105 576 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Då det inte finns riktiga pengar (kontanter) för att täcka upp alla pengar som finns (Bara detta borde få varningklockorna att ringa och tron på det finansiella systemet att ifrågasättas) så skulle det inte förvåna mig om själva syftet med lagen är att hindra stora uttag från bankerna som skulle göra att kontanterna tog slut.
En situation med brist på el skulle lätt kunna leda till att folk tar ut alla pengar de kan för att de är de enda pengar som fungerar då elen är borta.
Med denna till synes meningslösa (Alla terroriststödjare kommer givetvis att ge helt oskyldiga svar på frågan) lag kan man enkelt hindra stora uttag av pengar.
En situation med brist på el skulle lätt kunna leda till att folk tar ut alla pengar de kan för att de är de enda pengar som fungerar då elen är borta.
Med denna till synes meningslösa (Alla terroriststödjare kommer givetvis att ge helt oskyldiga svar på frågan) lag kan man enkelt hindra stora uttag av pengar.
Det ska absolut vara tillåtet att ta UT sina pengar hur man vill, i rimlig utsträckning. Att ta ut 4 miljoner i enkronor kanske kostar mer än vad det smakar, men mot avgift borde även detta vara möjligt.
Alla insatta pengar har ju ett tydligt ursprung, så här förstår jag inte alls bankens vägran. Det är väl en sak om jag kommer med 100000 kr i sedlar som jag inte kan styrka varifrån de kom. Då är det enkelt att sätta in dem i omgångar samt shoppa upp dem än att brottas med banken.
Avslutade mitt samarbete med SHB pga en extremt typig tjänsteman, som jag hade god lust att ge en smäll. Upplever inte samma tjafs med Forex (som LF har för pengahantering) mer än att de stängde sitt kontor här i stan. Nu är det 8 mil resa om jag vill växla in mynt och sånt, med 10% i avgift. Barnen får fortfarande stora mängder sedlar och mynt från äldre släktingar. På ett år blir det en ansenlig summa, säg 30000 kr. Sedlarna är det inga problem att sätta in via automater, det är värre med mynten.
/S
Alla insatta pengar har ju ett tydligt ursprung, så här förstår jag inte alls bankens vägran. Det är väl en sak om jag kommer med 100000 kr i sedlar som jag inte kan styrka varifrån de kom. Då är det enkelt att sätta in dem i omgångar samt shoppa upp dem än att brottas med banken.
Avslutade mitt samarbete med SHB pga en extremt typig tjänsteman, som jag hade god lust att ge en smäll. Upplever inte samma tjafs med Forex (som LF har för pengahantering) mer än att de stängde sitt kontor här i stan. Nu är det 8 mil resa om jag vill växla in mynt och sånt, med 10% i avgift. Barnen får fortfarande stora mängder sedlar och mynt från äldre släktingar. På ett år blir det en ansenlig summa, säg 30000 kr. Sedlarna är det inga problem att sätta in via automater, det är värre med mynten.
/S
Det är min bild att de svenska bankerna som en följd av att konstant ha gjort bort sig med sådana kunder/transaktioner som verkligen borde ha granskats/stoppats har snäppt upp sina kontroller av vanliga hederliga kunder och småaffärer till en helt absurd nivå som till 99,9% slår mot helt legitima transaktioner. Det hör ju till saken att bankerna har ett starkt egenintresse av att avveckla sin kontanthantering.S steve5432 skrev:
Det är trots allt exakt samma penningtvättsdirektiv som gäller i hela Europa, där folk i stor utsträckning använder kontanter på samma sätt som vi gjorde här för 50 år sedan.
Här har istället allt som har med kontanter att göra blivit misstänkt, och vi är på väldigt god väg att frikoppla kontanter från bankernas elektroniska pengar. Så kontanter blir de kriminellas betalningssystem och vi andra får hålla tillgodo med bankens elektroniska pengar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är som sagt regler och lagar som styr hur banken skall agera, i stort.
Sen är det upp till banken, och slutändan handläggarens tolkningar förstås.
