P
MathiasS MathiasS skrev:
Ja om Freja vore ett alternativ så. Men det accepteras på för få ställen.
Ja, det var det som var min poäng …
MathiasS MathiasS skrev:
Det är sällan BankID går ner, men ur ett beredskapsperspektiv måste man anta att motståndaren lika väl som vi vet att BankID inte har ett praktiskt alternativ idag och att systemet därför är mer utsatt, även i det vi kallar fredstid.
Det var precis det jag syftade på i inlägg #373.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan verkar väldigt enkelt att lösa och att Coop var dumma som inte hade hade ett annat system redo när man satsade på en molnlösning, men jag är inte övertygad om att de inte gjorde helt rätt med den kunskap de satt med där och då. Sen har man garanterat haft uppföljning på det som hänt efteråt.
Det vore intressant att veta om COOP har begärt (och fått!) skadestånd av Kaseya (kanske via Visma). Jag gissar att det inte är något som någon av de inblandade vill prata om.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
jo, man vill verkligen kontrollera alla kortbetalningar direkt.
Var det ett allvarligt problem att man inte kunde göra det innan kortbetalningar gjordes on-line?
Jag inser att det antagligen blir mindre förluster när allt görs on-line jämfört när man drog slippar och hade sönder kort, men hur stor är skillnaden?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror kraven är större idag och fler i tiden var det inte alls lika många som betalade med kreditkort som det är idag. Sen är det ju en fråga om detta ska räknas som kris.
Du skrev själv i inlägg #414 att livsmedelsförsörjning är samhällskritisk, så en liten krisunge var det nog allt.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk dig själv att tappa rn veckas lön? samt allt du hade i kylen?
För min del skulle det kännas.
För mig också, men COOP hade kanske en bra försäkring? Jag vet faktiskt inte om min hemförsäkring skulle täcka kostnaden för att ersätta innehållet i en trasig kyl/frys.
En veckas lön skulle hemförsäkringen definitivt inte täcka. :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Check var lite före min tid, det får jag erkänna, det gick ungefär ur tiden samtidigt som jag förstod att det fanns.
Check använde jag mycket på 1980-talet, men det fasades ut på 1990-talet. Utom i USA där vi alltid betalade räkningar med en check som skickades med post till den som skulle ha pengarna. Detta var så sent som 1997/1998 och jag skulle inte bli förvånad om det är standardförfarande fortfarande.
I Sverige hade vi redan internetbank vid den tiden.
MathiasS MathiasS skrev:
Men inte fasen betalade man väl med check på Ica när man storhandlade?
På den tiden bodde jag granne med den lokaka ICA-butiken (ungefär ett kvarter ifrån) så jag brydde mig aldrig om att storhandla. :)
Däremot betalade jag med check för möbelinköp på IKEA, och en del andra lite större inköp. För mindre belopp var det kontanter som gällde.
MathiasS MathiasS skrev:
Och betalade du en bil så ringde väl säljaren banken och kollade att du hade täckning?
Jag minns inte hur ofta det hände. Antagligen inte varje gång jag betalade med check. Annars hade jag nog kommit ihåg det. Legitimera sig gjorde man dock i princip alltid. (Inte med bankid. 😉)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
ICA tog kort så det använde nog jag. På exempelvis Systembolaget, Biltema och IKEA var det check som gällde.
Systembolaget började dock så småningom acceptera kortbetalning. Dock ej kreditkort. Det var av någon anledning omoraliskt att köpa alkohol på kredit. 🙄

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Och ja, vi har definitivt blivit så kriminella att det inte går att handla på krita längre.
Det är en definitionsfråga. Det går ofta jättebra att betala med kreditkort numera.
Däremot förekommer det antagligen i stort sett aldrig att lanthandlaren har en liten bok där han skriver upp kundernas skulder.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Check använde jag mycket på 1980-talet, men det fasades ut på 1990-talet.
De fungerade dock betydligt längre än så. Jag vet med säkerhet att jag betalade en lägenhet på 2000-talet och en bil på 2010-talet med check.

