225 523 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Det går tyvärr inte att förstå vad du menar, men det är nog lika bra, vi kan lämna det där. 
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
”Allmän”?
Vad är det jag märker? Hur jobbigt det är att vara hemma med två barn när man bygger? Nej, jag är föräldraledig!
Skriv rakt ut vad du vill ha sagt så slipper jag gissa.
Vad är det jag märker? Hur jobbigt det är att vara hemma med två barn när man bygger? Nej, jag är föräldraledig!
Skriv rakt ut vad du vill ha sagt så slipper jag gissa.
Kul situation det hade varit. De hade nog fått ringa in personal och gå med barnen till affärn och handla mat =)Demmpa skrev:
Då får man (som förälder/vårdnadshavare) göra precis som ”alla” timvikarier mfl som blir inringda samma minut som dom egentligen skulle behövt vara på jobbet.
Nämligen ringa direkt till förskolan (eller fritids) och meddela att ens barn kommer på morgonen, eller om man bor nära bara går bort med barnet.
Ja om flera barn (typ halv avdelning) har föräldrar som blir inringda samtidigt så kommer det ställa till det för förskolan.
Om det mot förmodan skulle ske så får förskolan i sin tur ringa in timvikarier etc.
Säger som de gamla gardet, det är fan ingen reda med ungdomar idag. Myglare.F freddan83 skrev:
Ja, det låter rimligt att bli provocerad. Kanske inte över att föräldralediga inte får ha barnen på förskola, det är ju helt rimligt.Pasjostrom skrev:
Men att permitterade skulle få ha barnen där låter ju helt uppochner.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Ja, hade det varit lika för alla hade jag inte blivit provocerad, bara tyckt att det var påfrestande att vara hemma med barn en längre period samtidigt som man är hemma föräldraledig med en bebis. Vet inte hur många som jag testat att att vara med en 3,5-åring samtidigt som en 8-12 månaders, men jag kan intyga att det tar på krafterna.
Det var vanligt förr. Min farmor var ju hemma med totalt 9 ungar. De var lika jävliga allihop så hon hade såklart ett jävla tålamod.Pasjostrom skrev:
Ja, hade det varit lika för alla hade jag inte blivit provocerad, bara tyckt att det var påfrestande att vara hemma med barn en längre period samtidigt som man är hemma föräldraledig med en bebis. Vet inte hur många som jag testat att att vara med en 3,5-åring samtidigt som en 8-12 månaders, men jag kan intyga att det tar på krafterna.
Du får försöka hitta avlastning av familj eller vänner om förskolan jävlas.
Är det olika regler för permittering i olika kommuner?
Ett exempel
”Permitterad
Om du blir deltidspermitterad får ditt barn gå på förskolan de dagar som du arbetar. De dagar som du är permitterad ska barnet vara ledigt. Om du blir helt permitterad får ditt barn gå 15 timmar per vecka i förskolan. Det är förskolan som bestämmer schemat för barnet.”
Ett exempel
”Permitterad
Om du blir deltidspermitterad får ditt barn gå på förskolan de dagar som du arbetar. De dagar som du är permitterad ska barnet vara ledigt. Om du blir helt permitterad får ditt barn gå 15 timmar per vecka i förskolan. Det är förskolan som bestämmer schemat för barnet.”
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Ja det skiljer sig mellan olika kommuner. I min kommun får man minst 30h/vecka (mer om man arbetar mer).A Alfons3301 skrev:Är det olika regler för permittering i olika kommuner?
Ett exempel
”Permitterad
Visst. Det var bättre förr...Rkarlsson skrev:
Eller? Förr var aga tillåtet.
Det var lättare att släppa ut barnen och låta dem leka utan att någon vansinnesförare körde på dem med bil/cykel/kickbike. Eller att någon våldsman (våldshen?) gav sig på barnen.
Inte behövde man bry sig om att lära dem läsa läxorna, lärarna fick ge dem stryk om de inte fixade det själva.
Liten mix av bra och dåligt. Men visst, det fanns supermorsor. Det finns nog några idag också.
Precis och sedan undrar man ju vad ni menar förr i tiden.H Hank_Ö skrev:Visst. Det var bättre förr...
Eller? Förr var aga tillåtet.
Det var lättare att släppa ut barnen och låta dem leka utan att någon vansinnesförare körde på dem med bil/cykel/kickbike. Eller att någon våldsman (våldshen?) gav sig på barnen.
Inte behövde man bry sig om att lära dem läsa läxorna, lärarna fick ge dem stryk om de inte fixade det själva.
Liten mix av bra och dåligt. Men visst, det fanns supermorsor. Det finns nog några idag också.
När man diskuterar det här med 40 talister så hade dom jag känner barnen på dagis! Så jag förstår inte riktigt resonemanget förr i tiden. Är ju "ungdomarna" som hittat på namnet förskola också!
Ja du är föräldraledig med 1 barn och får inte ha barn 2 på förskolan?Pasjostrom skrev:
Som du annars hade fått ha då du är föräldraledig men är inte schemaledig från ditt ordinariejobb.
Så är ju våra regler plus att arbetslösa söker tydligen jobb 5h per dag
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Reglerna skiljer sig mellan olika kommuner. I de flesta kommuner fick/får man faktiskt även nu under pandemin ha sina barn på förskolan när man är föräldraledig. Dock inte i min kommun (Solna).kisumisu skrev:
Jag förstår dig och jag håller med dig.Pasjostrom skrev:
Jag hade också blivit förbannad om permitterade hade fått ha barnen i förskolan men jag hade behövt ta hem min väldigt energiska 2-åring som behöver mycket stimulans som jag inte kan ge samtidigt som jag försöker få ett spädbarn att somna.
Nu är jag åter på jobbet så jag är inte i den sitsen men jag har många gånger tänkt att de som skriver sådana regler inte själva varit hemma med flera små barn samtidigt (tänk bara om det yngsta har kolik).