MathiasS MathiasS skrev:
Bjälklaget ovanför källaren, hur är det byggt? Svårt att se på din bild. Är det ett träbjälklag är det ju bara att lyfta, men har man badrum ovanför med tätskikt, kakelplattor osv, så får man förstås tänka sig för ordentligt - det kan ju bli väldigt tokigt.

I detta inlägg finns det iaf någon bild på hur jag gjort detta. Har gjort det på två ställen i huset med denna metod och ytterligare ett par ställen med trästolpar och träbalk. Där det behövts lyftas (det är det redan varit ett hål som inte avväxlats ordentligt) så har jag använt en kraftig garagedomkraft alt stolpar och långa hävarmar. Notera dock att jag inte haft något känsligt ovanför, utan bara mer trä - så jag har kunnat lyfta utan att riskera problem.

[länk]
Stort tack för svar! Precis bakom byrån där den tydliga "svackan" är, är det en liten gästtoalett och den ligger vägg i vägg med ett badrum, både bad + toalett är äldre och i rätt dåligt skick. Dock är det enda duschen vi har för tillfället... Planen är att bygga ett litet badrum i källaren och sedan framöver slå ihop gästtoa + badrum däruppe till ett större badrum (så det var byggt från början innan avdelning till bad + gästtoa).

Det är träbjälklag, men lyftas måste det väl oavsett, frågan är bara i vilket skede. Förmodligen när badrummet i källaren är klart så det kan nyttjas som backup ifall övre badrummet går åt skogen i samband med lyftet. Men det känns lite jobbigt att vänta med detta strukturella fel, känns som man vill åtgärda det asap.
 
M MARTINOV skrev:
Stort tack för svar! Precis bakom byrån där den tydliga "svackan" är, är det en liten gästtoalett och den ligger vägg i vägg med ett badrum, både bad + toalett är äldre och i rätt dåligt skick. Dock är det enda duschen vi har för tillfället... Planen är att bygga ett litet badrum i källaren och sedan framöver slå ihop gästtoa + badrum däruppe till ett större badrum (så det var byggt från början innan avdelning till bad + gästtoa).

Det är träbjälklag, men lyftas måste det väl oavsett, frågan är bara i vilket skede. Förmodligen när badrummet i källaren är klart så det kan nyttjas som backup ifall övre badrummet går åt skogen i samband med lyftet. Men det känns lite jobbigt att vänta med detta strukturella fel, känns som man vill åtgärda det asap.
Är det ett riktigt gammalt badrum från tiden före tätskikt osv antar jag att det ligger plastmatta i duschen - då skulle jag inte vara så orolig för att lyfta.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
C
M MARTINOV skrev:
Det är träbjälklag
Då är det iallafall konkret var det måste finnas upplag m.m.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.