Om du helt plötsligt, mot dina tidigare mönster, börjar plocka ut tiotusentals kronor i veckan så kommer banken att kräva svar och måste enligt reglerna göra det.
Och inte bara svar, du måste också kunna visa vad du använt dessa pengar till (eller en stor del).
Att dom sedan portar dig utan möjlighet till att skicka in tex kvittens från den äldre släktingen osv, känns överdrivet. Dom behöver ju inte agera så snabbt. Vem som helst kan ju behöva ett par dagar att få fram sådana saker förstås.
Som kund skall man inte ta lätt på dessa regler och arrognat tycka att "det har ni inte med att göra" - och ange svepskäl. Det kan vara föremål för att banken inte längre kan ha kvar dig som kund. Har du verkligen gett bort pengarna till något/någon, så skaffa ett kvitto.
"Banken måste förstå syftet med affärsförhållandet och även med de transaktioner som du vill utföra. Därför måste banken ställa frågor till dig när du ska bli ny kund i banken eller utföra dina bankärenden."
"Det kan gälla transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till. Banktjänstemannen är då skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.
I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring."
"Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen. "
https://www.swedishbankers.se/fakta...-maaste-banken-staella-fraagor-penningtvaett/
Om du helt plötsligt, mot dina tidigare mönster, börjar plocka ut tiotusentals kronor i veckan så kommer banken att kräva svar och måste enligt reglerna göra det.
Och inte bara svar, du måste också kunna visa vad du använt dessa pengar till (eller en stor del).
Att dom sedan portar dig utan möjlighet till att skicka in tex kvittens från den äldre släktingen osv, känns överdrivet. Dom behöver ju inte agera så snabbt. Vem som helst kan ju behöva ett par dagar att få fram sådana saker förstås.
Som kund skall man inte ta lätt på dessa regler och arrognat tycka att "det har ni inte med att göra" - och ange svepskäl. Det kan vara föremål för att banken inte längre kan ha kvar dig som kund. Har du verkligen gett bort pengarna till något/någon, så skaffa ett kvitto.
"Banken måste förstå syftet med affärsförhållandet och även med de transaktioner som du vill utföra. Därför måste banken ställa frågor till dig när du ska bli ny kund i banken eller utföra dina bankärenden."
"Det kan gälla transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till. Banktjänstemannen är då skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.
I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring."
"Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen. "
https://www.swedishbankers.se/fakta...-maaste-banken-staella-fraagor-penningtvaett/
Krystat och överdrivet, när banken själva tvättar miljarder åt oligarker och liknande, då frågas inte så mycketklaskarlsson skrev:
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Banken tvättar officiellt inte miljarder åt olikarker...och i normala fall ställs absolut frågor även för företagsaffärenr, enligt regelverket, men vissa banker har på vissa avdelningar gått förbi det tydligen. Oklart hur högt upp det har gått.E erikjakan skrev:
Tanken med reglerna, som har skärpts i omgångar, är ju dock att banken, ledningen såväl som handläggaren i det fallet kan straffas, vilket nu också görs för bla Nordea och Swedbank som anses inte ha tillräckligt med koll...
I Swedbanks fall riskerar tom före VD'n fängelse och banken kommer troligen få betala höga viten
.
Och tanken är förstås just det, att genom reglerna och fällande domar statuera exempel, vilket innbär att inte bara företag och "storaffärer"utan även vi småsparare kan bli lite klämda, och vi måste se till att göra allt "rätt".
För en enskild handläggare kommer inte riskera jobbet eller tom risk att dömas till böter/fängelse om du inte kan uppge vart dina 100 000 kr gått till.
Tycker vi att detta är "petigt" så måste vi verka för att reglerna ändras så att man tex kan undanta vissa summor osv. Men troligen är myndigheter på både nationell nivå och EU-nivå inte så pigga att lyssna på det när samhället i stort (dvs också vi själva) kräver hårdare tag mot kriminella.
