Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Det går tyvärr inte att förstå vad du menar, men det är nog lika bra, vi kan lämna det där. ;)

kisumisu
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det går tyvärr inte att förstå vad du menar, men det är nog lika bra, vi kan lämna det där. ;)
Folk som t ex du nu ändrat åsikt. Du märker nu hur det är när du inte får ha barnen på allmän!

Vad är det du inte förstår?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
”Allmän”?

Vad är det jag märker? Hur jobbigt det är att vara hemma med två barn när man bygger? Nej, jag är föräldraledig!

Skriv rakt ut vad du vill ha sagt så slipper jag gissa. :crysmile:

P
Demmpa Demmpa skrev:
Då får man (som förälder/vårdnadshavare) göra precis som ”alla” timvikarier mfl som blir inringda samma minut som dom egentligen skulle behövt vara på jobbet.
Nämligen ringa direkt till förskolan (eller fritids) och meddela att ens barn kommer på morgonen, eller om man bor nära bara går bort med barnet.

Ja om flera barn (typ halv avdelning) har föräldrar som blir inringda samtidigt så kommer det ställa till det för förskolan.
Om det mot förmodan skulle ske så får förskolan i sin tur ringa in timvikarier etc.
Kul situation det hade varit. De hade nog fått ringa in personal och gå med barnen till affärn och handla mat =)

F freddan83 skrev:
Tack för din anmälan
Game of Thrones – Studier av makt i George R.R. Martins verk7,5 högskolepoäng, Linnéuniversitetet, Studieort: Ortsoberoende

Att ha barnen på förskolan när man är hemma och "pluggar" är ju ok.
Sen att man kommer kugga är ju bara olyckligt...
Säger som de gamla gardet, det är fan ingen reda med ungdomar idag. Myglare. ;)

Jag blev provocerad av att tvingas ha min dotter hemma när argumentet om resursbrist uppenbarligen var fel, och faktum att korttidspermitterade inte behövde ha sina barn hemma trots att de var ”lediga” och utan att samtidigt behöva ta hand om en bebis som ska sövas, matas, bytas blöja på, osv
Ja, det låter rimligt att bli provocerad. Kanske inte över att föräldralediga inte får ha barnen på förskola, det är ju helt rimligt.

Men att permitterade skulle få ha barnen där låter ju helt uppochner.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Ja, hade det varit lika för alla hade jag inte blivit provocerad, bara tyckt att det var påfrestande att vara hemma med barn en längre period samtidigt som man är hemma föräldraledig med en bebis. Vet inte hur många som jag testat att att vara med en 3,5-åring samtidigt som en 8-12 månaders, men jag kan intyga att det tar på krafterna.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
P
Ja, hade det varit lika för alla hade jag inte blivit provocerad, bara tyckt att det var påfrestande att vara hemma med barn en längre period samtidigt som man är hemma föräldraledig med en bebis. Vet inte hur många som jag testat att att vara med en 3,5-åring samtidigt som en 8-12 månaders, men jag kan intyga att det tar på krafterna.
Det var vanligt förr. Min farmor var ju hemma med totalt 9 ungar. De var lika jävliga allihop så hon hade såklart ett jävla tålamod.
Du får försöka hitta avlastning av familj eller vänner om förskolan jävlas.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A
Är det olika regler för permittering i olika kommuner?
Ett exempel
”Permitterad
Om du blir deltidspermitterad får ditt barn gå på förskolan de dagar som du arbetar. De dagar som du är permitterad ska barnet vara ledigt. Om du blir helt permitterad får ditt barn gå 15 timmar per vecka i förskolan. Det är förskolan som bestämmer schemat för barnet.”

A Alfons3301 skrev:
Är det olika regler för permittering i olika kommuner?
Ett exempel
”Permitterad
Om du blir deltidspermitterad får ditt barn gå på förskolan de dagar som du arbetar. De dagar som du är permitterad ska barnet vara ledigt. Om du blir helt permitterad får ditt barn gå 15 timmar per vecka i förskolan. Det är förskolan som bestämmer schemat för barnet.”
Ja det skiljer sig mellan olika kommuner. I min kommun får man minst 30h/vecka (mer om man arbetar mer).

Rkarlsson skrev:
Det var vanligt förr. Min farmor var ju hemma med totalt 9 ungar. De var lika jävliga allihop så hon hade såklart ett jävla tålamod.
Du får försöka hitta avlastning av familj eller vänner om förskolan jävlas.
Visst. Det var bättre förr...
Eller? Förr var aga tillåtet.
Det var lättare att släppa ut barnen och låta dem leka utan att någon vansinnesförare körde på dem med bil/cykel/kickbike. Eller att någon våldsman (våldshen?) gav sig på barnen.
Inte behövde man bry sig om att lära dem läsa läxorna, lärarna fick ge dem stryk om de inte fixade det själva.

Liten mix av bra och dåligt. Men visst, det fanns supermorsor. Det finns nog några idag också.

• Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H Hank_Ö skrev:
Visst. Det var bättre förr...
Eller? Förr var aga tillåtet.
Det var lättare att släppa ut barnen och låta dem leka utan att någon vansinnesförare körde på dem med bil/cykel/kickbike. Eller att någon våldsman (våldshen?) gav sig på barnen.
Inte behövde man bry sig om att lära dem läsa läxorna, lärarna fick ge dem stryk om de inte fixade det själva.

Liten mix av bra och dåligt. Men visst, det fanns supermorsor. Det finns nog några idag också.
Precis och sedan undrar man ju vad ni menar förr i tiden.
När man diskuterar det här med 40 talister så hade dom jag känner barnen på dagis! Så jag förstår inte riktigt resonemanget förr i tiden. Är ju "ungdomarna" som hittat på namnet förskola också!

kisumisu
”Allmän”?

Vad är det jag märker? Hur jobbigt det är att vara hemma med två barn när man bygger? Nej, jag är föräldraledig!

Skriv rakt ut vad du vill ha sagt så slipper jag gissa. :crysmile:
Ja du är föräldraledig med 1 barn och får inte ha barn 2 på förskolan?
Som du annars hade fått ha då du är föräldraledig men är inte schemaledig från ditt ordinariejobb.

Så är ju våra regler plus att arbetslösa söker tydligen jobb 5h per dag :rofl:

kisumisu kisumisu skrev:
Ja du är föräldraledig med 1 barn och får inte ha barn 2 på förskolan?
Som du annars hade fått ha då du är föräldraledig men är inte schemaledig från ditt ordinariejobb.

Så är ju våra regler plus att arbetslösa söker tydligen jobb 5h per dag :rofl:
Reglerna skiljer sig mellan olika kommuner. I de flesta kommuner fick/får man faktiskt även nu under pandemin ha sina barn på förskolan när man är föräldraledig. Dock inte i min kommun (Solna).

Jag förstår dig och jag håller med dig.
Jag hade också blivit förbannad om permitterade hade fått ha barnen i förskolan men jag hade behövt ta hem min väldigt energiska 2-åring som behöver mycket stimulans som jag inte kan ge samtidigt som jag försöker få ett spädbarn att somna.

Nu är jag åter på jobbet så jag är inte i den sitsen men jag har många gånger tänkt att de som skriver sådana regler inte själva varit hemma med flera små barn samtidigt (tänk bara om det yngsta har kolik).

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Betalar maxtaxa oavsett om barnen är på förskolan en eller tjugo gånger per månad. Så skulle jag lämna barnen för att göra något hemma skulle jag göra det med gott samvete.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.