Jag håller på att lära mig om bärighet i hus inför kommande husköp. I ett av husen vi gillar hade vi velat dela av det stora sovrummet och sätta in en dörr i korridoren. Men det slog mig att det kanske blir dyrt, om väggen är bärande.
Huset ser ut att ha fackverkstakstolar. Vad tror ni, är den blåmarkerade väggen en bärande vägg? Röd markering visar hur vi skulle vilka göra med vägg och dörr.
Huset ser ut att ha fackverkstakstolar. Vad tror ni, är den blåmarkerade väggen en bärande vägg? Röd markering visar hur vi skulle vilka göra med vägg och dörr.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 817 inlägg
Fackverkstakstolar vill jag påstå brukar vara fribärande.
Dock kan de sacka ner lite om de saknar stöd i mitten.
Vi har liknande takstolar, med 7.8m mellan inneväggarna och en öppning på 3.8m, där svackar taket 1-2cm i mitten, men det är inget man noterar normalt sett.
Jag har dock sett på forumet att det funnits hustillverkare som använt fackverkstakstolar som inte varit dimensionerade för att vara fribärande.
Kan man mäta upp virket så kan utifrån spännvidd och snözon kolla om de är tillräckligt dimensionerade:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Dock kan de sacka ner lite om de saknar stöd i mitten.
Vi har liknande takstolar, med 7.8m mellan inneväggarna och en öppning på 3.8m, där svackar taket 1-2cm i mitten, men det är inget man noterar normalt sett.
Jag har dock sett på forumet att det funnits hustillverkare som använt fackverkstakstolar som inte varit dimensionerade för att vara fribärande.
Kan man mäta upp virket så kan utifrån spännvidd och snözon kolla om de är tillräckligt dimensionerade:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Även om väggen inte är bärande så får man räkna med att taket kan böjas ned lite om väggen tas bort.
Hade inte tänkt ta bort hela väggen, bara sätta in en dörr. Och sen sätta dit en ny vägg, så att stora sovrummet blir två rum. Jag försökte rita ut det med rött 😁H hempularen skrev:
Så det rör ju sig inte om en stor yta där väggen ska öppnas heller. Jag har också en känsla av att det har suttit en dörr där förut.. Vi ska dit imorgon och då ska det knackas ordentligt i väggarna.
Att bara sätta in en dörr borde inte ha nån större betydelse.R ritzzz skrev:Hade inte tänkt ta bort hela väggen, bara sätta in en dörr. Och sen sätta dit en ny vägg, så att stora sovrummet blir två rum. Jag försökte rita ut det med rött 😁
Så det rör ju sig inte om en stor yta där väggen ska öppnas heller. Jag har också en känsla av att det har suttit en dörr där förut.. Vi ska dit imorgon och då ska det knackas ordentligt i väggarna.
Och ni kan ju alltid bygga avlastning för dörren.
Klicka här för att svara