A AndersS skrev:
Men det är ju lätt att flytta dem till någon form som ger lite avkastning t.ex. fonder.😉
Min jämförelse var med att ha pengarna hemma, t.ex. i madrassen. Om man då skall ha dem på banken blir det då ett konto utan avkastning.

A AndersS skrev:
Är det ett straff att få frågor om pengatransaktioner?😉
Snudd på. Vad jag gör med mina hederligt intjänade och skattade pengar har ingen annan med att göra.
Om banken inte vill ha mig som kund är det en sak, men då skall de betala ut mina pengar och inte spärra dem.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eller till ett vanligt bankkonto med högre ränta än inflationen om det är pengar som ska användas närmaste året.
Var hittar man ett sådant?

• Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Snudd på. Vad jag gör med mina hederligt intjänade och skattade pengar har ingen annan med att göra.
Om banken inte vill ha mig som kund är det en sak, men då skall de betala ut mina pengar och inte spärra dem.
Men de hade ju inte spärrat något för dig enligt tidigare svar. Jag är inte det minsta orolig för att det ska spärras något, kan lätt redovisa för alla de transaktioner som görs varje månad av oss via swish med köp av olika varor där kostnader sedan fördelas på många olika personer. Eller tvärt om där vi betalar en delmängd.

A Arne_Planka skrev:
Min jämförelse var med att ha pengarna hemma, t.ex. i madrassen. Om man då skall ha dem på banken blir det då ett konto utan avkastning.
Tycker man det är bra och tryggt att spara i madrassen så är det bara att stoppa in dem där.

För oss passar det inte alls då det är mycket enklare att ha dem i olika former på banken och hantera digitalt.
Och kan ju vara utifrån behov/enkelhet, kollade mars där vi hade 34 inkommande "pengar" och 104 olika former av betalningar,

A Arne_Planka skrev:
Var hittar man ett sådant?
SBAB om du vill låna dina slantar till staten.

F fribygg skrev:
SBAB om du vill låna dina slantar till staten.
Kan nog diskuteras!

Screenshot_2026-04-17_08-55-20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2026-04-17_08-55-40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Kan nog diskuteras!

[bild]

[bild]
Du har rätt, det är företag som nu får en vettigare ränta på innestående medel

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Vi kan väl åtminstone konstatera att det ger bättre än att ha dem i madrassen.
Jag uppfattar dessutom madrassen som en trygghetsfaktor för de som har en misstro till banker, det är en ganska subjektiv del som inte kan fastslås i fakta, men passar för de med den misstron, där inbrott/stöld och eldsvåda ses som mindre riskfyllt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi kan väl åtminstone konstatera att det ger bättre än att ha dem i madrassen.
Jag uppfattar dessutom madrassen som en trygghetsfaktor för de som har en misstro till banker, det är en ganska subjektiv del som inte kan fastslås i fakta, men passar för de med den misstron, där inbrott/stöld och eldsvåda ses som mindre riskfyllt.
Inbrott, stöld och eldsvåda händer förmodligen nån människa varenda dag, men inflationen drabbar oss alla hela tiden och vill vi inte se pengarna minska i värde behöver vi sätta dem i arbete (på börsen om vi inte har nått eget bättre sätt), eller åtminstone sätta in dem på ett konto med mer ränta än inflationen

Man kan även ha dem i bankfack, det är tydligen inte helt ovanligt.
Angående bankränta och inflation så får man även räkna med vinstskatten på räntan, dvs 30%.

Fairlane
C cpalm skrev:
Anledningen till att Samnytt rapporterar är ju att deras egen reporter blivit drabbad.
Hade det varit "Egor Putilov" så hade man kunnat skriva om säkert 10 drabbade för det är väl ungefär så många olika namn han använt sig av.

"Egor Putilov" inom citationstecken eftersom ingen vet hans riktiga namn, utom han själv och troligen några på FSB/SVR.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
men passar för de med den misstron, där inbrott/stöld och eldsvåda ses som mindre riskfyllt.
Man behöver inte se det så, för en riskspridning till annan placering kan innebära en total riskminskning även om den andra placeringen i sig har högre risk än den ursprungliga.

F fribygg skrev:
Inbrott, stöld och eldsvåda händer förmodligen nån människa varenda dag, men inflationen drabbar oss alla hela tiden och vill vi inte se pengarna minska i värde behöver vi sätta dem i arbete (på börsen om vi inte har nått eget bättre sätt), eller åtminstone sätta in dem på ett konto med mer ränta än inflationen
Är precis det jag beskrivit tidigare att man enklare kan flytta pengar till olika sparformer med dem på banken och anpassa utifrån "lämpligt" risktagande.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
Man behöver inte se det så, för en riskspridning till annan placering kan innebära en total riskminskning även om den andra placeringen i sig har högre risk än den ursprungliga.
Nu är vi inne på ett svårt område med risktagande och vår hantering, det är en hel vetenskap utan något enkelt svar.😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.