Alfredo Alfredo skrev:
Troligen men jag och många med mig använde check vid större belopp och det fungerade tydligen. Sen har jag ingen aning om hur stor andel av Sveriges dagskassor, på säg -80 talet, som var check, kort respektive kontanter men kontanter var definitivt inte det enda normala betalningsmedlet.
Check var lite före min tid, det får jag erkänna, det gick ungefär ur tiden samtidigt som jag förstod att det fanns. Men inte fasen betalade man väl med check på Ica när man storhandlade? Och betalade du en bil så ringde väl säljaren banken och kollade att du hade täckning?

BirgitS
I livsmedelsaffärer betalade man normalt med kontanter på 80-talet, även vid veckohandling. Jag tror att jag gick till bankomaten typ 1 gång/vecka för att inte ha för mycket kontanter på mig. Det förekom då och då att bankomater hade slut på pengar, särskilt när många fick sin lön, så man behövde ta ut pengar innan plånboken var tom.

Sina räkningar postade nog de flesta i postgirokuvert och skickade med en check som betalning.

Checkbedrägerier var ett rätt stort problem. Rätt snabbt när bankkort etc. kom så började det kosta pengar att använda "för många" checkar för att styra över folk till något säkrare.

• Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men inte fasen betalade man väl med check på Ica när man storhandlade? Och betalade du en bil så ringde väl säljaren banken och kollade att du hade täckning?
ICA tog kort så det använde nog jag. På exempelvis Systembolaget, Biltema och IKEA var det check som gällde. Min far, innan kortens tid, betalade nog i princip alla större belopp med check, inklusive storhandlingen.

Och ja, var beloppen stora, typ bilköp, och köparen okänd ringdes det nog för att kontrollera täckning.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Här finns det lite historia kring uttagskort, kontokort etc. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontokort

80-talet var kanske en övergång mot allt mer kort. Men det var ju vanligt att affärerna gjorde påslag när man betalade med kort eftersom de hade högre kostnad för korthantering än för kontanthantering.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att jag gick till bankomaten typ 1 gång/vecka för att inte ha för mycket kontanter på mig. Det förekom då och då att bankomater hade slut på pengar, särskilt när många fick sin lön, så man behövde ta ut pengar innan plånboken var tom.
Minutenautomat fram till mitten av 80-talet klarade ca 200" i en kassett och hundralappar, Docutel, lite beroende av gamla ellet nya sedlar.
Sedan kom en ny maskin, Omron, med fyra kassetter, en kassett kunde i antal ta dubbellt så mycket som den gamla och hanterade både 100 och 500 kr sedlar. Nu kunde det laddas med mycket större mängd. Samma maskin installerades även av andra banker. Fanns en idi... som skriver i forumet som hade en gammal Docutel bankkontorsmaskin i källaren, näää inte kan det vara jag det är lögn och förb... dikt.😎

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det var ju vanligt att affärerna gjorde påslag när man betalade med kort
Var det verkligen vanligt? Jag minns debatten men aldrig att jag "utsattes" för det. Minibelopp för kortköp kommer jag dock ihåg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var det verkligen vanligt? Jag minns debatten men aldrig att jag "utsattes" för det. Minibelopp för kortköp kommer jag dock ihåg.
Affärerna avgjorde själva det och var inte populärt hos kortföretag. Men det förekom.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det bör ha varit för ungefär 20 år sen som jag hade bokat biljetter till en teaterföreställning online och sen skulle hämta ut biljetterna i en tobakskiosk och när jag ville betala med kort så la han på ett antal kronor för det.

Tillägg:
Tobakskiosk, spelkiosk eller vad de nu kallas numera.

