Det borde betyda att det bara är ytterväggarna som tar last från taket - men man vet inte vad som blev resultatet när man väl byggde!!!
Jag blir lite orolig när du köper ett hus utan att veta om det är blå lättbetong i väggarna - har du haft någon som gjor överlåtelsebesiktning??? vad skrev besiktningsmannen i så fall???

M

Jo, jag vet att det finns blåbetong i (ytter- ?) väggarna och att de radonmätningar som gjorts i andra hus som byggdes samtidigt har något för höga värden.

I överlåtelsebesiktningen (Anticimex) står "stomme av lättbetong".

Det är dåligt av Anticimex att, när man vet att det är lättbetong i väggarna, inte söka svar på vilken typ det är och i riskanalysen påpeka om man finner blåbetong... det ger lägre andrahandsvärde och stora kostnader att åtgärda! -förutom hälsorisken!
Fick du mitt IM?

M
Nej, det var inte dåligt av Anticimex. De är tydliga med vad som ingår i en 'Överlåtelsebesiktning' och vad som inte ingår.
Jag hade innan besiktningen talat med Kommunen om det gjorts några mätningar i något av de (likadanna) husen på min gata, vilket det hade.
Värdet blev då något högre än gränsen på 200 Bq (tidigarte var "gränsen" 400).
Jag blev "livrädd" och var på väg att backa ur affären innan jag läste lite mer på nätet om Radon, och vad man kan göra för att reducera värderna.
Efter att ha talat med Smittskydds Institutet och ett flertal andra instanser är jag inte längre så orolig. Det finns inga höga markvärden Radon i vårt område, och då blir det genast enklare (ventilation löser problemet). I samhället ca 5 km från vårt område finns det dock i högre värden i marken och där finns det inte ett hus som inte har för höga värden (ändå ligger prisnivån mycket högre där). Skall man få ner värderna i detta område kostar det betydligt mer.
Vidare var det ju en ny erfarenhet att få höra att mark-radon finns överallt i Sverige (möjligen med undantag av de nordligaste delarna), och även i sk "Radonfria" hus är värderna sällan under ca 80 Bq.

Jag har inte fått ditt IM (vet inte ens om jag fattar vad det är  :-/ ).

Om säljaren påstår att väggen inte är bärande så får väl han stå för slantningen om det krävs avlastning. Jag skulle ta det skriftligt från honom.
Har du inte haft någon byggkunnig person med dig när du besiktigade huset? Det finns ju så mycket mer som kan vara fel och som du är skyldigt att veta.

Det krävs inte bygglov för att ändra en bärande vägg däremot behövs en bygganmälan.

M

Ingen dum idé med att ta det skriftligt av säljaren (men i mitt fall skippar jag det, av olika anledningar som jag inte vill gå in på).
Besiktingen .... jo, jag kunde frågat honom, men glömde det och när jag ringde honom efter besiktningen kom han inte riktigt ihåg hur det såg ut, och vågade därför inget säga.
Jag skall ta ditt en byggkunnig person i nästa vecka, så efter det så vet jag.

M
Hej,
Igår fick vi nycklarna till huset och idag rev vi väggen.
Min ritning som Byggaren kommenterade stämde inte riktigt, utan det var som Byggaren sa att de mötes i nock.
I samband med överlåtelsen fick vi alla ritningar och där visade det sig (också) att den inte var bärande ... inga inre väggare var det utan bara ytterväggarna, som det ju också stod på ett av de inscanade pappren ovan.

Tack för era kommentarer.
Nu är köksrenoveringen i full gång  :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.