225 533 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Det borde vara så, och det var så en gång i tiden.Staffan2000 skrev:
Numera tillhör kommunen Kommunalrådet och de styrande politikerna, dvs den politiska adeln.
De anser att kommunen är deras företag och de beslut dom tar är främst för att gynna dom själva, så att de kan försörja sig och till viss del sko sig på invånarnas bekostnad.
Som medborgare förväntas du bara vart fjärde år lägga din röst, däremellan ska man hålla klaffen och låta proffsen driva företaget, förlåt kommunen.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Okej, det var inte riktigt så "Pasjostrom" uttryckte det utan det handlade om att han/hon var sliten och var fullt upptagen med barn nummer två.J JohanLun skrev:Jag tror det faktiskt mer handlar om att det äldre barnet behöver aktiviteten och det sociala på förskolan, men än att en förälder inte kan ta om hand 2 barn.
Jag har själv inget emot om den som är permitterad / arbetslös / föräldraledig istället för att slöa bygger på huset, tycker snarare det är positivt - om det är en kortare period. Att vara planerat "arbetslös" med bidrag en längre tid för att kunna jobba med egna saker känns fel.
Det viktigaste tycker jag är att var och en över tid ser till att jobba och betala in skatt - mer än vad man "tar ut", då finns det möjlighet för samhället att erbjuda välfärd. Om man bara utnyttjar men inte betalar skatt (eller över tid nyttjar mer än man tar ut trots att man är frisk och arbetsför) så är något fel. Så fort man börjar räkna timmar så minskar flexibiliteten. Reglerna måste förstås finnas där och vara strikta, annars skulle några få utnyttja systemet till max, men de flesta tror jag försöker vara ärliga och sjyssta.
Förr hade jag samma inställning som du gällande skatten, men i takt med att samhället blir mer skruvat och man lägger enorma summor på konstiga sociala experiment och andra dumheter så har jag beslutat att försöka betala så lite skatt som möjligt. Det är ju svårt att göra något åt inkomstskatten men i övrigt kan man ju försöka handla så mycket "kontant" som möjligt.
Det blir nästan som en sport och ger en enorm tillfredsställelse när man vet att man snuvat staten på ett gäng skattekronor.
Fast i realiteten är det av mig och andra här i tråden du stjäl pengar för då får vi betala desto mer... Bättre att du försöker rösta på och påverka andra att rösta på de som inte slösar bort våra skattepengar...M Maledictus skrev:Förr hade jag samma inställning som du gällande skatten, men i takt med att samhället blir mer skruvat och man lägger enorma summor på konstiga sociala experiment och andra dumheter så har jag beslutat att försöka betala så lite skatt som möjligt. Det är ju svårt att göra något åt inkomstskatten men i övrigt kan man ju försöka handla så mycket "kontant" som möjligt.
Det blir nästan som en sport och ger en enorm tillfredsställelse när man vet att man snuvat staten på ett gäng skattekronor.
men, ja, jag tycker att för de som jobbar och betalar rejält med skatt blir det löjligt att diskutera några få timmar dagisnärvaro.
Börjar man köpa svarttjänster, minimera skatteinbetalningar, maxa uttag av vab, dagistid, sjukvård mm så tycker jag faktiskt det är helt fel... Lika fel som när folk jobbar och skattar utomlands men sen så fort möjlighet ges försöker ta ut så mycket som möjligt av det svenska systemet, barnen går på svenska universitet, man går till läkare, tandläkare mm när man är på besök "hemma" i Sverige.
Jag blir lite skrämd av hur många som drar upp en tjock plånbok och betalar med kontanter på tex byggvaruhus eller elektronikhandlare. Jag har själv byggt upp förutfattade meningar om hur de som jag oftast ser göra detta ser ut, och det är ett par kategorier, men vi undviker att dra in detta i tråden för då kommer det spåra ur helt... Inte heller ska vi diskutera hur det ser ut klockan två på någon av galleriorna, vilka som går där och dräller och sitter och fikar. Näe, den som en gång i månaden åker och köper byggvaror med barnen på dagis men för övrigt jobbar och betalar skatt tror jag inte är den som dränerar vårt samhälle på pengar...
Du skojar?Rkarlsson skrev:Problemet jag ser att om inte barnet får vara något alls på förskolan är att de kommer att ligga efter i utvecklingen. Inget ont om oss föräldrar men de lär sig fruktansvärt mycket på dagis med social närvaro och allt annat skit man inte har tänkt på.
Bekants barn började inte dagis förrän den var 3 år och låg efter i ganska mycket och var väldigt tillbakadragen. Vår är med alla och allt, hade han fått så hade han säkert gått fram till en främling på stan och lekt med.
Om man som förälder inte klarar av att ta hand om och stimulera en treåring så känns inte föräldraskapet så genomtänkt.
Dessutom så ska barnen gå sisådär 13 år i grundskola och gymnasieskola, de lär komma ikapp.
Jag kan ju knappast stjäla pengar som inte finns. Jag undviker ju att dessa (skatte)pengar uppstår. Handla sprit i Tyskland eller tanka HVO exempelvis är helt lagligt men minskar statens skatter.J JohanLun skrev:Fast i realiteten är det av mig och andra här i tråden du stjäl pengar för då får vi betala desto mer... Bättre att du försöker rösta på och påverka andra att rösta på de som inte slösar bort våra skattepengar...
men, ja, jag tycker att för de som jobbar och betalar rejält med skatt blir det löjligt att diskutera några få timmar dagisnärvaro.
