225 524 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Lånar tråden lite...
Hur ställer ni er (eller er kommun) till detta "case" då?
Du tar ledigt en fredag för att åka på resa med dina vänner - t.ex. svensexa/möhippa/fiske/jakt/etc.
Vem tar hand om barnet denna fredag? Förskolan? Eller tar din partner också ledigt (semester/föräldraledighet) för att vara med barnet?
EDIT: i min kommun ska barnet vara med den lediga föräldern (enligt praxis). Men har man skrivit på ett kontrakt med samhället att om man skaffar barn kan man inte ta ledigt för att göra sådana resor (utan att ens partner också ska vara ledig).
PS. livet var lättare utan barn. Men också lite tomt.
Du tar ledigt en fredag för att åka på resa med dina vänner - t.ex. svensexa/möhippa/fiske/jakt/etc.
Vem tar hand om barnet denna fredag? Förskolan? Eller tar din partner också ledigt (semester/föräldraledighet) för att vara med barnet?
EDIT: i min kommun ska barnet vara med den lediga föräldern (enligt praxis). Men har man skrivit på ett kontrakt med samhället att om man skaffar barn kan man inte ta ledigt för att göra sådana resor (utan att ens partner också ska vara ledig).
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Den har vi redan avhandlat.J juanxxx skrev:Lånar tråden lite...
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Hur ni löser barnpassningen är upp till er men normalt sett så vet du ju hur det fungerar. Är man ledig så har man inte rätt till barnpassning i kommunal regi.J juanxxx skrev:Lånar tråden lite...
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Chansen att onödiga kurser försvinner är nog större om få anmäler sig - så din anmäla hjälper till med att den finns kvar i framtidenF freddan83 skrev:
Det finns mycket som kan ifrågasättas i samhället. Allt från kurser på universitetet till hur sjukvården eller förskoleverksamheten fungerar. Men att protestera genom att utnyttja samhällets resurser man inte behöver känns som en mindre genomtänkt strategi. Vad lyckas man uppnå med det förutom högre kostnader/skatter?
Att vid enstaka tillfällen ha barnen på förskolan när man inte har behov har säkert ingen direkt påverkan på kostnaden. Det är ju inte så att förskolan justerar bemanningen i realtid. Att handla innan man hämtar barnen eller att stanna hemma en eftermiddag någon gång för att måla ostört tror jag inte så många har något emot.
Men om alla som vill vara hemma och renovera under längre perioder lämnar sina barn på förskolan så har det garanterat en effekt på kostnaden för förskolan - som i sin tur betalas av alla skattebetalare.
/Krille
Jag jobbar där, har varit permitterad. Det är vad jag förstår ganska strikta regler hur många som måste permitteras, hur övriga ska jobba osv (för att företagen inte ska kunna låta några jobba övertid och några permitteras eller smygjobba). Baserat på vilka som permitterats kan jag säga att det nog mer varit frågan om vilka delar som absolut inte kan pausas än vilka som är "bra respektive dåliga" på sitt jobb. Nog klarar ett företag som Scania 3 månader. Men vi talar snarare om 3 år innan allt är tillbaka på normalläge. Utan att vara insatt i detaljer - och jag brukar inte kommentera något om mitt jobb på sociala medier eller liknande men detta är bara taget från officiella uppgifter på nätet och min egen spekulation - så antar jag att stora industriföretag generellt har ett mycket högt kassaflöde, nyckeltal har gjort att man helt enkelt inte kan ha en för stor kassa. Tar man bort intäkterna i ett år så måste ju kassan vara lika stor som ett års omsättning. Inte en årsvinst. Jag jobbar inte med ekonomi utan R&D, men tittar man på de officiella siffrorna för tex scania; https://www.merinfo.se/foretag/Scania-CV-Aktiebolag-5560840976/2jys4cw-aqvf/nyckeltal så är omsättning 2018: 137 miljarder för svenska huvudbolaget, resultatet 13 miljarder, tillgångar 200 miljarder, kassa ca 4 miljarder. Även om man slutar köpa komponenter, så fortsätter allt annat att kosta pengar. Nu är tack och lov vår produktion igång igen.G GargamelSE skrev:
Det är mycket tråkigt om vi skulle låta flera av Sveriges största företag, som var och en står för flera procent av Sveriges export, gå under.
Jag har själv under denna "kris" både jobbat hemma, med barnen hemma, utan att ta ut VAB eller liknande, både för barnen varit snoriga men även för att det varit brist på personal och många barn varit sjuka. Jag har även låtit min son gå på dagis vissa dagar när jag varit permitterad, kortare dagar dock, både för hans egen skull och för att upprätthålla någon slags rutin. Förskolan är ju en förberedelse för förskoleklass och skola, för att inte tappa kontakt med kompisar mm är det nog viktigt. Dessutom är det som påpekats så att man förväntas kunna på kort sikt (<1 dygn) kunna vara tillbaka på arbetet och att man dessutom förväntas syssla med kompetensutveckling på sin permitterade tid. Det handlar alltså inte om att man tar sovmorgon och tittar på tv - även om säkert några gör så. Jag har varit helt öppen med hur jag gör och pratat med dagispersonalen om vad som varit bäst för varje vecka att göra, för dem, mig och min son.
