225 524 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Det var någon som sade 180k per år här tidgare så 15k i månaden. Men då har man tagit den totala kostanden för svenskt dagis och dividerat det med antal dagisbarn, så det är inte den faktiskta kostnaden för ett barn på dagis.-M maria01 skrev:
Min betydligt äldre bror hade barn på dagis för kanske 20 år sen, han sa att vi var lyckligt lottade då dagis på deras tid kostade väldigt mycket, typ 10.000 för två barn fick jag intryck av men jag tror han överdrev något. Å andra sidan så köpte den generationen hus för inga pengar alls... Om man inte köpte och sålde precis fel i kraschen, men det var väl troligen ungefär lika många vinnare som förlorare på husaffärerna så...AndersMalmgren skrev:
Jag tror barnen "mår bra" av att gå på dagis, så det är tur att man valt göra så här så inte folk håller dem hemma. Just att alla barn får en bra chans att förberedas för att fungera bra socialt, inför skolstart, lära sig språk osv tycker jag är bland de viktigaste rättvisor vi har, det betalar jag gärna skatt för. Om man trots ett bra skolsystem inte kan försörja sig är jag inte lika positivt inställd till att mina skattepengar skall gå till personer som inte orkar utbilda sig eller ta ett jobb utan sitter hemma... Tyvärr misslyckas samhället med att ge alla denna chans. Det gör det ännu viktigare att så många barn som möjligt får lära sig fungera socialt, hur man beter sig i vårt samhälle. Det är nästan så jag tycker att det borde vara obligatoriskt (dagisplikt) och att alla former av religiösa skolor skulle förbjudas.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Det kostar ju inte 15k per barn, de flesta kostnaderna kostar även om ditt barn inte är där, hyra, uppvärmning, el, löner, osv, osvJ JohanLun skrev:Min betydligt äldre bror hade barn på dagis för kanske 20 år sen, han sa att vi var lyckligt lottade då dagis på deras tid kostade väldigt mycket, typ 10.000 för två barn fick jag intryck av men jag tror han överdrev något. Å andra sidan så köpte den generationen hus för inga pengar alls... Om man inte köpte och sålde precis fel i kraschen, men det var väl troligen ungefär lika många vinnare som förlorare på husaffärerna så...
Jag tror barnen "mår bra" av att gå på dagis, så det är tur att man valt göra så här så inte folk håller dem hemma. Just att alla barn får en bra chans att förberedas för att fungera bra socialt, inför skolstart, lära sig språk osv tycker jag är bland de viktigaste rättvisor vi har, det betalar jag gärna skatt för. Om man trots ett bra skolsystem inte kan försörja sig är jag inte lika positivt inställd till att mina skattepengar skall gå till personer som inte orkar utbilda sig eller ta ett jobb utan sitter hemma... Tyvärr misslyckas samhället med att ge alla denna chans. Det gör det ännu viktigare att så många barn som möjligt får lära sig fungera socialt, hur man beter sig i vårt samhälle. Det är nästan så jag tycker att det borde vara obligatoriskt (dagisplikt) och att alla former av religiösa skolor skulle förbjudas.
edit: jag tror också det är bra med dagis, men kanske inte för pedagogikdelen så mycket (dagisfröknarna tror de är universitetslärare) men för att lära sig umgås med andra barn osv.
Olika dagis. Men vårt är inriktad litteratur så de läser och pratar mycket. Sen räknar jag in att barnen lär sig av andra barn.AndersMalmgren skrev:
Det kostar ju inte 15k per barn, de flesta kostnaderna kostar även om ditt barn inte är där, hyra, uppvärmning, el, löner, osv, osv
edit: jag tror också det är bra med dagis, men kanske inte för pedagogikdelen så mycket (dagisfröknarna tror de är universitetslärare) men för att lära sig umgås med andra barn osv.
Så just pedagogik är det mycket av här. Men vet andra platser som inte har något av det alls. Skulle ju vara snarlikt.
Det jag nu faktiskt stör mig på som inte är fröknarnas fel är dessa "kompetensdagarna" de har ju för tusan 3 års höskoleutbildning om de har legitimation. Barnskötarna 3 år gymnasie. Det är ju inte så att barnen utvecklas till övermänniskor och blir mer komplicerade att ta hand om än för 10 år sen.
Vi kan visst anmäla att han ska vara där. Men tar hellre ledigt än att en okänd vikarie som inte vet något alls ska vara där och kanske skicka hem för astma eller något annat de kan hitta på.
Så du menar att det lärs ut exakt samma saker idag på förskolan som det gjordes för 15-20 år sedan?Rkarlsson skrev:
Nej det gör det inte.
Förskolan här har samarbete med universitetet i grannkommunen med bla lärande till barnen.
Utan kompetensdagar för förskolepersonalen så hade dagis bara varit en förvaringsplats för barnen.
Så du menar att lärandet för 15-20 eller mer år sen är sämre än idag?Demmpa skrev:
Så du menar att det lärs ut exakt samma saker idag på förskolan som det gjordes för 15-20 år sedan?
Nej det gör det inte.
Förskolan här har samarbete med universitetet i grannkommunen med bla lärande till barnen.
Utan kompetensdagar för förskolepersonalen så hade dagis bara varit en förvaringsplats för barnen.
Barn mellan 1-3 år kräver inte så mycket.
Duger inte 3 års högskola för att kunna lära småbarn saker blir jag orolig. Inget fel att de får lära sig annat men knappast att de ska äta upp 6-7 dagar extra per år.
Och den där legitimation anser jag är bland det löjligaste i modern tid, det har gjort absolut ingenting, kostar bara onödig tid och pengar.
Perfekt sätt att slippa anställa personal bara och förlänga skitkontrakt för de som hamnar i systemet.
Med tillägg så måste jag säga att jag är nästan helt nöjd med vårt dagis iallafall.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Tycker bara hela grejen är lite krystad, det är inte direkt raketkirurgi vi pratar omRkarlsson skrev:Olika dagis. Men vårt är inriktad litteratur så de läser och pratar mycket. Sen räknar jag in att barnen lär sig av andra barn.
Så just pedagogik är det mycket av här. Men vet andra platser som inte har något av det alls. Skulle ju vara snarlikt.
Det jag nu faktiskt stör mig på som inte är fröknarnas fel är dessa "kompetensdagarna" de har ju för tusan 3 års höskoleutbildning om de har legitimation. Barnskötarna 3 år gymnasie. Det är ju inte så att barnen utvecklas till övermänniskor och blir mer komplicerade att ta hand om än för 10 år sen.
Vi kan visst anmäla att han ska vara där. Men tar hellre ledigt än att en okänd vikarie som inte vet något alls ska vara där och kanske skicka hem för astma eller något annat de kan hitta på.
Nej det är det verkligen inte. Det är väl bra att de har utbildning, men att tro den utbildningen står över erfarenhet, då är man naiv.AndersMalmgren skrev:
Men det är ju bara min åsikt. Barnen skiter väl i om du har en legitimation när du sitter och läser en bok, leker pysslar eller byter blöja.
Nej det är inte samma, det där med genusflum och att kön är en socialkonstruktion osv har tyvärr påverkat pedagogiken i fel riktningDemmpa skrev:
Så du menar att det lärs ut exakt samma saker idag på förskolan som det gjordes för 15-20 år sedan?
Nej det gör det inte.