225 533 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Tja, rätten försvann -66. Men det finns ju kvar i stor skala i familjer idag ändå. Det fanns inte i vår släkt iallafall varken på mor eller fars sida.H Hank_Ö skrev:Visst. Det var bättre förr...
Eller? Förr var aga tillåtet.
Det var lättare att släppa ut barnen och låta dem leka utan att någon vansinnesförare körde på dem med bil/cykel/kickbike. Eller att någon våldsman (våldshen?) gav sig på barnen.
Inte behövde man bry sig om att lära dem läsa läxorna, lärarna fick ge dem stryk om de inte fixade det själva.
Liten mix av bra och dåligt. Men visst, det fanns supermorsor. Det finns nog några idag också.
Jag var nog av sista generationen som hade lärare som vågade säga till både barn och föräldrar om de inte lyssnade. De gav inte stryk men tog tag i oss och gav oss 2 alternativ, sitt still eller gå ut. Idag får du ju inte ens säga till en unge utan att curlingsvenskar ska böla om hur kränkta och jävla usel barndom de hade.
Så ja viss del var betydligt bättre förr, den skola jag gick i har efter dåvarande rektor slutade bytt säkerligen 10-15 rektorer för de är för curlade för att våga säga till gnälliga föräldrar som bara har dunbarn
Finns bara en person som bestämmer i ett klassrum och det är den som står för undervisningen, varken barn eller föräldrar.
Du fattade ingenting? Jag skojar inte, utan säger vad jag tycker.P Poxeman skrev:
Om barnet inte har kompisar så lär de inte av varandra. Om barnen börjar när de är ett år och går med ettåringar så utvecklar de sig betydligt snabbare än om de går hemma med mamma och pappa i 3 år.
Det handlar inte ett dugg om att du inte klarar av att stimulera en 3 åring för det gör man absolut. Men umgås du inte med så många andra barn så är faktum att de inte blir lika sociala, det är dock min erfarenhet och jag vidhåller den starkt dessutom.
Stimulera kan vem som helst, men saker du kanske inte tänker på lär du inte barnet heller. Vilket de faktiskt lär sig på dagis.
Vi gick dessutom på öppen förskola ganska omgående, men sen tycker vi att han ska känna sig hemma med alla i hans ålder som han ska gå med upp till 9onde klass.
Sen hur varje människa vill göra är upp till dem, vissa vill inte vara bland människor och det är okej. Men man ska ha klart för sig att det kan ta lite mer tid att komma in i täta kompisband om barnet är blygt.
Som sagt, upp till var och en, jag är av den sorten som inte fattar varför inflyttade människor här inte försöker söka kontakt med oss som bor här då det hade underlättat att känna till varandra när ungarna börjar leva jävlar i mellanstadiet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 399 inlägg
Har han maxtaxa har han nog ett jobb och betalar skatt. Tror någon sade att ett dagisbarn kostar 180k per år i snitt vilket säkert stämmer. Men det är ju i snitt för länet eller landet det betyder inte att kostanden för ett barn faktiskt är 180k och att kostnaden ökar eller minskar med motsvarande för dagis om mitt barn är där eller inte en dag.K Krille4 skrev:
Men om vi antar för en stund att folk älskar sina barn (men att anledningen att skaffa barn är många), så det ju lite konstigt att tro att ens barn är som lyckligast när det är med sina föräldrar. Det kan ju vara tvärsom, att de som vill lämna bort dom på förskolan gör så för deras skull och är mindre själviska än de föräldrar som vill kedja fast barnen vid deras sida.M Maledictus skrev:Jag har själv barn i samma ålder som dig ungefär och har verkligen svårt att förstå att det skulle vara ett så stort problem att ta hand om sina barn samtidigt. Man skaffar väl barn för att man vill ta hand om dem och vara med dem? En treåring behöver man ju inte hålla i handen precis hela tiden utan han/hon får väl leka eller i värsta fall titta en stund på TV? Om man går ut och söver lillungen i vagnen kan ju storasyskonet följa med? Vart är det svåra rent konkret? Jag undrar av genuint intresse alltså.
Så länge jag kan minnas har jag iaf haft roligast med mina kompisar. Att gå på promenad och söva mitt lillasyskon låter ju som rena döden!
