Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Vilken otrevlig stämning det är i den här tråden, kan vi inte försöka hålla lite bättre ton och strunta i påhoppen?

När det gäller permitterade så skiljer sig ju reglerna mellan olika kommuner, i en del kommuner får man ha barnen på förskolan när man är hemma. På ett sätt tycker jag att det är rimligt eftersom man forfarande betalar skatt till kommunen som om man jobbade, men på ett sätt tycker jag att det är fel eftersom man har tid att ta hand om barnen och inte behöver belasta förskolans begränsade resurser.

Om man är permitterad och egentligen inte får ha barnen i förskolan men har dem där iallafall och inte berättar för förskolan/kommunen att man är permitterad så tycker jag att det är fel.

När det gäller min egen situation så har jag gjort ett aktivt val och flyttat till en kommun som låter mig som föräldraledig ha mina andra barn på förskolan 30h/vecka. En lösning som jag genom min skatt är med och finansierar.

Min kommun har under våren ändrat dessa regler till 0h/vecka för föräldralediga med motiveringen att det var brist på personal pga pandemin. I själva verket var det färre barn per pedagog/personal än normalt. Samtidigt som jag sliter med två små barn heltid hemma ser jag hur vänner som är permitterade får ha sina barn på förskolan full tid, och de solar, dricker kaffe och spelar golf.

Jag känner mig därför lite orättvist behandlad och tycker att kommunen agerar fel, eller åtminstone borde kommunicera/motivera tydligare varför de gör vissa ändringar.

Principiellt tycker jag fortfarande att det är fel att tex bygga på huset eller göra andra privata saker när barnen är på förskolan eftersom det är en kraftigt subventionerad verksamhet, men om kommunen behandlar mig på ett sätt jag tycker är fel och orättvist så ser jag inga problem men att behandla dem på motsvarande sätt tillbaka.

Staffans2000
Du har helt missat poängen. Kommunen, det är du och jag.

Staffan

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nja, jag bor och röstar visserligen i min kommun, men jag kan inte vara med och påverka beslut i detaljfrågor, iallafall inte på kort sikt. Eller missar jag något, vad är poängen menar du?

Lever den här tråden fortfarande? Finns det verkligen något nytt att tillföra?

självklart kan man ha barnen i förskolan när man är hemma och bygger. Trodde det var grundligt utrett vid det här laget.

• Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Utsatt för vad menar du? Jag har inte klagat på andra. Jag sa bara vad jag tyckte och att jag ändrat uppfattning efter hur kommunen hanterat situationen under våren. Du gör däremot syrliga påhopp på mig utan att jag förstår varför.
Var du en av dagisjihadisterna i tråden som kräktes galla över de som tycker de är okej handla innan man hämta barnen så håller jag med om att det är kappvänderi.

Lite roligt. Sambon skulle hämta ungarna förra veckan, jag jobbar hemifrån pga corona. Ska hämta ut ett paket (företagsrelaterat faktiskt men spelar ingen roll) man går förbi gården där ungarna håller hus både på vägen dit och på vägen hem så har jag ögonkontakt med en av grabbens fröknar som man gör när man är artig. haha, ser på hans ansiktsuttryck att han funderar på hur han ska tycka om det när jag kommer tillbaka med paketet (utan att hämta något barn)..

Redigerat:
  • Haha
Okarlsson
  • Laddar…
Jag har inte uttryckt mig tidigare i tråden. Är inte så fast i min tro att jag skulle kalla mig jihadist :D Jag har ju dessutom ändrat uppfattning nu...(y)

• Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
engs
N Neocortex skrev:
Alla ni som var emot detta tidigare. Några av er måste ju varit permitterade senaste tiden.
Hade ni barnen hemma från förskolan då?
Frugan är korttidspermitterad, dvs arbetar nu 3 dagar i veckan pga hon är i en bransch som drabbats kraftigt av coronan. Givetvis är inte barnen på förskola de dagar hon är hemma.

K
Nja, jag bor och röstar visserligen i min kommun, men jag kan inte vara med och påverka beslut i detaljfrågor, iallafall inte på kort sikt. Eller missar jag något, vad är poängen menar du?
I grunden så förstår jag ditt resonemang och håller med.

Men att behandla kommunen "samma sätt tillbaka" för att man tycker att något är orättvist innebär bara att övriga skattebetalare får betala en ev ökad kostnad. Det är inget som "drabbar" kommunen då verksamheten är skattefinansierad.

/Krille

• Gilla
Maledictus och 2 till
  • Laddar…
K
M Morgonskiftet skrev:
Lever den här tråden fortfarande? Finns det verkligen något nytt att tillföra?

självklart kan man ha barnen i förskolan när man är hemma och bygger. Trodde det var grundligt utrett vid det här laget.
Nä - det är snarare grundligt utrett att reglerna för detta varierar från kommun till kommun. Den moraliska aspekten verkar dock ha belysts ur alla möjliga perspektiv i diskussionen ;)

/Krille

K Krille4 skrev:
I grunden så förstår jag ditt resonemang och håller med.

Men att behandla kommunen "samma sätt tillbaka" för att man tycker att något är orättvist innebär bara att övriga skattebetalare får betala en ev ökad kostnad. Det är inget som "drabbar" kommunen då verksamheten är skattefinansierad.

