldradagar som inte går att överlåta så jag var pappaledig fyra månader eller något sådant. Under den tiden jobbade sambon heltid.

Jag känner igen mig i din beskrivning men det är väl fullt naturligt att det är så när man har småbarn? Det är ju en övergående period. Precis som det ibland finns tuffa perioder på jobbet eller i förhållandet eller på andra sätt i livet. Barn (i alla fall flera stycken) är ju sällan en överraskning så att man får några jobbiga månader/år får man väl räkna med?

• Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På dagiset tar varje lektant hand om 5 (?) ungar. Men du kan inte ta hand om 2!?
Haha, det lyser verkligen igenom hur gammal du är! :rofl:

Mina fördomar säger mig att du inte var pappaledig med flera ungar månader i sträck? :cool:

PS. Det är inte en "lektant" som tar hand om fem ungar. Det är 5 tanter som tar hand om 25 ungar. Det är skillnad.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag känner igen mig i din beskrivning men det är väl fullt naturligt att det är så när man har småbarn?
Är det verkligen helt naturligt att det är olika regler beroende på om man är föräldraledig, arbetslös eller permitterad?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

Mina fördomar säger mig att du inte var pappaledig med flera ungar månader i sträck? :cool:

PS. Det är inte en "lektant" som tar hand om fem ungar. Det är 5 tanter som tar hand om 25 ungar. Det är skillnad.
Detsamma är väl om man umgås med andra föräldrar och barn. 2 föräldrar på 4 barn är ju lättare än 1 föräldrar på 2 (ibland tom 1 förälder på 1 barn). Barnen tar ju hand om varandra.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det verkligen helt naturligt att det är olika regler beroende på om man är föräldraledig, arbetslös eller permitterad?
Nej det tycker jag inte. Är man hemma utan arbete så ska barnen vara hemma också tycker jag. Men att bli provocerad och motivera det med att man måste ha barnen på dagis för att det så jobbigt att ha två barn hemma tycker jag inte är rätt.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

Och barnen leker med sina kompisar hela tiden, maten kommer färdig, de behöver inte vara hemma och ta hand om hemmet, har inga bebisar på förskolan. Och så vidare...

Har man inte möjlighet att förstå det är det nog ingen idé att argumentera vidare. :crysmile:

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Svar ja. Jag var hemma under ett antal månader med mina ungar. Sambon tog det mesta men i "Demokratiska republiken Sverige" så har man ju föräldradagar som inte går att överlåta så jag var pappaledig fyra månader eller något sådant. Under den tiden jobbade sambon heltid.

Jag känner igen mig i din beskrivning men det är väl fullt naturligt att det är så när man har småbarn? Det är ju en övergående period. Precis som det ibland finns tuffa perioder på jobbet eller i förhållandet eller på andra sätt i livet. Barn (i alla fall flera stycken) är ju sällan en överraskning så att man får några jobbiga månader/år får man väl räkna med?
Jag håller inte med, det naturliga är att äldre barn går på förskolan när man är föräldraledig.
Det är bättre för båda barnen.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Jag håller inte med, det naturliga är att äldre barn går på förskolan när man är föräldraledig.
Det är bättre för båda barnen.
Bättre på vilket sätt?

Naturligt är väl kanske ett svårt ord att använda med infördes inte 15-timmarsregeln på 2000-talet? Och innan så var barnen alltid hemma om föräldrarna var föräldralediga eller arbetslösa. Och vad jag vet hade vi både bättre skolresultat då och barnen verkar väl knappast ha tagit skada av det?

• Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
Gå till BVC, de tillåter inte att syskon följer med pga Corona
- Gå och handla med två barn
Att lämna äldre barnet på förskolan för att ta det yngre barnet till BVC bör inte vara några problem.

Jag har ofta gått själv å handlat med två småbarn (tvillingar, dom är idag tonåringar), från dess barnen var ca 9 månader gamla. Hade till och med sele på barnen vid vissa tidpunkter för att dom inte skulle springa iväg åt var sitt håll.
Vid ett tillfälle så sprang den ena iväg när vi var inne på Ikea, det blev en ”kod nio” (försvunnet barn), barnet lyckades springa till kassorna (vi hade nästan precis kommit förbi restaurangen när barnet stack iväg) innan barnet upptäcktes av en släkting till mig som också var på Ikea, vi visste inte att den personen var där förrän personen ringde mig.

