136 014 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ingen. Det är en öppen marknad där de agerar. De jag känner till har iallafall egna datahallar där väldigt mycket körs. Sen köper säker alla molntjänster av olika slag till och jag tycker det är bra att det inte sitter någon och detaljreglerar.P pmd skrev:
Det vore inte bra enligt mig om en grupp satt och dikterade att ICA ska köra Azure, Axfood ska köra AWS och Coop ska köra GCP. Kanske ska man även detaljstyra vilken internetleverantör de ska använda så inte alla använder Telia. Och så måste vi detaljstyra att inte dessa operatörer samtliga köper hårdvara från samma leverantör etc. Nej, det blir nog inte så bra.
Ja om Freja vore ett alternativ så. Men det accepteras på för få ställen. Det är sällan BankID går ner, men ur ett beredskapsperspektiv måste man anta att motståndaren lika väl som vi vet att BankID inte har ett praktiskt alternativ idag och att systemet därför är mer utsatt, även i det vi kallar fredstid.P pmd skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok, jag förstår vad du är ute efter, ett alternativ som kan startas snabbt om det vanliga systemet inte fungerar. Dock är det inte riktigt så enkelt som du verkar tro och dessutom kostsamt, så det kanske trots allt blir billigare att slå igen butikerna några dagar om man slår ut det över några år.Bananskalare skrev:
Gör det? Uppfyller du då kraven på godkänd kassaregister?Bananskalare skrev:
jo, man vill verkligen kontrollera alla kortbetalningar direkt.Bananskalare skrev:
Öh, va? Vad ska kassaapparaten prata med på Internet om inte ett antal servrar?Bananskalare skrev:
Hur är det med brandväggar etc, ska vi ha med dessa?
Kanske, om det är något av de vanliga OS i botten. Denna lösning måste dock dagligen koppla upp sig mot en server (!) för att hämta nya signaturfiler. Zero-days och root-kit är fortfarande problem.Bananskalare skrev:
Ja det är väl inte den stora risken, att kunden inte får sin rabatt eller sina poäng. Riskerna är att den här utrustningen bara kostar en väkdig massa pengar under väldigt många år, utan att någonsin behöva användas innan det är dags att ersätta den med en annan reservlösning.Bananskalare skrev:
Jag förstår att det är tanken men är tveksam om det är värt att betala vad det kostar att säkra upp möjligheten att sälja under sådana här omständigheter.Bananskalare skrev:
Men såna jätte ändringar är det inte förutom annonsbladet. Men det är redan klart sedan länge
Jag har inte lösningen på hur man ska undvika sådana här jätteproblem.
Mitt system är ingen lösning. Det är ett sätt för den enskilde butiksägaren att kunna få någon slags försäljning samt de boende kunna handla.
Nej, jag förstår det nu. Det är inget förslag på lösning, bara att man ska ha en plan för hur man ska hantera något liknande. Den planen kan iofs vara att acceptera läget och stänga butikerna medan man arbetar på att lösa problemet.Bananskalare skrev:
Det är bra, något jag själv förespråkar ofta. Däremot redundans i form av ett helt system som gör samma sak är väldigt dyrt. Redundanssystemet måste hela tiden uppdateras på samma sätt som det vanliga och personal måste regelbundet utbildas etc. Om redundanssystemet kostar nästan lika mycket som det vanliga så kan alternativet vara att ta smällen istället om något händer. Det kan verkar väldigt enkelt att lösa och att Coop var dumma som inte hade hade ett annat system redo när man satsade på en molnlösning, men jag är inte övertygad om att de inte gjorde helt rätt med den kunskap de satt med där och då. Sen har man garanterat haft uppföljning på det som hänt efteråt.Bananskalare skrev:
Det är nog huvudet på spiken där - en väsentlig faktor är ekonomi vs. sårbarhet. En kommersiell aktör skiter fullständigt i samhällsaspekten, utöver vad som behövs för att uppfylla regelverken.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Varför skulle man inte kunna kontrollera alla korttransaktioner? kortläsarna är lika giltiga som de som butikerna har. Om man nu behöver skilja på kort och kontanter, så sker det säkert hundratusentals transaktioner varje dag där du har en extern kortläsare.