/Krille
Ja, jag är med på att det är mer av ett känslomässigt argument än ett logiskt, jag är sliten och arg helt enkelt :)
Men, jag kan ju också argumentera att jag också är skattebetalare och anser att jag inte får det jag ”betalar för”, och om kommunen inte vill åtgärda denna orättvisa så får jag väl försöka rätta till det själv, typ...

Självklart inser jag att det rimligaste och bästa jag kan göra är att ta en diskussion med de styrande i kommunen och försöka rösta bort dem vid nästa val om de inte kan motivera varför de tagit vissa beslut och kan övertyga mig om att det är rätt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
N Neocortex skrev:
Alla ni som var emot detta tidigare. Några av er måste ju varit permitterade senaste tiden.
Här fick inte permitterade ha på förskolan, men hur tusan förskolan skulle ha reda på det har jag ingen aning om. 15 timmars fick gå hem i någon vecka, bara just när de var kort på personal. När all personal var tillbaka igen så fick de komma dit vilket är bra då de hade avslutning för de äldsta.

Vilken otrevlig stämning det är i den här tråden, kan vi inte försöka hålla lite bättre ton och strunta i påhoppen?

När det gäller permitterade så skiljer sig ju reglerna mellan olika kommuner, i en del kommuner får man ha barnen på förskolan när man är hemma. På ett sätt tycker jag att det är rimligt eftersom man forfarande betalar skatt till kommunen som om man jobbade, men på ett sätt tycker jag att det är fel eftersom man har tid att ta hand om barnen och inte behöver belasta förskolans begränsade resurser.

Om man är permitterad och egentligen inte får ha barnen i förskolan men har dem där iallafall och inte berättar för förskolan/kommunen att man är permitterad så tycker jag att det är fel.

När det gäller min egen situation så har jag gjort ett aktivt val och flyttat till en kommun som låter mig som föräldraledig ha mina andra barn på förskolan 30h/vecka. En lösning som jag genom min skatt är med och finansierar.

Min kommun har under våren ändrat dessa regler till 0h/vecka för föräldralediga med motiveringen att det var brist på personal pga pandemin. I själva verket var det färre barn per pedagog/personal än normalt. Samtidigt som jag sliter med två små barn heltid hemma ser jag hur vänner som är permitterade får ha sina barn på förskolan full tid, och de solar, dricker kaffe och spelar golf.

Jag känner mig därför lite orättvist behandlad och tycker att kommunen agerar fel, eller åtminstone borde kommunicera/motivera tydligare varför de gör vissa ändringar.

Principiellt tycker jag fortfarande att det är fel att tex bygga på huset eller göra andra privata saker när barnen är på förskolan eftersom det är en kraftigt subventionerad verksamhet, men om kommunen behandlar mig på ett sätt jag tycker är fel och orättvist så ser jag inga problem men att behandla dem på motsvarande sätt tillbaka.
Var kompisarna bosatta i samma kommun som dig hade jag påpekat det för skolchefen och begärt tillbaka lite avgift (inte för att du kommer få tillbaka). Svalöv om jag minns rätt betala tillbaka/drog mindre för de som hade möjlighet att hålla barn hemma.

M
N Neocortex skrev:
Ni som skaffat barn för att ha dom på förskolan när ni är lediga, hur tänker ni? Var det en oönskad graviditet? Älskar ni inte era barn? Jag kan seriöst inte förstå resonemanget! Min fru har varit korttidspermitterad i 2 månader, jobbat 40%. Hon lämnade in nytt schema till förskolan med sina nya tider. Finns inte på kartan att sonen skulle vara på förskolan när hon är permitterad.
Men visst, det finns ju uppenbarligen folk som arbetar och ansöker om VAB samtidigt så jag upphör inte att förvånas över hur man ska utnyttja offentliga resurser på en brottslig nivå utan att samvetet tyngs det minsta.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
JanneJanne123
Efter 1700+ inlägg så förstår jag att du inte har läst hela tråden, men just den här vinkeln har vi gått igenom några gånger vid det här laget.

Har du någonsin lämnat dina barn ett par timmar hos farmor/farfar/mormor/whatever för att själv kunna göra något? Hatar du dina barn? Alla har inte möjligheten att få denna hjälp från släktingar och behöver då ibland ha barnen på förskolan.

• Gilla
LG1 och 8 till
  • Laddar…
Glöm inte bort vi betalar kriminellt hög skatt, vill bara poängtera det.

• Gilla
  • Arg
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Här fick inte permitterade ha på förskolan, men hur tusan förskolan skulle ha reda på det har jag ingen aning om. 15 timmars fick gå hem i någon vecka, bara just när de var kort på personal. När all personal var tillbaka igen så fick de komma dit vilket är bra då de hade avslutning för de äldsta.

Var kompisarna bosatta i samma kommun som dig hade jag påpekat det för skolchefen och begärt tillbaka lite avgift (inte för att du kommer få tillbaka). Svalöv om jag minns rätt betala tillbaka/drog mindre för de som hade möjlighet att hålla barn hemma.
Det intressanta var att samma vecka som det beslutades att man inte skulle få ha barnen på förskolan så gick det ut information om att 40% av personalen var frånvarande, och drygt 60% av barnen. Sista dagen jag lämnade min dotter på förskolan var det 5 barn och 2 personal i hennes grupp.

Då blir man lite provocerad när man inte längre får ha barnen på förskolan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.