Hej,
Jag funderar på om detta är en bärande innervägg. Huset är i två plan.
Bilderna nedan är på vägen som ska bort, (inte den kortsidan med vinstället)
Vardagsrum med en beige vägg och vinställ, växter och tavla på golvet. Taket har borrats i hörnet och en hund ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg i ett vardagsrum med en vinställ med flaskor på väggen. Öppningar visar andra rum samt fönster med utsikt och växtdekorationer.
Skapa konto

Bilden här är borrat i hörnet för att se hur limträbalken i taket går. Den slutar i väggen där vinstället är. Den vilar på en 45x45 regel ser det ut som. Därför låter jag kortsidan med vinstället vara kvar.
Hål borrat i innervägg visar träreglar och en plastbit. Utforskar om väggen är bärande i ett hus med två plan.
Skapa konto

Här nere har jag borrat ett nytt hål för att se hur reglarna i innerväggen är.

Borrat hål i hörnet av en innervägg för att undersöka reglar och limträbalkens riktning i huset.
Skapa konto
Borrat hål i innervägg för inspektion av reglar och limträbalk. Hålet visar trä bakom väggen i ett hörn av ett rum.
Skapa konto

Är det någon som fattar var jag menar och kan hjälpa?😂

J
Ja vad jag kan se så verkar det vara en bärande vägg dels för att balken går in i den så då ligger bjälklaget kors den balken och då är den bärande..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är den sista delen bärande trots att balken inte är i väggen? Den slutar där jag pekar. En hand pekar på en balk som slutar vid ett hörn i ett rum med synlig trästruktur.
Skapa konto

Husets takreglar går i samma riktning som balken. Det som känns så konstigt!

J
Nicklas9126 Nicklas9126 skrev:
Är den sista delen bärande trots att balken inte är i väggen? Den slutar där jag pekar. [bild]
Husets takreglar går i samma riktning som balken. Det som känns så konstigt!
Aah är detta på andra våning?
Men det sitter en bärlina i väggen vad jag kan se, ja balkarna brukar bara gå in en liten bit i väggarna och sedan gör man väggen bärande med urjackade stolpar som bär en bärlina..
Men konstigt om inte takstolarna ligger tvärs/kors den balken..

Planskiss över rum och kvadratmeterfördelning för husets plan 1, markerad sektion vid entrén indikerad i blå cirkel.
Skapa konto
Planritning av våning två i ett hus, visar sovrum, hall, badrum, balkong och klädkammare. Totalt 68 kvadratmeter.
Skapa konto
Sektion av byggnadsritning som visar husets konstruktion med angivna mått och vinklar.
Skapa konto

J Jansson69 skrev:
Aah är detta på andra våning?
Men det sitter en bärlina i väggen vad jag kan se, ja balkarna brukar bara gå in en liten bit i väggarna och sedan gör man väggen bärande med urjackade stolpar som bär en bärlina..
Men konstigt om inte takstolarna ligger tvärs/kors den balken..
Det är på första våningen. Jag har nu lagt in bilder på ritningen. Om det hjälper haha

J
Nicklas9126 Nicklas9126 skrev:
Det är på första våningen. Jag har nu lagt in bilder på ritningen. Om det hjälper haha
Den bör vara bärande då väggen ha bärlina och balken går i den riktningen, har du ingen bjälklagsritning?

Jag skulle säga att hela väggsnutten är bärande baserat på informationen du tillhandahållit. Bjälklaget i vardagsrummet spänner i husets längdriktning, varvid balken och regelväggen blir bärande.

Edit: Om du har konstruktionsritningar att tillgå så kan jag ge dig ett definitivt svar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.