136 015 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Intressant.Fairlane skrev:
SaaS växer, outsourcing till säg Indien däremot är nog på väg tillbaks. SaaS och outsourcing ser jag inte riktigt som samma sak.
Jag minns ett företag jag var på för många år sen, med svensk IT-support. Man flyttade service desk till Indien och kunde sen visa att supporten blev mycket billigare. Nu satt istället folk och felsöker själva för de förstod inte vad supporten sa, men supporten blev iallafall billigare... Där tror jag man delvis tänkt om. Molntjänster däremot är något annat.
Häromdagen pratade jag med Telias kundtjänst. Personen jag pratade befann sig på Kreta. Han var svensk, inte grek. Ska man kalla det för outsourcing eller "jobba hemma"?
Ganska smart, egentligen. Den som jobbar i en kundtjänst behöver ofta inte mer än en telefon och en laptop. Och Telia får nöjda medarbetare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, det är ju mer gränsfall. Det hade man för 25 år sen också, svensktalande telefonsupport på Irland.P pmd skrev:Intressant.
Häromdagen pratade jag med Telias kundtjänst. Personen jag pratade befann sig på Kreta. Han var svensk, inte grek. Ska man kalla det för outsourcing eller "jobba hemma"?
Ganska smart, egentligen. Den som jobbar i en kundtjänst behöver ofta inte mer än en telefon och en laptop. Och Telia får nöjda medarbetare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Javisst var ser så. Jag trodde att det var något liknande upplägg här, men så var det kanske inte? Oavsett skulle jag inte se något av det som outsourcing.Dowser4711 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu har man testat jobba hemifrån i stor skala. Alla var inte lika lyckliga... men alla var inte lika olyckligaP pmd skrev:Intressant.
Kanske får de lägre inkomstskatt också?P pmd skrev:Intressant.
Var ganska vanligt förut att man fick prata med Svenskar som satt på ett call center någon annanstanns i världen innom då man ringde IT support på stor företag.P pmd skrev:Intressant.
Tyvärr var det ju för dyrt ändå så nu får man prata med en Indier som får jobba natt istället..
Apropå att det inte är så enkelt så får man vara lite försiktig hur man resonerar där också.Fairlane skrev:
Enligt den klassiska riskekvationen är risk produkten av sannolikhet och konsekvens. En centraliserad molntjänst måste därför normalt per definition vara mer robust för att kompensera för den större konsekvensen av ett störning. Hur mycket mer beror så klart på omständigheterna i det enskilda fallet. Men har man väldigt många ägg i samma kort så kommer man snabbt upp i extrema siffror.
Likväl verkar många tycka att centralisering utan oberoende alternativ är acceptabelt för samhällskritiska system. Man kan fundera på om det är ett rimlig risktagande.
Likaså får man också komma ihåg att en kommersiell leverantör av ett system sannolikt baserar sin riskanalys på ekonomiska faktorer, som ofta begränsas av avtalsmässiga förhållanden.
OT, men undrar om det är någon ny grej Postnord börjat köra med? Mötte postbilen i går morse när de stod och mölade ner ett par paket i min brevlåda. Mycket riktigt var båda paketen tydligt markerade:D Dilato skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är delvis korrekt, men då tänker du troligen på konsekvensen för samhället totalt (i detta fall över hela världen), inte för SaaS-tjänstens nyttjare. För Coop är konsekvensen densamma olika kassasystemen slås ut, oavsett om det är en molntjänster eller i egen regi. Således är det frågan om sannolikhet att det slås ut är större på molntjänster än i egen regi. Molntjänster är troligen utsatt för fler och allvarligare försök, men är förmodligen också bättre skyddad.C cpalm skrev:Enligt den klassiska riskekvationen är risk produkten av sannolikhet och konsekvens. En centraliserad molntjänst måste därför normalt per definition vara mer robust för att kompensera för den större konsekvensen av ett störning. Hur mycket mer beror så klart på omständigheterna i det enskilda fallet. Men har man väldigt många ägg i samma kort så kommer man snabbt upp i extrema siffror.