Börjar man köpa svarttjänster, minimera skatteinbetalningar, maxa uttag av vab, dagistid, sjukvård mm så tycker jag faktiskt det är helt fel... Lika fel som när folk jobbar och skattar utomlands men sen så fort möjlighet ges försöker ta ut så mycket som möjligt av det svenska systemet, barnen går på svenska universitet, man går till läkare, tandläkare mm när man är på besök "hemma" i Sverige.
Jag blir lite skrämd av hur många som drar upp en tjock plånbok och betalar med kontanter på tex byggvaruhus eller elektronikhandlare. Jag har själv byggt upp förutfattade meningar om hur de som jag oftast ser göra detta ser ut, och det är ett par kategorier, men vi undviker att dra in detta i tråden för då kommer det spåra ur helt... Inte heller ska vi diskutera hur det ser ut klockan två på någon av galleriorna, vilka som går där och dräller och sitter och fikar. Näe, den som en gång i månaden åker och köper byggvaror med barnen på dagis men för övrigt jobbar och betalar skatt tror jag inte är den som dränerar vårt samhälle på pengar...
Jag fuskar aldrig med VAB eller har barnen på dagis när jag inte får. Jag försöker undvika att betala skatt, inte försöka nyttja systemet för att få ut så mycket som möjligt från statskassan. Det är två skilda saker. I mitt fall har jag garanterat betalat in mycket mer skatt än vad jag fått nytta av. Och jag är ganska less på att bidra till alla möjliga stolleprov som staten/kommunen hittar på.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Oj oj oj, det där tyder på att man antingen inte har en aning eller att man bara är ute för att trolla. För det första handlar det om att ta hand om och ”stimulera” en 3-åring samtidigt som man har hand om en bebis som ska sövas, matas, osv. För det andra kan barns behov se väldigt olika ut och föräldrar har olika möjligheter att tillgodose behoven (genom respektive, far-/morföräldrar, kompisar, barnens kompisar, osv).
Har man ingen förståelse för det så vet jag inte om jag orkar argumentera emot...
Har man ingen förståelse för det så vet jag inte om jag orkar argumentera emot...
Jag har själv barn i samma ålder som dig ungefär och har verkligen svårt att förstå att det skulle vara ett så stort problem att ta hand om sina barn samtidigt. Man skaffar väl barn för att man vill ta hand om dem och vara med dem? En treåring behöver man ju inte hålla i handen precis hela tiden utan han/hon får väl leka eller i värsta fall titta en stund på TV? Om man går ut och söver lillungen i vagnen kan ju storasyskonet följa med? Vart är det svåra rent konkret? Jag undrar av genuint intresse alltså.Pasjostrom skrev:
Oj oj oj, det där tyder på att man antingen inte har en aning eller att man bara är ute för att trolla. För det första handlar det om att ta hand om och ”stimulera” en 3-åring samtidigt som man har hand om en bebis som ska sövas, matas, osv. För det andra kan barns behov se väldigt olika ut och föräldrar har olika möjligheter att tillgodose behoven (genom respektive, far-/morföräldrar, kompisar, barnens kompisar, osv).
Jag håller med dig i sak, men jag vill bara flika in att jag inte tror att man ska överskatta möjligheterna att "komma ikapp".P Poxeman skrev:
Jag tror att ett barn som har en bra grund att stå på vad gäller läsning och matematik när skolan börjar kommer ha ett försprång som varar hela vägen upp på universitetet.
Om barnet sen lättast får det försprånget hemma eller på förskolan skiljer nog från barn till barn. Och från förälder till förälder.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Har du varit hemma med båda barnen själv en längre tid, dvs ensamt ansvar för dem 07:00-18:00 i flera månader i sträck?M Maledictus skrev:Jag har själv barn i samma ålder som dig ungefär och har verkligen svårt att förstå att det skulle vara ett så stort problem att ta hand om sina barn samtidigt. Man skaffar väl barn för att man vill ta hand om dem och vara med dem? En treåring behöver man ju inte hålla i handen precis hela tiden utan han/hon får väl leka eller i värsta fall titta en stund på TV? Om man går ut och söver lillungen i vagnen kan ju storasyskonet följa med? Vart är det svåra rent konkret? Jag undrar av genuint intresse alltså.
Jag säger inte att det är omöjligt, bara slitsamt. Och att jag blir provocerad av att det inte är lika för alla.
Jag kan ge några exempel på varför det kan vara jobbigt:
- Gå till BVC, de tillåter inte att syskon följer med pga Corona
- Gå och handla med två barn
- Lillen sover bara i vagnen och helst när man går/rör på sig (2-3h per dag)
- stora tjejen känner sig ensam och ledsen över att inte kunna träffa kompisar (som är på förskolan), vilket leder till trots och allmän nedstämdhet (inte vilja gå ut, inte klä på sig, inte vara ensam, osv.)
-
Jag älskar mina barn! Jag vill vara med dem, men barn i olika åldrar har olika behov och när man är hemma med en bebis så kräver de mycket tid. En tre-åring kräver också mycket tid. Tillsammans blir det tufft att hinna med tillsammans med allmänna vardagssysslor.
Renoverare
· Stockholm
· 20 403 inlägg
Att betala så lite skatt som möjligt borde ligga i allas intresse.
På dagiset tar varje lektant hand om 5 (?) ungar. Men du kan inte ta hand om 2!?Pasjostrom skrev:
Staffan
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg