Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, jag vet inte. Jag legitimerar mig inte på något av de ställena idag, vet inte varför jag skulle göra det.
Skulle de börja kräva det så satt jag troligen aldrig min fot där något mer.
Nej, det är inget tvång alls.

Det är mest om man är intresserad av att få tillbaka pengar från tidigare inköp eller få rabatter som man gör det.

J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har aldrig hört talas om någon som lyckas fejka en inloggning via bank id för att sedan kunna logga in på en persons bank.
Jag vet inte hur det skulle vara möjligt Kapa någons bank id?
Som jag förstår fanns det tidigare ett sätt, man initierade en bankid inloggning på tex nordea, sen ringde man personen och lurade denna att signera "nåt annat", men det som låg och väntade var inloggningen på banken. Om den som signerade inte var uppmärksam så gick det hem. Nu har man vad jag förstår täppt det hålet med att man oftast behöver QR kod, och att man inte kan ha "samtidiga" inloggingar på G.

Tydligen ringer man idag upp och kopplar ihop den som ska luras med den riktiga banken. Var nåt inslag på TV, givetvis går de flesta inte på detta, men några stackare gör det.

Jag är övertygad det finns fler sätt att luras. Kanske inte du och jag blir lurade. Men kanske föräldrar eller mor/farföräldrar?

Faran nu är att det blivit slentrian över bankid, tidigare använde jag det 2-3 gånger i månaden när jag betalade räkningar eller gjorde en överföring. Nu kan det vara flera gånger om dagen. Då blir man inte lika vaksam.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inte exakt vad du syftar på med "med annat konto" men använder man normalt exempelvis American Express och ett Master Card från X-bank, kanske man har ett Visa kort från Klarna och ett Master Card från Eurocard som "reservkort", att plocka fram ur gömmorna när ordinarie kortlösning av någon anledning inte går att använda.
Förmodligen får inte Mastercard från Eurocard heller att använda om Mastercard från X-bank refuseras.
Jag brukar se till att ha med mig minst två kreditkort från olika kortfirmor. Det brukar bli ett Visa och ett Mastercard.
Alfredo Alfredo skrev:
Detaljerna får naturligtvis anpassas så att de passar, men min tanke är att man inte ska vara helt rökt om man exempelvis blir rånad eller utsatt för inbrott.
Jag oroar mig inte så mycket för sånt, utan mer för att kortterminalen har tappat kontakten med sin server.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, så är det ju numera, men du missade (?) poängen. Byt ut körkort mot nationellt ID-kort om det känns bättre. Poängen är att TS inte vill ha ett ID (digitalt) som gäller på många ställen och då borde det logiskt gälla även fysiskt ID-kort, dvs TS borde efterfråga ett kort för att legitimera sig på banken, ett för att legitimera sig på vårdcentralen, ett för att legitimera sig på systembolaget etc...
Ja, det håller jag med om.
Anekdotiskt (dvs egen erfarenhet) så tycks det vara lättare att legitimera sig med körkort än med nationellt ID-kort i Sverige, lustigt nog.

P
J JohanLun skrev:
Jag har ca 500 på det och har det kopplat till mitt google konto så ev köp går på det.
(500 i vilken valuta?)
Vad innebär "kopplat till mitt google konto"?

P
Öland4ever Öland4ever skrev:
Men idag verkar det mer som vilka jävla bedragare som helst får använda BankID/MOBILT BankID
Det är ungefär som med fysiska ID-kort. Vilken jävla bedragare som helst får titta på ett sånt.

P
S Stefan1972 skrev:
måste och måste........det är nog ett väldigt svensk sätt att se på saken. Jag är nog ganska säker på att Bankid står under konstant övervakning när det gäller "säkerhet"
Vilken myndighet övervakar bankid?

P pmd skrev:
Jag oroar mig inte så mycket för sånt
Inte jag heller i Sverige. På resa kan det dock vara en faktor att beakta speciellt om man reser ensam.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gäller inte bara säkerhet.
Det gäller minst lika mycket att det finns ett system som inte en privat aktör kan:
* Plötsligt lägga ner
* Plötsligt ta ut ohemula avgifter för
* Begränsa vilka som får använda det
osv
Det finns ju fler än ett elektroniskt identifieringssystem av bankid-typ (åtminstone två). Det borde väl finnas ännu fler för att minimera riskerna för det du räknar upp.

P pmd skrev:
tycks det vara lättare att legitimera sig med körkort än med nationellt ID-kort i Sverige, lustigt nog.
Det är väl inte så konstigt. Betydligt fler körkort i "omlopp" och större kännedom om hur de ser ut.

P pmd skrev:
Finansinspektionen borde väl vara inblandad kan jag tycka?

P
Nissens Nissens skrev:
Rusta har förresten ett alternativ, de vill ha mobilnummer istället för id. Det funkar ju, men så onödigt att rabbla sitt mobilnummer dagarna i ända om alla hade det så. Smidigare att scanna. 😊
Sen får man ett sms med en URL som man ska klicka på för att slutföra sin medlemsregistrering. Där måste man bl.a. ange personnummer, E-post, och mobiltelefonnummer(!). Det sistnämnda hade de ju redan fått. Suck.
Ständigt detta krävande av personnummer.

P
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte bankid's fel att de är ensamma på marknaden.
Bankid är inte ensam på marknaden.

P pmd skrev:
BankID står under statlig tillsyn av DIGG, att de följer de regelverk som finns för e-legitimationer på den tillitsnivå de är godkända för. De står även under tillsyn av PTS och rapporterar till Säkerhetspolisen. Det senare misstänker jag har att göra med att de pga sin dominerande ställning räknas som samhällskritisk infrastruktur.

• Gilla
Skymag och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte bankid's fel att de är ensamma på marknaden.
Det finns minst tre olika e-legigimationer,
* BankID (utgiven av bankerna)
* Freja+ (utgiven av Freja eID Group AB)
* AB Svenska Pass (utgiven av Skatteverket).

https://www.elegitimation.se/skaffa-e-legitimation

Inom vård och omsorg finns en fjärde godkänd e-legitimation för säker åtkomst information; SITHS ,

https://e-identitet.se/auth/e-legitimation/

Edit:
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/informationssakerhet/sakra-din-e-legitmation/

Redigerat:
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.