Att man sen jobbar hemma gör ju att arbetstiderna och flexibiliteten blir annorlunda än när man sitter på kontoret. Det viktiga känner jag är att man är helt ärlig med jobbad tid, permittering resp VAB, så man inte "lurar" systemet.
Jag tror att varje familj måste göra det som den kan för att minska smittspridning, göra så att förskolornas verksamhet snurrar och se till att hjälpa sin arbetsgivare överleva. Sen ska man givetvis inte fuska från något håll utan följa reglerna, men med lagom flexibilitet.
Du menar med andra ord att du inte klarar av två barn samtidigt? Och att du då blir provocerad. Märkligt att i vissa kulturer (eller längre tillbaka i tiden i Sverige) så kan/kunde man ta hand 10-15 barn.Pasjostrom skrev:
Ok, jag tar det en gång till. Alla barn fick vara på förskolan som vanligt fram till mitten av mars, då ändrade kommunen så att man inte inte fick ha barnen på förskolan om man var föräldraledig (alla andra fick dock ha sina barn där som vanligt). Orsaken sades vara resursbrist, men på grund av pandemin var det dock många barn som var sjuka och/eller hölls hemma frivilligt så antal barn per pedagog var betydligt lägre än vanligt, i min dotters grupp var de fem barn på två pedagoger den sista dagen jag fick ha min dotter där. Jag blev provocerad av att tvingas ha min dotter hemma när argumentet om resursbrist uppenbarligen var fel, och faktum att korttidspermitterade inte behövde ha sina barn hemma trots att de var ”lediga” och utan att samtidigt behöva ta hand om en bebis som ska sövas, matas, bytas blöja på, osv.
Ok?
I min värld vill man väl vara med sina barn?
Jag tror det faktiskt mer handlar om att det äldre barnet behöver aktiviteten och det sociala på förskolan, men än att en förälder inte kan ta om hand 2 barn.M Maledictus skrev:
Jag har själv inget emot om den som är permitterad / arbetslös / föräldraledig istället för att slöa bygger på huset, tycker snarare det är positivt - om det är en kortare period. Att vara planerat "arbetslös" med bidrag en längre tid för att kunna jobba med egna saker känns fel.
Det viktigaste tycker jag är att var och en över tid ser till att jobba och betala in skatt - mer än vad man "tar ut", då finns det möjlighet för samhället att erbjuda välfärd. Om man bara utnyttjar men inte betalar skatt (eller över tid nyttjar mer än man tar ut trots att man är frisk och arbetsför) så är något fel. Så fort man börjar räkna timmar så minskar flexibiliteten. Reglerna måste förstås finnas där och vara strikta, annars skulle några få utnyttja systemet till max, men de flesta tror jag försöker vara ärliga och sjyssta.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Förlåt för att jag rev upp den här gamla tråden. Jag tror allt är avhandlat nu...
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
T Thomas' skrev:
Pasjostrom skrev:
Jag kan säga att jag ändrat ståndpunkt i denna fråga de senaste månaderna. Från att tidigare varit helt emot att man är hemma/gör privata saker när barnen är på förskolan tycker jag nu att det är fritt fram att utnyttja det så mycket det går/man vill.
I min kommun har man nämligen under Coronapandemin som föräldraledig inte fått ha sina andra barn på förskolan alls, förutom nu senaste veckorna när man får ha dem där 3h per dag. Samtidigt får permitterade ha sina barn på förskolan fulltid och personaltätheten är högre än vanligt.
Kanske bra känna själv hur det är innan man börjar gapa. Till vissa har den här pandemin varit en vakeupcall eller vad ska man säga. Även till mig personligen, men gällande andra saker.Pasjostrom skrev:
Jag kan säga att jag ändrat ståndpunkt i denna fråga de senaste månaderna. Från att tidigare varit helt emot att man är hemma/gör privata saker när barnen är på förskolan tycker jag nu att det är fritt fram att utnyttja det så mycket det går/man vill.
I min kommun har man nämligen under Coronapandemin som föräldraledig inte fått ha sina andra barn på förskolan alls, förutom nu senaste veckorna när man får ha dem där 3h per dag. Samtidigt får permitterade ha sina barn på förskolan fulltid och personaltätheten är högre än vanligt.
Haha ja precis. Men det är så typiskt "drabbar inte mig" då ska man hålla med pk massan....T Thomas' skrev: