Hej!
Jag har planer på att riva ner denna vägg mellan kök och vardagsrum i mitt 1,5-planshus med källare byggt 1938. Det är en plankvägg från murstock till fasad i tvärsgående riktning, alltså med 90 grader från hjärtevägg (längs med takstolar).
Kan den vara bärande?
Jag har planer på att riva ner denna vägg mellan kök och vardagsrum i mitt 1,5-planshus med källare byggt 1938. Det är en plankvägg från murstock till fasad i tvärsgående riktning, alltså med 90 grader från hjärtevägg (längs med takstolar).
Kan den vara bärande?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det beror på om bjälkarna i bjälklagret vilar på väggen, alltså går tvärs den.
Men det ser ut som någon sorts avväxling ovanför det öppnade området (det vita), vilket ofta betyder att väggen är bärande.
Men det ser ut som någon sorts avväxling ovanför det öppnade området (det vita), vilket ofta betyder att väggen är bärande.
Tack för svar! Det vita området är en gammal dörr, så jag tror inte de tvärgående planken är någon avväxling. Nästa steg är kanske att få loss en planka för att se vad som ligger ovanpå.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det som jag tycker ser ut som en avväxling är den nedersta regeln (balken) ovanför dörröppningen eftersom den går in i de stående reglarna på sidan. På det sättet kan tyngden ovanifrån föras över till de stående reglarna (pelare i avväxlingen)S Stoffe-q skrev:
Jag tycker det ser ut som en skjutdörr med tanke på beslaget? Jag har en skjutdörr till mitt kök, och den väggen jag har är ändå bärande då den fortsätter på övervåningen upp till tak. Det finns förmodligen två "pelare" i min vägg med tanke på att den andra likadana väggen har två stolpar som är kopplade med en tvärbalk som stabiliserar taket som är öppet till nock med oroande mycket luft...
Det är svårt att se om de slutar där eller bara är falsade högst upp. Eventuellt är det en stolpe som nr 2 till vänster om dörren.S Screew skrev:
Klicka här för att svara