Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Frågan som automatiskt följer är,
Hur många barn hade det varit om alla barnen till permitterade hade varit på förskolan?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
JanneJanne123
Men det är väl bra att permitterade får ha barnen på förskolan annars måste vi väl permittera förskolepersonalen i slutändan? Är väl egentligen inget fan av den typen av stimulanser, men håller ju hjulen snurrande.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur många barn hade det varit om alla barnen till permitterade hade varit på förskolan?
De permitterade får ju ha barnen i förskolan i min kommun så jag förstår inte frågan? Detta var i mars så jag vet inte hur många som var permitterade då heller.

Vilka var det som inte fick ha barnen på förskolan som du blev provocerad av?
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Då blir man lite provocerad när man inte längre får ha barnen på förskolan.

Om man jobbar för en arbetsgivare som måste permitera efter 3 månader pandemi så skulle jag söka mig efter ny med lite bättre ekonomi och stabilitet

• Gilla
Pin
  • Laddar…
G
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man jobbar för en arbetsgivare som måste permitera efter 3 månader pandemi så skulle jag söka mig efter ny med lite bättre ekonomi och stabilitet
på 3 månader hinner nog inte många företag arbeta upp en bra kassa att ha råd att "ligga nere" i ett halvår... Titta bara på de stora företagen som hållt på i flera decenier, som nu skriker efter bidrag. :D

Hörde idag av en kollega att t.ex. scania ska skicka ut flera tusen anställda.

Det som är bra med att inte få ha barn på dagis när du är permitterad är att det då blir svårare för företag att fuska till sig permitteringsbidrag samtidigt som personalen förväntas jobba som vanligt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka var det som inte fick ha barnen på förskolan som du blev provocerad av?
Föräldralediga. Dvs jag själv fick inte ha mina barn i förskolan eftersom jag var/är hemma föräldraledig med en bebis. Detta trots att beläggningen var låg (pga att många var sjuka eller hemma frivilligt).

Då blir man lite provocerad när man inte längre får ha barnen på förskolan.
Oklart varför du blir provocerad... :thinking:

Föräldralediga. Dvs jag själv fick inte ha mina barn i förskolan eftersom jag var/är hemma föräldraledig med en bebis. Detta trots att beläggningen var låg (pga att många var sjuka eller hemma frivilligt).
Ställer om frågan men med rätt ord,
Hur många barn hade det varit på avdelningen om alla föräldraledigas barn hade varit där?

G GargamelSE skrev:
på 3 månader hinner nog inte många företag arbeta upp en bra kassa att ha råd att "ligga nere" i ett halvår... Titta bara på de stora företagen som hållt på i flera decenier, som nu skriker efter bidrag. :D

Hörde idag av en kollega att t.ex. scania ska skicka ut flera tusen anställda.
När det gäller de stora företagen är det nog bara för att spara pengar, det är inte direkt företagens stjärnor som blir permiterade. Får man hoppas, för annars ligger det illa med likviditeten i svenska bolag.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Men de som är permitterade måste väl söka nytt jobb? Det blir ju svårt när barnen är hemma?

H Husbuset skrev:
Men de som är permitterade måste väl söka nytt jobb? Det blir ju svårt när barnen är hemma?
Lägre arbetstid och lön där staten går in och betalar en del av lönen

Ok, jag tar det en gång till. Alla barn fick vara på förskolan som vanligt fram till mitten av mars, då ändrade kommunen så att man inte inte fick ha barnen på förskolan om man var föräldraledig (alla andra fick dock ha sina barn där som vanligt). Orsaken sades vara resursbrist, men på grund av pandemin var det dock många barn som var sjuka och/eller hölls hemma frivilligt så antal barn per pedagog var betydligt lägre än vanligt, i min dotters grupp var de fem barn på två pedagoger den sista dagen jag fick ha min dotter där. Jag blev provocerad av att tvingas ha min dotter hemma när argumentet om resursbrist uppenbarligen var fel, och faktum att korttidspermitterade inte behövde ha sina barn hemma trots att de var ”lediga” och utan att samtidigt behöva ta hand om en bebis som ska sövas, matas, bytas blöja på, osv.

Ok?

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Detta var innan permitteringarna började på allvar, så antagligen ungefär lika många. Men som jag skrivit innan, de fick ju ha sina barn på förskolan så jag antar att många också hade dem där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.