36 102 läst ·
234 svar
36k läst
234 svar
Banken lånar inte ut?
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
ibland så slår ju livet bakut med,,köpte huset för tre år sen har renoverat sen dess ,,i höstas ville exet flytta renoveringe är inte färdig ,,dyrt att sälja mm mm ,,det blir till att börja om
Du menar att det på något vis skulle vara märkligt att komma med ett spartips som förklaring till att hon oförskämt påstår att trådstartaren på sikt inte skulle klara sig?FredrikR skrev:Spartips är alltid bra, dock besvarar ju inte det frågan varför en person eller par som lånar 100% skulle få det svårt att klara lånesituationen på sikt?
Har man marginalerna på sin sida förstår jag inte varifrån ev. kommande problem med lånesituationen kommer?
I mitt resonamang utgår jag från att det amorteras på lånet i nån form.
Begränsningsregler för bankernas utlåning är naturligtvis mycket grovt tillyxade för att fungera på en nationell konsumentkreditmarknad. Det finns mängder av exempel där bankerna skulle kunna låna ut mycket mer än vad reglerna tillåter och ändå ha en rimlig och sund utlåning. Allmänna regler blir trubbiga och det får man ha med sig. Att banken säger nej innebär inte att någon per automatik därmed är räddad från en ekonomisk misär med lån som de inte klarar av.
Finns TS i verkligheten??
Har lyst med sin frånvaro efter första inlägget....
Har lyst med sin frånvaro efter första inlägget....
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
FredrikR har bevisligen haft tillgång till åtskilliga förklaringar som han nu efterlyser. Ändå har han inte förstått. Därför bedömer jag det som lönlöst att försöka förklara för honom.jaso skrev:
Utan absolut koppling till frågan om full belåning ville jag ändå låta honom se ett spartips. Med ledning av vad han här har anfört i ekonomiska frågor bedömer jag att han tillhör dem som kan ha nytta av spartipset.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Snällt att du tänker på mig d^_^bFixartanten skrev:FredrikR har bevisligen haft tillgång till åtskilliga förklaringar som han nu efterlyser. Ändå har han inte förstått. Därför bedömer jag det som lönlöst att försöka förklara för honom.
Utan absolut koppling till frågan om full belåning ville jag ändå låta honom se ett spartips. Med ledning av vad han här har anfört i ekonomiska frågor bedömer jag att han tillhör dem som kan ha nytta av spartipset.
Alltid lätt att dumförklara någon istället för att förklara, eller hur?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Belåningsgraden är ju som du antyder, helt ointressant när det gäller hur man klarar räkningarna. Då är det bara kassaflödet som räknas.FredrikR skrev:
Säger detsamma....knappast nåt nytt detta?Noseone skrev:
Det är ju bara att bita i det sura och spara.
MEN det finns dock banker som fortfarande lånar ut 95% vissa tom 100% men då snackar vi dyra blancolån på de 15% som krävs egentligen. Så allt går...frågan är bara om man har råd. Och det har man nog inte om man inte har de 15%. =)