Redigerat:
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur tänkte du att man skulle ta betalt med kort? Annat än med extern kortläsare? Vi får anta att den är godkänd för att kopplas upp på nätet om den är gjord för det.
Det krävs mer än en godkänd kortläsare. Kassaregisteret ska vara certifierat om man säljer för mer än 4 basbelopp per år, vilket vi nog lugnt kan anta att Coop gör. Med det följer lite mer krav än "koppla upp på internet, inte mot en server".
En lina till butiken? Ja det måste det finnas.
Det är nog två idag. En till kassasystemet och en till övrigt.
Det tror jag inte att det är. Det är troligen så att man har två operatörer och två linor till den centrala datorhallen, knappast till samtliga butiker.
En eller två kassor, som coop köper in centralt. Det är inte många kronor.
Nåja, en hyfsad slant blir det ändå på vara hårdvara. Det är ju några butiker vi talar om och några behöver nog fler än 2 kassor också.
Säkerheten? Det är du som pratar dig varm om den. Det viktigaste är att den är skild ifrån övriga kassasystemet. Vad behövs? Problemet är hur man löser allt centralt.
Precis, jag talar mig varm för säkerheten, det är mitt jobb. Å ena sidan ska den vara skild från övriga kassasystem och samtidigt ska den ha tillgång till mycket central information?
Och vad de skulle kosta. Men per butik? Du behöver en dator. Med antivirus och brandvägg. Dessa behöver uppdateras.
Antivirus kan kanske vara bra, men det är å andra sidan inte en Windows 11 eller liknande vi köper på stan heller
Men det med tanke alla dator som finns runt om som är uppkopplade centralt. Dessa brukar uppdatera sig själva.
Nja, riktigt så är det inte alltid. Kontrollerade uppdateringar vid servicefönster är nog vanligare på den här typen av saker. En brandväggsregel som ändras måste givetvis testas både i ordinarie och extrasystem.
Jag har aldrig hört talas om att it åker runt och uppdaterar datorer.
Så det behöver inte alls bli dyrt.
Nej, det är sällan så, det mesta kan man managera på distans och automatisera, men det händer att man åker ut manuellt till butikerna, särskilt om något blir fel. Det är en kostnad som måste räknas med ändå.
Om det är värt det? Coop tappade nästan en veckas försäljning. Samt väldigt stort svinn.
Ja, händer det en gång i månaden är det värt det, men om det händer en gång var 10:e år?
Större delen mejeri fick nog slängas kött fanns också en hel del. Så Jo det är väldigt mycket pengar. Tänk dig själv att tappa rn veckas lön? samt allt du hade i kylen?
För min del skulle det kännas.
Med det sättet att tänka så har du förstås redundans på kylskåp, frysar etc?
Kassapersonalen behöver inte veta hur systemet fungerar om det uppkopplat centralt eller en dator i butiken.
Man behöver däremot veta kassan fungerar.
Givetvis behöver de inte förstå hur systemet fungerar i bakgrunden, men det måste veta hur de ska agera om det händer något så detta måste tas i drift. Man måste träna detta regelbundet. Man måste testa systemen regelbundet. Man måste testa alla förändringar i nätverk etc kontinuerligt, så att man inte lägger på en fin feature i det ordinarie systemet som gör det inte längre går att dra igång reservsystemet.

Sånt här kostar pengar och tyvärr är det väldigt vanligt att man slarvar med regelbundna utbildningar och regelbundna tester.
Jag tror inte du förstår hur mycket pengar man förlorat på att stå still en dag. När man förstår förlusterna då kan man förstå varför Det är så viktigt att det fungerar.
Jo, jag förstår det, men jag tror inte du förstår komplexiteten i att bygga ett parallellt system för den händelse att något blir fel.
Du har säkerhetsbälte när du kör. Även fast det är extremt liten risk att du behöver det.
Ja, men det kostar inte mig något, så jämförelsen är tveksam. Jag har inte två säkerhetsbälten för att täcka upp om det första inte fungerar.
Kortköp däremot det är ganska osäkert q~
Jaha

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det krävs mer än en godkänd kortläsare. Kassaregisteret ska vara certifierat om man säljer för mer än 4 basbelopp per år, vilket vi nog lugnt kan anta att Coop gör. Med det följer lite mer krav än "koppla upp på internet, inte mot en server".

Det tror jag inte att det är. Det är troligen så att man har två operatörer och två linor till den centrala datorhallen, knappast till samtliga butiker.

Nåja, en hyfsad slant blir det ändå på vara hårdvara. Det är ju några butiker vi talar om och några behöver nog fler än 2 kassor också.

Precis, jag talar mig varm för säkerheten, det är mitt jobb. Å ena sidan ska den vara skild från övriga kassasystem och samtidigt ska den ha tillgång till mycket central information?

Antivirus kan kanske vara bra, men det är å andra sidan inte en Windows 11 eller liknande vi köper på stan heller

Nja, riktigt så är det inte alltid. Kontrollerade uppdateringar vid servicefönster är nog vanligare på den här typen av saker. En brandväggsregel som ändras måste givetvis testas både i ordinarie och extrasystem.

Nej, det är sällan så, det mesta kan man managera på distans och automatisera, men det händer att man åker ut manuellt till butikerna, särskilt om något blir fel. Det är en kostnad som måste räknas med ändå.

Ja, händer det en gång i månaden är det värt det, men om det händer en gång var 10:e år?

Med det sättet att tänka så har du förstås redundans på kylskåp, frysar etc?

Givetvis behöver de inte förstå hur systemet fungerar i bakgrunden, men det måste veta hur de ska agera om det händer något så detta måste tas i drift. Man måste träna detta regelbundet. Man måste testa systemen regelbundet. Man måste testa alla förändringar i nätverk etc kontinuerligt, så att man inte lägger på en fin feature i det ordinarie systemet som gör det inte längre går att dra igång reservsystemet.

Sånt här kostar pengar och tyvärr är det väldigt vanligt att man slarvar med regelbundna utbildningar och regelbundna tester.

Jo, jag förstår det, men jag tror inte du förstår komplexiteten i att bygga ett parallellt system för den händelse att något blir fel.

Ja, men det kostar inte mig något, så jämförelsen är tveksam. Jag har inte två säkerhetsbälten för att täcka upp om det första inte fungerar.