Staffans2000
Har man inte möjlighet att förstå det är det nog ingen idé att argumentera vidare.
Eller också är du helt enkelt bortskämd.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Det äldre barnet vill träffa sina polare och all fokus bör ligga på det mindre barnet. Bäst för alla det stora barnet är på dagis när föräldern är föräldraledig.

Det här med öronmärkta dagar är sådant jävla förmynderi, låt familjen själv få välja.

Kul anekdot, satt i humlan med äldsta killen när jag var pappaledig. SVT var där och intervjuade för det var på pappret att öka antalet öronmärka pappadagar, alla pappor mig inklusive var negativa. Ingen av oss kom med i sändningen. Bara sådana som var positiva kom med. haha. public service.

• Gilla
  • Haha
erkka och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att lämna äldre barnet på förskolan för att ta det yngre barnet till BVC bör inte vara några problem.

Jag har ofta gått själv å handlat med två småbarn (tvillingar, dom är idag tonåringar), från dess barnen var ca 9 månader gamla. Hade till och med sele på barnen vid vissa tidpunkter för att dom inte skulle springa iväg åt var sitt håll.
Vid ett tillfälle så sprang den ena iväg när vi var inne på Ikea, det blev en ”kod nio” (försvunnet barn), barnet lyckades springa till kassorna (vi hade nästan precis kommit förbi restaurangen när barnet stack iväg) innan barnet upptäcktes av en släkting till mig som också var på Ikea, vi visste inte att den personen var där förrän personen ringde mig.
Angående BVC, nej då får jag inte lämna på förskolan, min sambo har fått tagit ledigt.

Det du beskriver stämmer väl med min erfarenhet. Då vet du att det kan vara lite tufft.

Men nu har vi kommit långt från ämnet så jag tror vi avslutar här. Jävligt märkligt att man inte får klaga lite över orättvisor eller tycka att det är jobbigt när förskolan stänger dörrarna för en.

Den här tråden lär aldrig ta slut men jag tror faktiskt de flesta sköter det här snyggt och inte utnyttjar systemet. De flesta har nog tummat på de här reglerna nångång men samtidigt så tror jag inte reglerna är till för att förbjuda utan mer styra upp så det håller sig på en acceptabel nivå. Annars hade vi nog haft nån instans som nagelfarit varenda timme hos alla............

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
J
Livet är ibland både jobbigt och orättvist. Vissa har föräldrar som bor nära och är friska som kan ta hand om barnen när det kniper, andra har "lagom" avstånd i ålder mellan barnen, några har barn med som kräver mycket, andra har barn som är superenkla att hantera. Jag har märkt att det mellan två (jag har bara 2st) barn kan vara en väldig skillnad hur enkla de är att "hantera". Om det har med uppfostran att göra eller att de helt enkelt är olika eller olika miljö vet jag inte. Men jag tror inte den lösning och de problem som en familj har går direkt tillämpa på en annan.

De som har det tufft och ingen som kan avlasta jobbiga barn när man verkligen inte kan ha med ett eller flera barn på en aktivitet, sålänge det är enstaka tillfällen, ser jag inget problem de går på dagis oavsett hur många "lektanter" de har där om de bara kan hantera situationen. De som har snälla och fogliga barn, inte har behovet att göra nåt utan barn får jättegärna ha dem hemma. Jag har sett lite samma sak på jobbet när man måste vabba eller åka tidigare. Vissa hummar att "jamen jag behövde då inte åka hem för sjuka barn, varför kan du inte lösa det på annat sätt". Allas situation är olika. Varför tyckte jag inte att mattetalet var svårt när du inte klarade av det alls?

Om förskolans personal går på knäna i sjukdom och antal barn är det kanske olämpligt att lämna in barnen på dagis för att åka på en golf-runda medan det nödvändiga besöket på vårdcentralen om de inte blir insläppta med syskon får göras trots att dagis får det jobbigt...

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K
Raka Raka skrev:
Betalar maxtaxa oavsett om barnen är på förskolan en eller tjugo gånger per månad. Så skulle jag lämna barnen för att göra något hemma skulle jag göra det med gott samvete.
Maxtaxan är ungefär 10% av den verkliga kostnaden.

Så betalar man maxtaxa så har man lite förenklat egentligen bara betalat för 4 tim/vecka på förskolan. Resten bekostas av alla som betalar skatt.

/Krille

• Gilla
  • Älska
Lenamajan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.