136 003 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Nej, det är inget tvång alls.Mikael_L skrev:
Det är mest om man är intresserad av att få tillbaka pengar från tidigare inköp eller få rabatter som man gör det.
Som jag förstår fanns det tidigare ett sätt, man initierade en bankid inloggning på tex nordea, sen ringde man personen och lurade denna att signera "nåt annat", men det som låg och väntade var inloggningen på banken. Om den som signerade inte var uppmärksam så gick det hem. Nu har man vad jag förstår täppt det hålet med att man oftast behöver QR kod, och att man inte kan ha "samtidiga" inloggingar på G.Bananskalare skrev:
Tydligen ringer man idag upp och kopplar ihop den som ska luras med den riktiga banken. Var nåt inslag på TV, givetvis går de flesta inte på detta, men några stackare gör det.
Jag är övertygad det finns fler sätt att luras. Kanske inte du och jag blir lurade. Men kanske föräldrar eller mor/farföräldrar?
Faran nu är att det blivit slentrian över bankid, tidigare använde jag det 2-3 gånger i månaden när jag betalade räkningar eller gjorde en överföring. Nu kan det vara flera gånger om dagen. Då blir man inte lika vaksam.
Förmodligen får inte Mastercard från Eurocard heller att använda om Mastercard från X-bank refuseras.Alfredo skrev:
Nu vet jag inte exakt vad du syftar på med "med annat konto" men använder man normalt exempelvis American Express och ett Master Card från X-bank, kanske man har ett Visa kort från Klarna och ett Master Card från Eurocard som "reservkort", att plocka fram ur gömmorna när ordinarie kortlösning av någon anledning inte går att använda.
Jag brukar se till att ha med mig minst två kreditkort från olika kortfirmor. Det brukar bli ett Visa och ett Mastercard.
Jag oroar mig inte så mycket för sånt, utan mer för att kortterminalen har tappat kontakten med sin server.Alfredo skrev:
Ja, det håller jag med om.Fairlane skrev:
Ja, så är det ju numera, men du missade (?) poängen. Byt ut körkort mot nationellt ID-kort om det känns bättre. Poängen är att TS inte vill ha ett ID (digitalt) som gäller på många ställen och då borde det logiskt gälla även fysiskt ID-kort, dvs TS borde efterfråga ett kort för att legitimera sig på banken, ett för att legitimera sig på vårdcentralen, ett för att legitimera sig på systembolaget etc...
Anekdotiskt (dvs egen erfarenhet) så tycks det vara lättare att legitimera sig med körkort än med nationellt ID-kort i Sverige, lustigt nog.
Det finns ju fler än ett elektroniskt identifieringssystem av bankid-typ (åtminstone två). Det borde väl finnas ännu fler för att minimera riskerna för det du räknar upp.Mikael_L skrev:
Sen får man ett sms med en URL som man ska klicka på för att slutföra sin medlemsregistrering. Där måste man bl.a. ange personnummer, E-post, och mobiltelefonnummer(!). Det sistnämnda hade de ju redan fått. Suck.Nissens skrev:
Ständigt detta krävande av personnummer.
BankID står under statlig tillsyn av DIGG, att de följer de regelverk som finns för e-legitimationer på den tillitsnivå de är godkända för. De står även under tillsyn av PTS och rapporterar till Säkerhetspolisen. Det senare misstänker jag har att göra med att de pga sin dominerande ställning räknas som samhällskritisk infrastruktur.P pmd skrev:
Det finns minst tre olika e-legigimationer,MathiasS skrev:
* BankID (utgiven av bankerna)
* Freja+ (utgiven av Freja eID Group AB)
* AB Svenska Pass (utgiven av Skatteverket).
https://www.elegitimation.se/skaffa-e-legitimation
Inom vård och omsorg finns en fjärde godkänd e-legitimation för säker åtkomst information; SITHS ,
https://e-identitet.se/auth/e-legitimation/
Edit:
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/informationssakerhet/sakra-din-e-legitmation/
Redigerat: