Hej!

Bor i en 20-talskåk där jag skulle vilja byta ut en innerdörr i en bärande vägg bestående av tjocka plankor (stående och liggande). Jag skulle behöva öppna hålet ca 15 cm i bredd och något liknande på höjden för att få in den nya dörren (dubbeldörr). Jag ser två scenarion:

1. Det är så lite som ska öppnas upp så att det inte påverkar bärigheten nämnvärt – bara att öppna upp och sätta in min nya karm.

2. Jag behöver göra ett mer omfattande ingrepp och stärka upp med horisontell balk ovanför. Hur går jag då tillväga, steg för steg?

(Om jag behöver stämpa, så är det inte möjligt att göra i taket på någon sida dörrhålet, då det sitter spänntak i båda rummen.)

(Ställde frågan till en konstruktör som ville ha 12000 för att svara, vilket kändes lite overkill då det skulle bli ett betydligt dyrare projekt än jag föreställt mig.)

Mycket tacksam på förhand för kunniga svar!

Bild?

BirgitS
Är det inte redan en avväxling ovanför dörren någonstans som behöver breddas, höjas och få nya upplag?

F fribygg skrev:
Bild?
Nu har jag tagit bort skivmaterialet på ena sidan väggen. Säger det dig något? Gissar att det kanske säger mer att få se andra sidan, men har dock tänkt behålla skivan där, så vill inte ta bort mer än nödvändigt.

• En delvis nedriven vägg med synliga träbalkar och en grön dörr, stege står bredvid, golvet är täckt med borttaget material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om du har minst tre grövre plankor som tar upp tyngderna uppifrån.

Vad jag bedömmer så är det ingen fara att kapa upp för en högre dörr, både uppåt och åt vänster.

Några stående plank och avväxling ovanför dörren ser man ju inte, det verkar mer som om du har brädor på väggen

Aaaah. Så kan det vara.
Mät upp tjockleken på "brädorna".

Finns det nån vertikal planka eller liknande på baksidan av väggen, till vänster om dörren"

R
E erkana skrev:
Nu har jag tagit bort skivmaterialet på ena sidan väggen. Säger det dig något? Gissar att det kanske säger mer att få se andra sidan, men har dock tänkt behålla skivan där, så vill inte ta bort mer än nödvändigt.
Är det tjocka stockar eller bara spontade brädor på en regelvägg?

Ja man ser ju inte den bärbara plankstommen här.
Planken är ju ofta rätt breda. Hur mycket behöver du bredda dörrhålet?
Kan du ta lite på bägge sidor?

För att vara säker och för att se den bärande delen av väggen behöver du öppna upp så att du ser den.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja man ser ju inte den bärbara plankstommen här.
Planken är ju ofta rätt breda. Hur mycket behöver du bredda dörrhålet?
Kan du ta lite på bägge sidor?

För att vara säker och för att se den bärande delen av väggen behöver du öppna upp så att du ser den.
Jag är 99% säker på att det är stående plank bakom de liggande, det ser så ut när jag kikar in och så har andra väggar i huset sett ut. Tjocka och breda, spontade.

Jag kommer behöva öppna upp på ena sidan dessvärre.

E erkana skrev:
Jag är 99% säker på att det är stående plank bakom de liggande, det ser så ut när jag kikar in och så har andra väggar i huset sett ut. Tjocka och breda, spontade.

Jag kommer behöva öppna upp på ena sidan dessvärre.
Ja det är nog säkrast. Är väggen bärande (som alla väggar i plankstommehus i mer eller mindre mån är) så är dörröppningen avväxlad med en injackad planka ovanför.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu tog jag bort skivmaterial på andra sidan väggen, motsvarande storleken det nya dörrhålet behöver vara. Som ni ser var det som vi trodde med stående plank och en inkilad överliggare. Jag kommer att behöva ta bort exakt en planka till höger på bilden, samt överliggaren. Hur gör jag nu?

• IMG_2128.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
Då behöver du en ny balk ovanför den nya öppningen och den måste vila på stadiga pelare (stående reglar) i båda ändarna.

Sen har vi ju det tråkiga med att innan man gör ingrepp i bärande konstruktioner ska man ha en godkänd bygganmälan, inkl. dimensioneringsberäkningar, för att minska risken för att huset eller någon person skadas.

• Gilla
erkana
  • Laddar…
Bara att såga ut en ny planka, rita ut och fälla in på samma sätt.
Du får ju loss en när du kapar bort den vertikala som ska bort. Är du orolig så stämpa upp under tiden.
E erkana skrev:
Nu tog jag bort skivmaterial på andra sidan väggen, motsvarande storleken det nya dörrhålet behöver vara. Som ni ser var det som vi trodde med stående plank och en inkilad överliggare. Jag kommer att behöva ta bort exakt en planka till höger på bilden, samt överliggaren. Hur gör jag nu?

• Gilla
erkana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då behöver du en ny balk ovanför den nya öppningen och den måste vila på stadiga pelare (stående reglar) i båda ändarna.

Sen har vi ju det tråkiga med att innan man gör ingrepp i bärande konstruktioner ska man ha en godkänd bygganmälan, inkl. dimensioneringsberäkningar, för att minska risken för att huset eller någon person skadas.
Menar du att man behöver sätta nya stående reglar (och därmed öppna upp väggen ännu mer i bredd för att de ska få plats) eller att man kan använda de stående plankorna i väggen som "reglar" (och fälla in en balk på samma sätt som @Huddingebo föreslår)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.