Jaha
Du gör allt mycket dyrare än det behöver. Du behöver inte ha någon back up på kassasystemet Varför ska du ta i så fruktansvärt för en dator?
Okej vi kopplar upp datorn på internet. Då är det vettigt med säkerhet. Hur mycket extra tar tillverkaren för en dator? Hur mycket extra tar tillverkaren för 200 datorer? Som du själv svaret. Det blir knappt några pengar. Vilken säkerhet behöver troligtvis inte speciellt hög eftersom den inte kommer vara uppkopplad mot någon server som de flesta andra datorer
Men Du är expert på säkerhet inte jag
Men visst är det massa jobb och drifta ett säkerhetssystem. Men tanken är den ska.vara utanför systemet.

vanlig kassapersonalen behöver inte ha koll
vad det är för typ av system. De behöver däremot hur man gör grunderna knappar in ett kort manuellt ta betalt med swisch.
Därefter kommer olika nivåer. Men den här personalen går lite djupare med och stänga ner systemet. Här börjar saker bli intressanta. Som typ av kassasystem. Problemet är att de flesta vet ingenting. De har sin lista så här gör man. Men piper den så blir det panik. kanske som min lärare på gymnasiet Hon tyckte det var farligare när jag var i windows än när man höl på i dos.
kunskapen var på topp. det var ordbehandling vi skulle lära oss.
Så kom ihåg, det är mycket farligare i win. än i dos. 😋.Är det någon som vet vad dos är ens?

är jag så gammal😀

BirgitS
Okej vi kopplar upp datorn på internet. Då är det vettigt med säkerhet. Hur mycket extra tar tillverkaren för en dator? Hur mycket extra tar tillverkaren för 200 datorer? Som du själv svaret. Det blir knappt några pengar. Vilken säkerhet behöver troligtvis inte speciellt hög eftersom den inte kommer vara uppkopplad mot någon server som de flesta andra datorer
Varför ska datorn vara ansluten till internet om den inte får vara uppkopplad mot någon server?
Alla webbplatser och allt annat som en dator kan kopplas mot hanteras av servrar. Vad menar du egentligen?
Men tanken är den ska.vara utanför systemet.
Så Coops dator ska inte på något sätt kunna ansluta till, skicka information till eller ta emot information från något annat system?
Hur har du tänkt att den över huvud taget ska kunna göra något?

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Högsta nivå för "datorsäkerhet" jag träffat på i en verksamhet var en dator i ett rum med "högsta" fysiska säkerhet utan anslutning till nätverk, dvs definition av säkerhetsklassen.
Vad sådan skulle användas till? Enligt säkerhetspolicyn "skulle jag inte ens fundera på det" förrän jag hade ett uppdrag som krävde den informationen. Hände att en för nyfiken person utanför sitt område blev befriad från sitt uppdrag.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska datorn vara ansluten till internet om den inte får vara uppkopplad mot någon server?
Alla webbplatser och allt annat som en dator kan kopplas mot hanteras av servrar. Vad menar du egentligen?

Så Coops dator ska inte på något sätt kunna ansluta till, skicka information till eller ta emot information från något annat system?
Hur har du tänkt att den över huvud taget ska kunna göra något?
Kommentera inte alla tokigheter.😉
Kolla på lite seriöst av Tobias och Morran istället.🤨

Fairlane
Du gör allt mycket dyrare än det behöver. Du behöver inte ha någon back up på kassasystemet Varför ska du ta i så fruktansvärt för en dator?
Jag har väl inte talat om någon speciellt dyrt eller speciell dator?
Däremot tror jag inte du har en aning om hur en kassaapparat fungerar.
Okej vi kopplar upp datorn på internet. Då är det vettigt med säkerhet. Hur mycket extra tar tillverkaren för en dator? Hur mycket extra tar tillverkaren för 200 datorer? Som du själv svaret. Det blir knappt några pengar. Vilken säkerhet behöver troligtvis inte speciellt hög eftersom den inte kommer vara uppkopplad mot någon server som de flesta andra datorer.
Kostnaden för hårdvaran är inte den stora kostnaden.
Uppenbart har du ingen koll på vad internet är ens. Varför överhuvudtaget ansluta datorn mot internet om den inte ska kommunicera med en server?
Men Du är expert på säkerhet inte jag
Men visst är det massa jobb och drifta ett säkerhetssystem. Men tanken är den ska.vara utanför systemet.
Utanför det vanliga systemet ja, men rimligtvis inom ett system som ska driftas, underhållas, patchas etc.
vanlig kassapersonalen behöver inte ha koll
vad det är för typ av system. De behöver däremot hur man gör grunderna knappar in ett kort manuellt ta betalt med swisch.
Ja, och hur man startar och loggar in, plockar ut rapporter etc.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Sen köper säker alla molntjänster av olika slag till och jag tycker det är bra att det inte sitter någon och detaljreglerar.
Visst, men då var det mer tur än skicklighet att ICA och Axfood, m.fl., hade öppet när COOP tvingades stänga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.