Japp, först föddes mina tvillingar när äldsta var 2,5 år. Första året var jag i stort sett med alla tre dygnet runt oftast. Stora gick på dagis ibland, det blev ett så otroligt stort projekt att lämna och hämta 2,5-åringen, så det gick oftast inte.Pasjostrom skrev:
Ja, hade det varit lika för alla hade jag inte blivit provocerad, bara tyckt att det var påfrestande att vara hemma med barn en längre period samtidigt som man är hemma föräldraledig med en bebis. Vet inte hur många som jag testat att att vara med en 3,5-åring samtidigt som en 8-12 månaders, men jag kan intyga att det tar på krafterna.
När tvillingarna fyllt ett år fick storsyskonet plats på ett dagis lite närmare hemmet, så då kunde jag vara föräldraledig endast med två ettåringar hemma. Då blev det lite enklare med bara två hemma.
Många sk YouTubers lägger ju ut filmer när dom fixar hemma med inredning och renoveringar inne och ute, samtidigt som deras barn är på förskolan.
I och med att det är ok så kanske en väg runt är att regga enskild firma och bara filma lite när man jobbar sen ut med klippet på nätet. Klagar nån så säger man ju bara att det är ens jobb.,,
I och med att det är ok så kanske en väg runt är att regga enskild firma och bara filma lite när man jobbar sen ut med klippet på nätet. Klagar nån så säger man ju bara att det är ens jobb.,,
Renoverare
· Stockholm
· 20 399 inlägg
Man kanske ska skriva in i bolagsbeskrivningen att man renoverar, dagisevanglisterna här lär inte godta arbete utanför normal verksamhet.
Så är det!E erkka skrev:Många sk YouTubers lägger ju ut filmer när dom fixar hemma med inredning och renoveringar inne och ute, samtidigt som deras barn är på förskolan.
Alla yrken har sina för och nackdelar också!
Har själv också ett yrke där jag jobbar helger men är ledig under veckorna, men jag ser det som en fördel. Bokar in besiktningar, servicar etc till mina lediga dagar. Behöver typ aldrig ta semester för att ha sotaren hem eller att gå till tandläkaren.
Men när det gäller barnen så får dom inte samma pedagogik som barnen som har föräldrar som jobbar 9-17 mån-fre. plus att man själv blir mer tröttare när man är "ensamstående förälder". Men men det är en kapitel i livet. Mina äldre barn går ju i skolan nu och är ju skolplikt 8-13. Dem får leka med andra barn i sin egen ålder osv...oavsett om jag jobbar eller är ledig!
Redigerat:
I våran kommun har man rätt till förskola oavsett vilken tid under veckan man jobbar (helger, kvällar, nätter). Jobbar man heltid får man ha barnen på förskolan motsvarande tid.kisumisu skrev:
Så är det!
Alla yrken har sina för och nackdelar också!
Har själv också ett yrke där jag jobbar helger men är ledig under veckorna, men jag ser det som en fördel. Bokar in besiktningar, servicar etc till mina lediga dagar. Behöver typ aldrig ta semester för att ha sotaren hem eller att gå till tandläkaren.
Men när det gäller barnen så får dom inte samma pedagogik som barnen som har föräldrar som jobbar 9-17 mån-fre. plus att man själv blir mer tröttare när man är "ensamstående förälder". Men men det är en kapitel i livet. Mina äldre barn går ju i skolan nu och är ju skolplikt 8-13. Dem får leka med andra barn i sin egen ålder osv...oavsett om jag jobbar eller är ledig!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Njae, men du får tolka saker som du vill. Det är ditt problem om du vill misstolka saker för att du själv ska framstå som en godare och finare människa.J jassaj skrev:
i mina ögon tycker jag det är orättvist om min fru som jobbat natt ska behöva ta hand om barnen på dagen när jag är och jobbar. När ska hon sova? Varför ska inte mina barn få träffa andra barn pga att min fru jobbar inom vården och tar hand om andra människor och betalar skatt.
Man får lämna på förskolan vid jobb, resa till/från jobb och sovtid. Det folk diskuterar här är helt ledig tid.E erkka skrev:Njae, men du får tolka saker som du vill. Det är ditt problem om du vill misstolka saker för att du själv ska framstå som en godare och finare människa.
i mina ögon tycker jag det är orättvist om min fru som jobbat natt ska behöva ta hand om barnen på dagen när jag är och jobbar. När ska hon sova? Varför ska inte mina barn få träffa andra barn pga att min fru jobbar inom vården och tar hand om andra människor och betalar skatt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 399 inlägg
Tröttsamt argument.J jassaj skrev:
Nja, jag personligen diskuterar mer när en av två föräldrar är lediga. Tex jag är ledig för att flyta ett golv medans sambon jobbar. Då tycker dagisevanglisterna att min sambo också ska vara ledig och ta hand om barnen.Fjällko skrev: