Fairlane
R R650 skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden så det kanske har nämnts redan, men jag tror du har lite väl stor tilltro till bankid. Bara det faktum att vissa (alla?) svenska banker inte accepterar bankid som identifiering säger en hel del om bankid.
Vilka svenska banker accepterar inte BankID som identifiering? Alla?

Eller menar du själva legitimation som man kan använda fysiskt?

Jag talar om den digitala inloggningen som används mot banken, mot Skatteverket, Försäkringskassan etc. Där är säkerheten väldigt hög, så om du tycker jag har för hög tilltro kanske du kan nämna några problem/svagheter?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka svenska banker accepterar inte BankID som identifiering? Alla?

Eller menar du själva legitimation som man kan använda fysiskt?

Jag talar om den digitala inloggningen som används mot banken, mot Skatteverket, Försäkringskassan etc. Där är säkerheten väldigt hög, så om du tycker jag har för hög tilltro kanske du kan nämna några problem/svagheter?
Jag är alldeles för okunnig i frågan för att kunna nämna problem eller svagheter annat än att Svenska storbanker inte godtar bankid som identifiering vid kontakt med dom. Via distans då, jag har hitills aldrig behövt bankid vid fysiskt besök på bank.
Där tycker jag det är inte så lite läskigt att bankerna vill att vi användare ska acceptera och lita på bankid fullt ut till snart nog allt när bankerna själva inte gör det.

• Haha
johanxx_
  • Laddar…
R R650 skrev:
Jag är alldeles för okunnig i frågan för att kunna nämna problem eller svagheter annat än att Svenska storbanker inte godtar bankid som identifiering vid kontakt med dom. Via distans då, jag har hitills aldrig behövt bankid vid fysiskt besök på bank.
Där tycker jag det är inte så lite läskigt att bankerna vill att vi användare ska acceptera och lita på bankid fullt ut till snart nog allt när bankerna själva inte gör det.
Har du ett exempel på en bank som inte godtar BankId?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har du ett exempel på en bank som inte godtar BankId?
Swedbank personligen

Fairlane
R R650 skrev:
Det låter mycket märkligt.
När du loggar in på internetbanken så gör de flesta det vanligtvis med BankID?
Att det inte skulle accepteras förstår jag inte.

Menar du mobilt BankID, BankID på kort eller BankID på fil? Det senare är inte bra.

Det är i grund och botten inte bankerna som vill att BankID ska användas till allt, det var staten som vad bankerna utveckla en e-legitimation som kunde användas till allt, på samma sätt som bankerna tidigare utfärdade fysisk legitimation som var godkänd överallt.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R R650 skrev:
Swedbank personligen
Märkligt. Du menar alltså att de visar att man kan logga in med BankId, men de tillåter det inte?
Inloggningssida för Swedbank med alternativ för BankID, säkerhetsdosa och företagskopplad dosa, med knappar för Mobilt BankID och cookiehantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Märkligt. Du menar alltså att de visar att man kan logga in med BankId, men de tillåter det inte?
[bild]
Det kan vara problem med BankID utfärdade av andra banker hos just storbankerna. Alla andra litar på BankID oavsett, men storbankerna gör det ibland inte

Givetvis fungerar bankid fullt ut vid användande av internetbank. Däremot inte vid telefonkontakt med tex deras säkerhetsavdelning via telefon. Då räcker inte bankid allena. Det finns mao problem med bankid som ingen vill tala om vilket är problematiskt med tanke på allt man kan göra med tjänsten.

Jag pratar om mobilt bankid

Fairlane
Text från Swedbank om inloggning med BankID på mobilen eller kort, och säkerhetsdosa som alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är från Swedbanks hemsida. Med andra ord går det utmärkt att identifiera sig med BankID på kort och mobilt BankID. BankID på fil accepterar de inte och det är inget jag stödjer heller. Det tycker jag borde varit borta får länge sen.

Fairlane
R R650 skrev:
Givetvis fungerar bankid fullt ut vid användande av internetbank. Däremot inte vid telefonkontakt med tex deras säkerhetsavdelning via telefon. Då räcker inte bankid allena. Det finns mao problem med bankid som ingen vill tala om vilket är problematiskt med tanke på allt man kan göra med tjänsten.

Ok, jag använder i princip inte telefonkontakt med banken. Ett problem är att folk inte läser på sin mobil vad det står "Har du ringt X?", så tekniskt är det inte svagt, mänskligt kan det vara det.

R R650 skrev:

Jodå, det fungerar utmärkt vid telefonkontakt med banken

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
R R650 skrev:
Swedbank personligen
Det stämmer inte, de skriver och se länken.
Swedbank via telefon

Det är viktigt för oss att du ska kunna göra dina bankärenden över telefon på ett tryggt sätt. När du identifierar dig för våra telefontjänster kan du välja mellan Mobilt BankID eller personlig kod. För din säkerhet så följer vi även utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra säkerhetssystem för omfattande tester.

Har vid några enstaka tillfällen nyttjat telefonservice och Mobilt BankID.

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
E elloffo skrev:
Det kan vara problem med BankID utfärdade av andra banker hos just storbankerna. Alla andra litar på BankID oavsett, men storbankerna gör det ibland inte
Förklara, vad är det "storbankerna gör det ibland inte"?

Jag har t.ex. fullmakter att hantera ärenden åt andra personer. Har då fått besök bankkontor och lämna in den skriftligt med egen underskrift och även fullmaktsgivaren underskrift. Men har inget med BankID och dess säkerhet att göra.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Däremot så kan det finnas och finns rutiner/regelverk när inte enbart BankID är tillräckligt som identifieringsmetod.
Men det tråden anger är att BankID används till för mycket, inte att det finns enstaka begränsningar.😉

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Rent generellt så får det inte att stödja alla webbläsare i olika versioner, så man får välja ut några och vara tydlig med vilka. Sen kan det såklart fungera med andra men det är inget man garanterat eller jobbar aktivt med.
Det är förvisso sant, men om man följer webbstandarder så ska det mycket till för att en webbapp inte fungerar på vilken webbläsare som helst (som också ska följa standarder, förstås).

Jag trodde att sådana här problem mer eller mindre hade tagit slut sen Microsoft inte längre härjade på nätet med Internet Explorer. Att webbservrar var tvungna att stödja IE explicit var ju ett resultat av MSs taktik med "embrace and extend".

Standarder är bra. Alla borde ha en …

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.