J
P pmd skrev:
Det är en definitionsfråga. Det går ofta jättebra att betala med kreditkort numera.
Däremot förekommer det antagligen i stort sett aldrig att lanthandlaren har en liten bok där han skriver upp kundernas skulder.
När jag var barn hade vår lokala ica sådan bok. Jag kunde gå in i butiken och handla så sattes det upp på krita i en bok under disken. Det var på 70-80-tal. Tror kort var ovanligt och det var checkhäften som användes (eller kontanter).

Jag tror många mindre butiker hade ett kassasystem som var ouppkopplat, dvs jag misstänker det bara var en apparat med remsa, ingen dator som hade priserna och saldohanteringen. Däremot fanns ju streckkoder så större butiker hade garanterat sådana system.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker på att det var handlaren som tog kreditrisken på offlinetiden?
Jag tror alltid kortföretagen har tagit kreditrisken sålänge handlaren gjort det hen ska i form av kontroll av kort och id. Det är ju liksom syftet och anledningen de tar en avgift på köpet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tror jag slutade med check i början av 80-talet. Första större betalning med kort gjordes 1986 och en Saab 9000, ett Amex-kort. Men kort användes då mestadels i arbetet att betala resor, hotell, etc. och privat var det mestadels kontanter. Däremot låg nog checkhäftet kvar många år därefter men oanvänt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker på att det var handlaren som tog kreditrisken på offlinetiden?
Du menar att du kunde skriva ut checkar hej vilt och banken betalade? Låter orimligt.

MathiasS MathiasS skrev:
Du menar att du kunde skriva ut checkar hej vilt och banken betalade? Låter orimligt.
Jag menar ingenting. Jag ställde en fråga. Och främst syftade jag på användningen av kreditkort innan uppkopplade kortterminaler blev normen. Alltså då prasselpappersslipar, sladaskmaskiner och spärrlistor var i bruk.

BirgitS
P pmd skrev:
Det vore intressant att veta om COOP har begärt (och fått!) skadestånd av Kaseya (kanske via Visma). Jag gissar att det inte är något som någon av de inblandade vill prata om.
För en vecka sen dömdes en av hackarna till 13 års fängelse och 16 miljoner dollar i skadestånd:
https://www.sweclockers.com/nyhet/38756-coop-hackare-doms-till-13-ars-fangelse

Om det är Kaseya som får pengarna vill nog deras kunder vara med och dela.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det är Kaseya som får pengarna
Tror du någon får några pengar?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Du skrev själv i inlägg #414 att livsmedelsförsörjning är samhällskritisk, så en liten krisunge var det nog allt.
I Hälleforsnäs var Coop-butiken den enda matbutiken och där gällde det här:
– Varor som folk verkligen behövde, som mjölk och bröd, skänkte vi bort en del av. Vissa ville verkligen betala, men vi kunde ju inte ge några kvitton. Så vi ställde fram en kassalåda och sedan skänkte vi pengarna till Barncancerfonden.
https://www.dn.se/ekonomi/sa-gick-det-till-nar-hackare-stangde-ner-coops-kassor/
Lång artikel och delvis rätt teknisk men låst.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du någon får några pengar?
Sweclockers länkar till https://www.justice.gov/usao-ndtx/pr/sodinokibirevil-affiliate-sentenced-role-700m-ransomware-scheme och där står det:
Relatedly, in 2023, the Department obtained the final forfeiture of millions of dollars’ worth of ransom payments obtained through two related civil forfeiture cases, which included 39.89138522 Bitcoin and $6.1 million in U.S. dollar funds traceable to alleged ransom payments received by other members of the conspiracy.
Nu är ju inte justitiedepartementets engelska lättläst så jag kan ha förstått fel men jag får det till att de alltså redan har pengarna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lång artikel och delvis rätt teknisk men låst.
Lite borde vara OK att citera:

Textutdrag om systemfel och nedslagna kassor hos Coop som resulterade i stängda butiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en text som diskuterar etiska dilemman vid betalning för livskritiska tjänster såsom ambulans och brandkår.

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

[bild]
Njau, nu är jag ganska säker på att TietoEvry's "haveri" i Januari var droppen och visade övertydligt på stora brister. Mycket sannolikt har man nu täppt till säkerhetsvektorer som används inkl trovärdig backuphantering av kassasystemen.
https://computersweden.se/article/1296140/cyberattack-mot-tietoevry-slar-hart-manga-drabbade.html

Sen minskar ju betalningsviljan nu raskt för ransomewareattacker.
https://computersweden.se/article/2...e-valjer-att-betala-losen-for-ransomware.html

https://www.coveware.com/blog/2024/...credibility-by-cheating-affiliates-in-q1-2024

P
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

[bild]
Vad finns det för garantier att man får tillbaka sin information om man betalar?
De här virusen är inte vidare välskrivna och vad har hackergruppen för incitament att faktiskt återställa systemen när de väl fått betalt?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Njau, nu är jag ganska säker på att TietoEvry's "haveri" i Januari var droppen och visade övertydligt på stora brister. Mycket sannolikt har man nu täppt till säkerhetsvektorer som används inkl trovärdig backuphantering av kassasystemen.
[länk]
Nu var det ju inte något problem med backuphanteringen av Coops kassasystem utan det var ju att det inte gick att göra något med kassorna alls innan de hade installerats om.

Det uppstår hela tiden nya säkerhetshål.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
mnils skrev:
Vad finns det för garantier att man får tillbaka sin information om man betalar?
De här virusen är inte vidare välskrivna och vad har hackergruppen för incitament att faktiskt återställa systemen när de väl fått betalt?
Det finns inga garantier men om företag betalar men inte får något tillbaka så kommer den informationen snabbt att spridas och därmed är det inget företag som längre kommer att betala, dvs. hackargruppen tjänar inga pengar. Det blir alltså inte lönsamt att hacka längre och gruppen blir arbetslös. Alltså har hackargrupperna incitament att återställa systemen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.