Men du har rätt i att det blev inte många totalt efter millennieskiftet.

P pmd skrev:
Det är en definitionsfråga. Det går ofta jättebra att betala med kreditkort numera.
Däremot förekommer det antagligen i stort sett aldrig att lanthandlaren har en liten bok där han skriver upp kundernas skulder.
När du betalar med kreditkort är det inte handlaren du lånar pengar av utan kreditkortsföretaget så scenarier där det är detaljistledet som står för kreditrisken är inte speciellt vanliga och har inte varit vanliga på väldigt länge. Dvs, att göra offline-köp där handlaren tar kreditrisken igen är knappast aktuellt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har väl inte talat om någon speciellt dyrt eller speciell dator?
Däremot tror jag inte du har en aning om hur en kassaapparat fungerar.

Kostnaden för hårdvaran är inte den stora kostnaden.
Uppenbart har du ingen koll på vad internet är ens. Varför överhuvudtaget ansluta datorn mot internet om den inte ska kommunicera med en server?

Utanför det vanliga systemet ja, men rimligtvis inom ett system som ska driftas, underhållas, patchas etc.

Ja, och hur man startar och loggar in, plockar ut rapporter etc.
De som har stängningsansvar Kan oftast inte mer än så. De har ingen koll på systemet. Tyvärr. kassaansvarig kan säkerligen göra mer. men de har ingen kunskap om systemet. De kan vara vettigt precis som du skrev.

P
MathiasS MathiasS skrev:
[…] scenarier där det är detaljistledet som står för kreditrisken är inte speciellt vanliga och har inte varit vanliga på väldigt länge.
Ja, det var precis det scenariot jag spekulerade i att det inte finns längre.

Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
De som har stängningsansvar Kan oftast inte mer än så. De har ingen koll på systemet. Tyvärr. kassaansvarig kan säkerligen göra mer. men de har ingen kunskap om systemet. De kan vara vettigt precis som du skrev.
De behöver inte förstå hela systemet, men de måste kunna utföra sina uppgifter. Jobbar de med ett system varenda dag i flera år och så helt plötsligt ska de använda ett annat (reservsystemet) så måste de få regelbundna övningar med reservsystemet.
Byter man system så går en stor del av personalen kurs på det nya systemet och man har folk som stöttar. På samma sätt skulle man behöva göra här, regelbundet. Det fungerar ju inte med att man gick en kurs 2 år innan och all personal som börjat efter det aldrig sett systemet. Detta gäller inte bara ute i butikerna utan även supportorganisationen bakom etc. Att ha dessa utbildningar regelbundet kostar mer än hårdvaran.

Jag säger inte att man inte ska försöka minska risken för att det sker igen, det ska man absolut göra (och det är jag övertygad om att man gör). Det jag vänder mig emot är att det skulle vara ett reservsystem som står standby som måste vara lösningen (kan vara ja, måste nej) och att det skulle vara enkelt och billigt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Visst, men då var det mer tur än skicklighet att ICA och Axfood, m.fl., hade öppet när COOP tvingades stänga.
Eller hade tur att det inte var deras leverantör som drabbades denna gång. Likväl som Coop försöker dra lärdom av vad som hände så försöker konkurrenterna göra detsamma. Jag är rätt säker på att man på ICA och Axfood inte slår sig för bröstet och anser att man var skickligare utan mer tänker "Oj, det där kunde varit vi, hur gör vi för att minska risken".
P pmd skrev:
Du skrev själv i inlägg #414 att livsmedelsförsörjning är samhällskritisk, så en liten krisunge var det nog allt.
Det var allvarligt och det var något man måste arbeta med i framtida riskanalyser etc, men det blev ingen samhällskris där folk hade svårt att köpa nödvändiga varor.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
att göra offline-köp där handlaren tar kreditrisken igen är knappast aktuellt.
Är du säker på att det var handlaren som tog kreditrisken på offlinetiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.