Ang. transport och surrning, oavsett om du får upp den på taket eller tar den med en släpvagn, så surrar man den genom att låta spännbandet gå ett eller ett par varv runt själva balken. Dessutom skall ju bandet spännas i sdled så att inte balken kan jazza omkring i sidled.

Javisst 3-4 band jämt utspridda längs flakets längd och den balken ligger garanterat still

P
Ja, då har jag lyckats räkna ut med hjälp, vilken storlek på Limträbalken jag behöver. Det blev 115x405 L40
Deformation 26,8m L/205
Min. Upplagsbredd 63mm
Upplag i bakände 34,431(kn)

och så skall den vara 5,5m lång.

Som pelare blev det 90x90

Ärdet någon som kan omvandla detta till en järnbalk, vilken storlek jag behöver? För det första blev limträbalken ca 40cm hög och jag har bara 2,40 i tak vilket gör att den tar stor plats för det andra skulle den gå på ca 3500kr. Så det hade varit intressant vad en järnbalk skulle kosta.

kan du inte ha balken uppe på vinden?

P
ossie k skrev:
kan du inte ha balken uppe på vinden?
Jag har tyvärr ett enplanshus med platt tak, med bara 4% lutning, så det går ej.

/Dadde

Ang. järnbalkar.... Måste man inte brandskydda dessa på något speciellt vis?
Kanske bara gäller större byggnationer, men järn har en förmåga att deformeras väldigt lätt vid brand.
Dessutom kommer väl en järnbalk inte att följa med resten av hustets "rörelser" med temperaturförändringar...

Var det inte så att man inte måste brandskydda i ett småhus men att man BÖR göra det för sitt eget bästa?

Gips i ett par lager gör susen så det är ju rätt lätt fixat.

Dadde skrev:
Ärdet någon som kan omvandla detta till en järnbalk, vilken storlek jag behöver? För det första blev limträbalken ca 40cm hög och jag har bara 2,40 i tak vilket gör att den tar stor plats för det andra skulle den gå på ca 3500kr. Så det hade varit intressant vad en järnbalk skulle kosta.
Kanke något som är till hjälp, sid 50 och framåt http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76...00642884/$file/Konstruktionstabeller_2003.pdf

/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.