134 432 läst ·
3 524 svar
134k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Vilka svenska banker accepterar inte BankID som identifiering? Alla?R R650 skrev:
Eller menar du själva legitimation som man kan använda fysiskt?
Jag talar om den digitala inloggningen som används mot banken, mot Skatteverket, Försäkringskassan etc. Där är säkerheten väldigt hög, så om du tycker jag har för hög tilltro kanske du kan nämna några problem/svagheter?
Jag är alldeles för okunnig i frågan för att kunna nämna problem eller svagheter annat än att Svenska storbanker inte godtar bankid som identifiering vid kontakt med dom. Via distans då, jag har hitills aldrig behövt bankid vid fysiskt besök på bank.Fairlane skrev:
Vilka svenska banker accepterar inte BankID som identifiering? Alla?
Eller menar du själva legitimation som man kan använda fysiskt?
Jag talar om den digitala inloggningen som används mot banken, mot Skatteverket, Försäkringskassan etc. Där är säkerheten väldigt hög, så om du tycker jag har för hög tilltro kanske du kan nämna några problem/svagheter?
Där tycker jag det är inte så lite läskigt att bankerna vill att vi användare ska acceptera och lita på bankid fullt ut till snart nog allt när bankerna själva inte gör det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Har du ett exempel på en bank som inte godtar BankId?R R650 skrev:Jag är alldeles för okunnig i frågan för att kunna nämna problem eller svagheter annat än att Svenska storbanker inte godtar bankid som identifiering vid kontakt med dom. Via distans då, jag har hitills aldrig behövt bankid vid fysiskt besök på bank.
Där tycker jag det är inte så lite läskigt att bankerna vill att vi användare ska acceptera och lita på bankid fullt ut till snart nog allt när bankerna själva inte gör det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det låter mycket märkligt.R R650 skrev:Jag är alldeles för okunnig i frågan för att kunna nämna problem eller svagheter annat än att Svenska storbanker inte godtar bankid som identifiering vid kontakt med dom. Via distans då, jag har hitills aldrig behövt bankid vid fysiskt besök på bank.
När du loggar in på internetbanken så gör de flesta det vanligtvis med BankID?
Att det inte skulle accepteras förstår jag inte.
Menar du mobilt BankID, BankID på kort eller BankID på fil? Det senare är inte bra.
Det är i grund och botten inte bankerna som vill att BankID ska användas till allt, det var staten som vad bankerna utveckla en e-legitimation som kunde användas till allt, på samma sätt som bankerna tidigare utfärdade fysisk legitimation som var godkänd överallt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Givetvis fungerar bankid fullt ut vid användande av internetbank. Däremot inte vid telefonkontakt med tex deras säkerhetsavdelning via telefon. Då räcker inte bankid allena. Det finns mao problem med bankid som ingen vill tala om vilket är problematiskt med tanke på allt man kan göra med tjänsten.
Jag pratar om mobilt bankid
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är från Swedbanks hemsida. Med andra ord går det utmärkt att identifiera sig med BankID på kort och mobilt BankID. BankID på fil accepterar de inte och det är inget jag stödjer heller. Det tycker jag borde varit borta får länge sen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ok, jag använder i princip inte telefonkontakt med banken. Ett problem är att folk inte läser på sin mobil vad det står "Har du ringt X?", så tekniskt är det inte svagt, mänskligt kan det vara det.R R650 skrev:Givetvis fungerar bankid fullt ut vid användande av internetbank. Däremot inte vid telefonkontakt med tex deras säkerhetsavdelning via telefon. Då räcker inte bankid allena. Det finns mao problem med bankid som ingen vill tala om vilket är problematiskt med tanke på allt man kan göra med tjänsten.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Jodå, det fungerar utmärkt vid telefonkontakt med bankenR R650 skrev:Givetvis fungerar bankid fullt ut vid användande av internetbank. Däremot inte vid telefonkontakt med tex deras säkerhetsavdelning via telefon. Då räcker inte bankid allena. Det finns mao problem med bankid som ingen vill tala om vilket är problematiskt med tanke på allt man kan göra med tjänsten.
Det stämmer inte, de skriver och se länken.R R650 skrev:
Swedbank via telefon
Det är viktigt för oss att du ska kunna göra dina bankärenden över telefon på ett tryggt sätt. När du identifierar dig för våra telefontjänster kan du välja mellan Mobilt BankID eller personlig kod. För din säkerhet så följer vi även utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra säkerhetssystem för omfattande tester.
Har vid några enstaka tillfällen nyttjat telefonservice och Mobilt BankID.
Redigerat:
Förklara, vad är det "storbankerna gör det ibland inte"?E elloffo skrev:
Jag har t.ex. fullmakter att hantera ärenden åt andra personer. Har då fått besök bankkontor och lämna in den skriftligt med egen underskrift och även fullmaktsgivaren underskrift. Men har inget med BankID och dess säkerhet att göra.
Redigerat:
Däremot så kan det finnas och finns rutiner/regelverk när inte enbart BankID är tillräckligt som identifieringsmetod.
Men det tråden anger är att BankID används till för mycket, inte att det finns enstaka begränsningar.😉
Men det tråden anger är att BankID används till för mycket, inte att det finns enstaka begränsningar.😉
Det är förvisso sant, men om man följer webbstandarder så ska det mycket till för att en webbapp inte fungerar på vilken webbläsare som helst (som också ska följa standarder, förstås).Fairlane skrev:
Jag trodde att sådana här problem mer eller mindre hade tagit slut sen Microsoft inte längre härjade på nätet med Internet Explorer. Att webbservrar var tvungna att stödja IE explicit var ju ett resultat av MSs taktik med "embrace and extend".
Standarder är bra. Alla borde ha en …
Klicka här för att svara