De dom ser ett problem är nog de som inte vet hur det fungerar.
Kostnader när det gäller mitt förslag. Behöver absolut inte bli speciellt dyrt. Jag tror även att man kan tjäna in det ganska fort. Det finns även goodwill i det hela och det är värt mycket Allt handlar inte om pengar.
Jag valde bara kassa apparaten för att var tydlig.
kund poängen går nog att registrera.
Kassapersonalen Behöver inte vet hur kassasystemet fungerar.
Visst kostar allt men det är tydligt att det behövs något alternativ. även om det är väldigt litenn chans att något händer.
De dom ser ett problem är nog de som inte vet hur det fungerar.
Kostnader när det gäller mitt förslag. Behöver absolut inte bli speciellt dyrt. Jag tror även att man kan tjäna in det ganska fort. Det finns även goodwill i det hela och det är värt mycket Allt handlar inte om pengar.
Jag valde bara kassa apparaten för att var tydlig.
kund poängen går nog att registrera.
Kassapersonalen Behöver inte vet hur kassasystemet fungerar.
Visst kostar allt men det är tydligt att det behövs något alternativ. även om det är väldigt litenn chans att något händer.
...men du pratar verkligen konstigt. Förstår du alls hur korttransaktioner går till? När jag går till ICA med mitt debit bankkort, hur tänker du dig att handlaren ska veta om jag har några pengar att handla för via dessa kortläsare du pratar om?Bananskalare skrev:
Se det sä här du tar fram den där gamla kassan som bara var kopplad till ett vägg uttag. Nu får vi vara lite mer avancerad eftersom vi måste få med alla artiklar så vi kan få fram priserna. Det räcker så. sen har man ett par kortläsare. Men jag är övertygad om att det går att få tillräckligt säkert. Mam behöver inte kunna skicka iväg alla siffrorna
hela tiden. Ska vi nu oroa oss för eventuella virus. Så behöver inte kassan vara uppkopplad mot någon server. Utan som bara mot nätet som dator som helst
Sen kan du ladda ner den ellet de filer som behövs. Med ett ordentligt anti virus så borde de flesta problem stoppas.
De kassa system som du uppfattar är uppkopplade mot en server är i praktiken inte uppkopplade mot internet eftersom man skickar sådan trafik i krypterade tunnlar (förvisso över internet, men utan kontakt med detsamma). Man ansluter inte en "kassadator" mot Internet och förlitar sig på att ett antivirussystem löser resten. Mitt tips till dig är att lära dig mycket mycket mer om hur dessa saker fungerar innan du spekulerar vidare för nu resonerar du på en nivå där du bara lurar dig själv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
ok, externa kortläsare är såklart en möjlighet.Bananskalare skrev:
Det behöver man väl? Jag antar att planen ändå är att följa lagen och ha godkända grejer?Bananskalare skrev:
Det tror jag.Bananskalare skrev:
Ska vi säga två kassor per butik, två externa kortläsare, egen brandvägg, eget utrymme för server, licenskostnader, regelbunden uppgradering (arbetskostnad), regelbunden testning, eventuellt egen internetlina per butik etc, etc.
Goodwill är bra, men jo man tänker pengar där med. Jag tror inte Coop tappade särskilt många kunder på lite längre sikt pga det som inträffade.Bananskalare skrev:
Javisst och den ska vara säker så den inte lämnar kreditkort ut på internet, inga datorer rakt ut på nätet.Bananskalare skrev:
Ja, genom koppla ihop det med det systemet, samtidigt som det ska vara frånskilt allt vanligt? Går ja, värt det tveksamt?Bananskalare skrev:
Nu skämtar du väl ändå med mig?Bananskalare skrev:
De ska alltså ta betalt av folk utan att veta hur det fungerar?