Vi måste ju inse att sådana tag också innebär att vi enskilda individer kommer behöva göra saker, även om det innebär att vi får skaffa ett underskrivet kvitto på gåvan till farfar, vilket normalt sett kanske anses onödigt
frekvent är totalt 5ggr under 6 eller 7 års tid. Varierande summor på allt mellan 50000kr och 6-700000kr. Aldrig visat nåt kvitto eller visat nåt bevis på nån affär. Så den faller stenhårt.Unikt namn skrev:
Eftersom du enligt egen uppgift frekvent gjorde dessa resor så tänker jag att det finns en samling papper (kvitton/kontrakt/annonser) styrker dina affärer.
Det handlar ju som du redan vet om att banken ska ha kundkännedom för att säkra sig om att pengarna inte används för terrorrverksamhet eller penningtvätt. Att en person regelbundet gör affärer som följer ett mönster är inte konstigt.
Men att en person som inte regelbundet gör dessa affärer bryter mönstret kan vara konstigt, så banken behöver ställa sina frågor.
Ska man göra småaffärer så finns det ingen logisk anledning att man inte kan vända sig till bankomater.
Ska man likt en vrång tonåring sätta sig på tvären och göra revolt mot banken får man även vara beredd på att ta sitt pick och pack någon annan stans.
Lite intressant att sätta MSB:s syn på kontanter i perspektiv till detta;
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...reppa-for-en-vecka/betalningar-och-kontanter/
Tråkigt för de som "släppt" kontanter men nu vill ha en beredskap. Om deras förändrade beteendemönster då gör att de får sparken av banken. För jag antar att stoppa pengarna i byrålådan inte är en acceptabel och trovärdig förklaring vad pengarna skall användas till(?) Inte minst då det är svårt att styrka.
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...reppa-for-en-vecka/betalningar-och-kontanter/
Tråkigt för de som "släppt" kontanter men nu vill ha en beredskap. Om deras förändrade beteendemönster då gör att de får sparken av banken. För jag antar att stoppa pengarna i byrålådan inte är en acceptabel och trovärdig förklaring vad pengarna skall användas till(?) Inte minst då det är svårt att styrka.
Stör mig också på dessa frågor om var pengar kommer eller går.
Vid omläggningen av vårt huslån i september 2021 så blev jag via telefon "förhörd" av en tjej på banken om vart pengar kommer och går.
Fick bland andra frågan om jag tänkte ta ut större summor i kontanter framledes, varpå jag svarade "ingen aning".
En annan var om jag förväntades få några större summor på vilket jag svarade att jag kommer att svara på ett lockande erbjudande jag fått på mail där jag förväntas få åtskilliga miljoner dollar, samt att en advokat i Nigeria också har ett lockande erbjudande, så det kommer många miljoner till mitt konto.
Detta möttes med ett lite ansträngt skratt, men jag svarade att man vet ju aldrig.
Vad hon knappade in vet jag ej och det blev ingen mer diskussion om just den detaljen

Jag kanske är en godtrogen dum jävel, vilket väl inte är förbjudet?
Vid omläggningen av vårt huslån i september 2021 så blev jag via telefon "förhörd" av en tjej på banken om vart pengar kommer och går.
Fick bland andra frågan om jag tänkte ta ut större summor i kontanter framledes, varpå jag svarade "ingen aning".
En annan var om jag förväntades få några större summor på vilket jag svarade att jag kommer att svara på ett lockande erbjudande jag fått på mail där jag förväntas få åtskilliga miljoner dollar, samt att en advokat i Nigeria också har ett lockande erbjudande, så det kommer många miljoner till mitt konto.
Detta möttes med ett lite ansträngt skratt, men jag svarade att man vet ju aldrig.
Vad hon knappade in vet jag ej och det blev ingen mer diskussion om just den detaljen
Jag kanske är en godtrogen dum jävel, vilket väl inte är förbjudet?
Det är förmodligen just detta stycke som skrämmer kissnödiga banktjänstemän: "Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen. ".klaskarlsson skrev:
[länk]
Det tolkas då som att varje tusenlapp som kunderna vill ta ut behöver följas upp vilket förhoppningsvis inte var lagstiftarens önskemål. Jag skulle vilja veta om någon banktjänsteman har blivit dömd eller fått böter för att ha "glömt" att fråga Gösta 85 år om vad han ska göra med pengarna som har tar ut i kassan vid jul !