13 327 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
bärande vägg.........limträ..
Sida 1 av 2
Jag skall riva en bärande vägg i mitt hus. Väggen ligger i mitten på huset är ca 5 meter lång. Vi har ett platt tak med tjärpapp och en lutning på ca 4%. Nu till frågan: Jag tänkte att jag skall använda limträ , jag tänkte köpa ett limträ (takbalk) som är 90x225x5500mm samt stolpe (limträ) som är 90x90x2500. Räcker detta för att avlasta mitt tak??
Jag skall köpa från Skånska byggvaror www.skbv.se (sök på limträ)
MVH/Dadde
Jag skall köpa från Skånska byggvaror www.skbv.se (sök på limträ)
MVH/Dadde
Ok.
Jag är ingen konstruktör och kan bara göra vilda gissningar baserat på tidigare diskussioner på forumet och vad jag själv gjort på samma tema. Givet detta så tror jag att du behöver en betydligt fetare balk än den du skissat på. Jag avlastar ungefär samma längd och blev föreslagen en 115x400x6000. Betydligt kralligare än den du tänkt mao. Du har dessutom det minst gynsamma lastfallet gissar jag, med det platta taket.
Till upplaget i ändarna behöver du inte använda limträ. Ett par ihopslagna 45x120 tål lasten och mer därtill. Fundera istället på vad du ska ställa dessa stolpar på och hur golvet ser ut.
De som tillverkar limträ kan också hjälpa till med dimensioneringen. Ring någon av dessa så kan du säkert få lite hjälp.
Jag är ingen konstruktör och kan bara göra vilda gissningar baserat på tidigare diskussioner på forumet och vad jag själv gjort på samma tema. Givet detta så tror jag att du behöver en betydligt fetare balk än den du skissat på. Jag avlastar ungefär samma längd och blev föreslagen en 115x400x6000. Betydligt kralligare än den du tänkt mao. Du har dessutom det minst gynsamma lastfallet gissar jag, med det platta taket.
Till upplaget i ändarna behöver du inte använda limträ. Ett par ihopslagna 45x120 tål lasten och mer därtill. Fundera istället på vad du ska ställa dessa stolpar på och hur golvet ser ut.
De som tillverkar limträ kan också hjälpa till med dimensioneringen. Ring någon av dessa så kan du säkert få lite hjälp.
Jag bara måste ställa frågan för jag är lite nyfiken.
Det verkar gå en trend i att använda limträbalkar för att växla av väggar/tak som man
tar bort i olika konstellationer.
Varför köper man en limträbalk som pga. sin dåliga bärförmåga måste vara extremt
fet?
Varför använder man inte järnvägsräls eller liknande stål och kan på så sätt minska storleken?
Självklart är det tungt, men en limträbalk kastar men inte upp för hand så ofta heller.
Jag förstår inte :
Det verkar gå en trend i att använda limträbalkar för att växla av väggar/tak som man
tar bort i olika konstellationer.
Varför köper man en limträbalk som pga. sin dåliga bärförmåga måste vara extremt
fet?
Varför använder man inte järnvägsräls eller liknande stål och kan på så sätt minska storleken?
Självklart är det tungt, men en limträbalk kastar men inte upp för hand så ofta heller.
Jag förstår inte :
Till stor del tror jag att det beror på att det är lättare att få dimensioneringshjälp för linmträ, det finsn på vanliga byggmarknader och det kan hanteras och behandlas som en stor regel under bygget dvs vanliga trä verktyg och metoder fungerar
Jag var också inne på en limträbalk när jag byggde ut mittt 1 1/2 plans hus 4,80 m för att slippa hjärtväggen i mitten, men den skulle bli typ 495 hög så att man hade fått huka sej på nedervåningen om man skulle gå förbi den.
Istället blev det en stålbalk HEB 200 som fick bära upp ovanvåning och tak.
Iofs så kontaktade jag en konstruktör / beräknare som sa att en klenare stål HEA 180 balk skulle räcka......men jag överdimensionerar hellre än underdimensionerar.
Istället blev det en stålbalk HEB 200 som fick bära upp ovanvåning och tak.
Iofs så kontaktade jag en konstruktör / beräknare som sa att en klenare stål HEA 180 balk skulle räcka......men jag överdimensionerar hellre än underdimensionerar.
Jag är också inne på en stålbalk,men den känns mkt tyngre och svårare att frakta. Men jag har ju bara 2.40 i takhöjd så skall man ha ett limträ på ca 40-50 cm så får man ju nästan ducka för att inte slå i huvudet 
Tar gärna emot tips på var man kan få tag i en stålbalk i göteborg med omnejd, samt tips på hur man skall frakta en 5 m lång stålbalk.
Hur mkt kommer den att väga tror ni?
Och kanske till den viktigaste frågan, vilken storlek på stålbalken tror ni jag behöver?
MVH/Dadde
Tar gärna emot tips på var man kan få tag i en stålbalk i göteborg med omnejd, samt tips på hur man skall frakta en 5 m lång stålbalk.
Hur mkt kommer den att väga tror ni?
Och kanske till den viktigaste frågan, vilken storlek på stålbalken tror ni jag behöver?
MVH/Dadde
På taket på en bil? 5m e inte så långt...
TA HJÄLP AV EN KONSTRUKTÖR!
Det går inte att överföra dimensioner på balk så enkelt mellan olika hus.
Förutom längden påverkas dimensionen av avståndet i sidledd, dvs till vänster och höger om balkens riktning, till närmaste upplag för det ovanliggande bjälklaget/taket.
Dessutom inverkar snölast och egenvikt.
Det går inte att överföra dimensioner på balk så enkelt mellan olika hus.
Förutom längden påverkas dimensionen av avståndet i sidledd, dvs till vänster och höger om balkens riktning, till närmaste upplag för det ovanliggande bjälklaget/taket.
Dessutom inverkar snölast och egenvikt.
Vi använde stålbalk upplagd hopsatta 145 x 45 för en 4 m öppning i vår utbyggnad. (Ovanpå den står en yttervägg. Huset är hälften så brett på övervåningen där.)
Ser ännu inga nackdelar med det än och våra två snickare fick den på plats på något vis utan knot. Den bygger ca 2 dm på höjden inklusive gips, vilket ju är en rätt måttlig låda att ha i taket.
Och, som sagt, betala en konstruktör för någon timme, så räknar han ut hur det ska göras för att hålla. Så slipper du undra om du gjorde rätt eller inte sedan.
/pinebar