För mig är det inte tydligt att det behövs.Bananskalare skrev:
Det visste han inte förr i tiden men ändå fungerade det. Det visste man heller inte med checkar men även det fungerade. Har vi blivit så mycket mer kriminella idag att det inte skulle kunna fungera fortfarande? Jag vet inte.MathiasS skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hur tänkte du att man skulle ta betalt med kort? Annat än med extern kortläsare? Vi får anta att den är godkänd för att kopplas upp på nätet om den är gjord för det.Fairlane skrev:
ok, externa kortläsare är såklart en möjlighet.
Det behöver man väl? Jag antar att planen ändå är att följa lagen och ha godkända grejer?
Det tror jag.
Ska vi säga två kassor per butik, två externa kortläsare, egen brandvägg, eget utrymme för server, licenskostnader, regelbunden uppgradering (arbetskostnad), regelbunden testning, eventuellt egen internetlina per butik etc, etc.
Goodwill är bra, men jo man tänker pengar där med. Jag tror inte Coop tappade särskilt många kunder på lite längre sikt pga det som inträffade.
Javisst och den ska vara säker så den inte lämnar kreditkort ut på internet, inga datorer rakt ut på nätet.
Ja, genom koppla ihop det med det systemet, samtidigt som det ska vara frånskilt allt vanligt? Går ja, värt det tveksamt?
Nu skämtar du väl ändå med mig?
De ska alltså ta betalt av folk utan att veta hur det fungerar?
För mig är det inte tydligt att det behövs.
Det är som sagt väldigt vanligt. Så att ha möjlighet att även välja kortbetalning är nog det minsta problemet. Även den där gamla kassan har möjlighet att registrera kort. Eller du får nog döpa om en knapp.
En lina till butiken? Ja det måste det finnas.
Det är nog två idag. En till kassasystemet och en till övrigt.
En eller två kassor, som coop köper in centralt. Det är inte många kronor. Säkerheten? Det är du som pratar dig varm om den. Det viktigaste är att den är skild ifrån övriga kassasystemet. Vad behövs? Problemet är hur man löser allt centralt. Och vad de skulle kosta. Men per butik? Du behöver en dator. Med antivirus och brandvägg. Dessa behöver uppdateras. Men det med tanke alla dator som finns runt om som är uppkopplade centralt. Dessa brukar uppdatera sig själva. Jag har aldrig hört talas om att it åker runt och uppdaterar datorer.
Så det behöver inte alls bli dyrt.
Om det är värt det? Coop tappade nästan en veckas försäljning. Samt väldigt stort svinn.
Större delen mejeri fick nog slängas kött fanns också en hel del. Så Jo det är väldigt mycket pengar. Tänk dig själv att tappa rn veckas lön? samt allt du hade i kylen?
För min del skulle det kännas.
Det kan vara väldigt viktigt att ha öppet.
Risken finns att man börjar handla i andra butiker desto längre det är stängt.
Då förlorar du kunder. Sen är det.väldigt dålig reklam.
Sen har du en butik som går dåligt finns det risk för kk.
Det är just det här att du måste kunna ta betalt det är en vital del i en affärsverksamhet.
Kassapersonalen behöver inte veta hur systemet fungerar om det uppkopplat centralt eller en dator i butiken.
Man behöver däremot veta kassan fungerar.
Jag tror inte du förstår hur mycket pengar man förlorat på att stå still en dag. När man förstår förlusterna då kan man förstå varför Det är så viktigt att det fungerar.
Du har säkerhetsbälte när du kör. Även fast det är extremt liten risk att du behöver det
Kortköp däremot det är ganska osäkert q~
Framförallt betalade vi huvudsakligen med kontanter då, eller hur? Vi har aldrig haft en situation där handlaren i huvudsak fått betalt utan att veta om han faktiskt får några pengar.Alfredo skrev:
Och ja, vi har definitivt blivit så kriminella att det inte går att handla på krita längre.
Redigerat:
Troligen men jag och många med mig använde check vid större belopp och det fungerade tydligen. Sen har jag ingen aning om hur stor andel av Sveriges dagskassor, på säg -80 talet, som var check, kort respektive kontanter men kontanter var definitivt inte det enda normala betalningsmedlet.MathiasS skrev: