Henri skrev:
Mycket bra förklaring, Volvo. Men till vilken nytta? Som jag skrev till Masterjens angående 85 % lånebegränsning: Inte ens lönt försöka förklara för dig varför systemet är bra.
Det handlar för banken om att ha tillräcklig säkerhet för sina utlånade pengar, inget annat!

ibland så slår ju livet bakut med,,köpte huset för tre år sen har renoverat sen dess ,,i höstas ville exet flytta renoveringe är inte färdig ,,dyrt att sälja mm mm ,,det blir till att börja om

Det är ett faktum att långa och omfattande husrenoveringar tyvärr kan slita hårt på förhållanden. Ur det perspektivet kan det vara klokt att undvika renoveringsobjekt.

FredrikR skrev:
Spartips är alltid bra, dock besvarar ju inte det frågan varför en person eller par som lånar 100% skulle få det svårt att klara lånesituationen på sikt? :)

Har man marginalerna på sin sida förstår jag inte varifrån ev. kommande problem med lånesituationen kommer?
I mitt resonamang utgår jag från att det amorteras på lånet i nån form.
Du menar att det på något vis skulle vara märkligt att komma med ett spartips som förklaring till att hon oförskämt påstår att trådstartaren på sikt inte skulle klara sig? ;)

Begränsningsregler för bankernas utlåning är naturligtvis mycket grovt tillyxade för att fungera på en nationell konsumentkreditmarknad. Det finns mängder av exempel där bankerna skulle kunna låna ut mycket mer än vad reglerna tillåter och ändå ha en rimlig och sund utlåning. Allmänna regler blir trubbiga och det får man ha med sig. Att banken säger nej innebär inte att någon per automatik därmed är räddad från en ekonomisk misär med lån som de inte klarar av.

Finns TS i verkligheten??
Har lyst med sin frånvaro efter första inlägget....

jaso skrev:
Du menar att det på något vis skulle vara märkligt att komma med ett spartips som förklaring till att hon oförskämt påstår att trådstartaren på sikt inte skulle klara sig?
FredrikR har bevisligen haft tillgång till åtskilliga förklaringar som han nu efterlyser. Ändå har han inte förstått. Därför bedömer jag det som lönlöst att försöka förklara för honom.
Utan absolut koppling till frågan om full belåning ville jag ändå låta honom se ett spartips. Med ledning av vad han här har anfört i ekonomiska frågor bedömer jag att han tillhör dem som kan ha nytta av spartipset.

Enk Projektet skrev:
Det är väl inte så underligt efter att ha blivit sågad vid fotknölarna och allmänt idiotförklarad?

Dalbotös skrev:
Det är väl inte så underligt efter att ha blivit sågad vid fotknölarna och allmänt idiotförklarad?
Om det är så kan man ju hoppas att han har lärt sig något.

Enk Projektet skrev:
Redan i #20 ifrågasatte jag om han fanns på riktigt!

Fixartanten skrev:
FredrikR har bevisligen haft tillgång till åtskilliga förklaringar som han nu efterlyser. Ändå har han inte förstått. Därför bedömer jag det som lönlöst att försöka förklara för honom.
Utan absolut koppling till frågan om full belåning ville jag ändå låta honom se ett spartips. Med ledning av vad han här har anfört i ekonomiska frågor bedömer jag att han tillhör dem som kan ha nytta av spartipset.
Snällt att du tänker på mig d^_^b
Alltid lätt att dumförklara någon istället för att förklara, eller hur?

Fixartanten skrev:
Om det är så kan man ju hoppas att han har lärt sig något.
Vad skulle han ha lärt sig för att det skulle vara befogat? Vad är det du anser borde vara läxan?

shadowfire skrev:
Vad skulle han ha lärt sig för att det skulle vara befogat? Vad är det du anser borde vara läxan?
Att man i detta forum minsann kan få på moppe!

Fixartanten skrev:
Att man i detta forum minsann kan få på moppe!
Jaha!!
Så du ger igen till höger och vänster...
Nu förstår jag bitterheten.

FredrikR skrev:
Spartips är alltid bra, dock besvarar ju inte det frågan varför en person eller par som lånar 100% skulle få det svårt att klara lånesituationen på sikt? :)
Belåningsgraden är ju som du antyder, helt ointressant när det gäller hur man klarar räkningarna. Då är det bara kassaflödet som räknas.

Noseone skrev:
Ursäkta mig men har du inte läst tidningarna det senaste 1/2 året?
Säger detsamma....knappast nåt nytt detta?

Det är ju bara att bita i det sura och spara.

MEN det finns dock banker som fortfarande lånar ut 95% vissa tom 100% men då snackar vi dyra blancolån på de 15% som krävs egentligen. Så allt går...frågan är bara om man har råd. Och det har man nog inte om man inte har de 15%. =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.