Livsmedelsförsörjning är samhällskritisk, men att Coop stängde är inget problem då ICA och Axfood mfl hade öppet.
Nja, kontextet var att @Bananskalare föreslog ett kassasystem som fungerar offline, vilket jag tolkar som att (de kritiska delarna av) kassasystemet är autonomt och lokalt i butiken. Dvs. det alternativet drabbar bara en enskild butik om det skulle bli en störning. Det är säkerligen korrekt att man med lokala autonoma system drabbas av mer störningar som helhet, men störningarna har också betydligt mildare konsekvenser.Fairlane skrev:
I just Coop-fallet var väl i och för sig dock fallet att malware spreds från leverantören till en mängd kundsystem, så det hade väl i just det fallet inte spelat någon roll om systemet finns i butiken eller centralt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok, då är jag med på hur du tänker. Ja, har alla butiker ett eget system så är risken för malware etc mindre, iallafall om det är helt separerat och inte påtvingas uppdateringar etc från centralt håll.C cpalm skrev:Nja, kontextet var att @Bananskalare föreslog ett kassasystem som fungerar offline, vilket jag tolkar som att (de kritiska delarna av) kassasystemet är autonomt och lokalt i butiken. Dvs. det alternativet drabbar bara en enskild butik om det skulle bli en störning. Det är säkerligen korrekt att man med lokala autonoma system drabbas av mer störningar som helhet, men störningarna har också betydligt mildare konsekvenser.
I just Coop-fallet var väl i och för sig dock fallet att malware spreds från leverantören till en mängd kundsystem, så det hade väl i just det fallet inte spelat någon roll om systemet finns i butiken eller centralt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Fasiken va jag var otydlig Jag vet att jag uttryckte mig väldigt korkat med offline. Eftersom det så lätt blir fel. Tanken är att det ska vara utanför det nätverk som finnsC cpalm skrev:Nja, kontextet var att @Bananskalare föreslog ett kassasystem som fungerar offline, vilket jag tolkar som att (de kritiska delarna av) kassasystemet är autonomt och lokalt i butiken. Dvs. det alternativet drabbar bara en enskild butik om det skulle bli en störning. Det är säkerligen korrekt att man med lokala autonoma system drabbas av mer störningar som helhet, men störningarna har också betydligt mildare konsekvenser.
Se det sä här du tar fram den där gamla kassan som bara var kopplad till ett vägg uttag. Nu får vi vara lite mer avancerad eftersom vi måste få med alla artiklar så vi kan få fram priserna. Det räcker så. sen har man ett par kortläsare. Men jag är övertygad om att det går att få tillräckligt säkert. Mam behöver inte kunna skicka iväg alla siffrorna
hela tiden. Ska vi nu oroa oss för eventuella virus. Så behöver inte kassan vara uppkopplad mot någon server. Utan som bara mot nätet som dator som helst
Sen kan du ladda ner den ellet de filer som behövs. Med ett ordentligt anti virus så borde de flesta problem stoppas.
Att nu ha fel filer är en risk man får ta. Men såna jätte ändringar är det inte förutom annonsbladet. Men det är redan klart sedan länge
Jag har inte lösningen på hur man ska undvika sådana här jätteproblem.
Mitt system är ingen lösning. Det är ett sätt för den enskilde butiksägaren att kunna få någon slags försäljning samt de boende kunna handla.
Ska ni missuppfatta mig igen?
Min lösning har ingenting med det befintliga systemet. det är inget förslag på någon lösning
Min första tanke är redundans.
Med dagens teknik behöver inte en kundtjänstfunktion samla all personal fysiskt på en plats, det räcker med att de kan koppla upp sig mot Call/Contact center lösningen/funktionen med telefon/dator. Sedan styrs allt av Call/Contact center lösningen utifrån hur den är "byggd" att fungera.