135 974 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast i slutändan så kan man inte anpassa allt så det passar för alla. De som blir lurade idag skulle naturligtvis även bli lurade att slå på mobilt bank id om de blir uppringda eller på annat sätt kontaktade.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast den möjligheten finns ju även idag? Man kan välja att inte ha mobilt bank id alls..........
Mja, det går, men det blir allt svårare att inte ha någon e-legitimation alls i dagens samhälle.S Stefan1972 skrev:
(Finns ju även Freja och ett antal andra e-legitimationer även om dess genomslag inte är lika stort)
Man blir onekligen utestängd från en hel del saker om man saknar det, oavsett om vi pratar sjukvård eller mobilabonnemang.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Ja men hur tänker man sig en lösning där det kan slås av då? Varje gång man ska använda det så ska man först logga in via dator och slå på ? Det blir ju inte användarvändligt direkt och slår man på det permanent så blir det ju som idag ändå.........
För att det är enkelt och praktiskt. Det besparar både mig och företaget onödigt trassel. Win-win som man säger på nysvenska. Jag är supernöjd med det.Mikael_L skrev:
Rusta har förresten ett alternativ, de vill ha mobilnummer istället för id. Det funkar ju, men så onödigt att rabbla sitt mobilnummer dagarna i ända om alla hade det så. Smidigare att scanna. 😊
Det finns en väldigt viktig aspekt här, och det är att PKI som koncept är decentraliserat (bortsett från spärrlistorna). Men BankID har valt att plocka bort den aspekten för att få full kontroll över alla transaktioner.MathiasS skrev:
Man kan ju hoppas att ett statligt alternativ skulle vara öppet så att identifiering och signering kan ske utan att vara beroende av en central molntjänst. Men staten har ju förvisso också utvecklat ett extremt kontrollbehov, så det kanske är ett önsketänkande. Men det skulle dramatiskt minska sårbarheten i systemet.
Tja, jag vet inte. Jag legitimerar mig inte på något av de ställena idag, vet inte varför jag skulle göra det.Nissens skrev:
För att det är enkelt och praktiskt. Det besparar både mig och företaget onödigt trassel. Win-win som man säger på nysvenska. Jag är supernöjd med det.
Rusta har förresten ett alternativ, de vill ha mobilnummer istället för id. Det funkar ju, men så onödigt att rabbla sitt mobilnummer dagarna i ända om alla hade det så. Smidigare att scanna. 😊
Skulle de börja kräva det så satt jag troligen aldrig min fot där något mer.
Nja, inte så jag menade... Jag tycker Mikael hade en mer pedagogisk förklaring, du kan läsa mina tankar och utveckla det mer än jag skrev Mikael!Nissens skrev:
Exakt, att visa ID kräver ju ett steg till för att göra en transaktion, att jag fysiskt går in på systembolaget eller banken. Jag halkar inte av misstag in på en rysk kopia av systembolaget eller en fejkad bank.Mikael_L skrev:
Samtidigt är det också välkommet med någon slags möjlighet till ganska enkel och hyggligt säker identifiering. Typ motsvarande alla gånger man får visa ett fysiskt leg, typ hämta paket, ta ut recept, beställa saker, komma in på krogen osv.
Men detta bara och endast är en legitimering, dvs inga transaktioner t.ex. kan ske.
(Sen bör helt onödiga krav på legitimering motarbetas, detta för att man ska slippa lämna digitala spår om vad man gör och var man är, 24/7)
Om denna "endast legitimering"-tjänst ska vara en annan tjänst, eller om man låter typ bankID ha två steg, där den enkla bara legitimerar och nästa steg innebär något extra som ska göras, mata in kod, använda fingeravtryck osv, är kanske en smaksak, eller åtminstone något att tänka till om.
Jag är mest oroad att jag stressad tror jag ska hämta ett paket och någon har lagt en fejksida eller ligger och väntar på bankID, jag läser texten slarvigt och godkänner nåt annat än jag tänkt. Om jag vet att "BANKID" alltid är en pengatransaktion, medan "SÄKERID" är att logga in och beställa något eller visa ID på systembolaget men inte betala något så är det lättare att hålla isär... Transaktioner på säg under 500kr borde gå med bara fingeravtryck. Mer pengar borde kräva tex både kod och fingeravtryck. Bankerna har ju börjat införa system där det tex (nordea) finns ett konto som tar 3 dagar att ta ut pengar från, man kan dessutom bara sätta över på ett annat eget nordea konto. Så ev bedragare behöver först ta ut, sen luras en gång till och föra över. Dessutom finns en beloppsgräns på 50 eller 100.000 SEK, ska man föra över mer kan man temporärt höja gränsen varvid man måste kontakta kundtjänst och svara på ett antal frågor.
Jobbigt? Ja. Men om man kanske bara nån gång om året gör betalningar/överföringar på över 50.000 är det ändå ett bra sätt att iallafall inte bli blåst på hundratusentals kronor. Och jag tror det går att stänga av helt också.
Egentligen är jag mer oroad för mina föräldrars vägnar, eftersom de tycker bankbetalingarna är knepiga om allt funkar som det ska...
Jo, min mamma ringde mig för några veckor sen och frågade om jag tror det var dressman eller nåt liknande som ville ha bankID för att köpa nå strumpor. Antar det var nån kundklubb eller skit. Jag sa att strunta i detta. Det måste gå att handla utan att uppge detta. Mitt "ID" får de i samband med betalningen. Allt annat tycker jag är onödigt.Nissens skrev:
För att det är enkelt och praktiskt. Det besparar både mig och företaget onödigt trassel. Win-win som man säger på nysvenska. Jag är supernöjd med det.
Och det var i fysisk butik?J JohanLun skrev:Jo, min mamma ringde mig för några veckor sen och frågade om jag tror det var dressman eller nåt liknande som ville ha bankID för att köpa nå strumpor. Antar det var nån kundklubb eller skit. Jag sa att strunta i detta. Det måste gå att handla utan att uppge detta. Mitt "ID" får de i samband med betalningen. Allt annat tycker jag är onödigt.
Jag minns när jag var kanske 20. Lokala banken kände familjen och man behövde inte visa leg för att göra enklare transaktioner då man redan var kändis. Alla kom ju in och betalade räkningarna på banken, så man var ju där 2 gånger i månaden. Det fanns dessutom en bank på 10 minuters gångavstånd överallt i städerna.Mikael_L skrev:
Vad gäller paket så har de ju helt slutat att kolla leg, de ställer paketet utanför dörren även om det är nåt för 3000kr. Förr i världen fick jag nästan aldrig hemleverans, OM man fick det skulle det bokas tid så man var hemma och skrivas på att man tagit emot. Nu kan man köpa en USB sladd för 20 spänn och få gratis hemkört.
Men var det bättre att behöva springa på banket och postkontor.J JohanLun skrev:Jag minns när jag var kanske 20. Lokala banken kände familjen och man behövde inte visa leg för att göra enklare transaktioner då man redan var kändis. Alla kom ju in och betalade räkningarna på banken, så man var ju där 2 gånger i månaden. Det fanns dessutom en bank på 10 minuters gångavstånd överallt i städerna.
Vad gäller paket så har de ju helt slutat att kolla leg, de ställer paketet utanför dörren även om det är nåt för 3000kr. Förr i världen fick jag nästan aldrig hemleverans, OM man fick det skulle det bokas tid så man var hemma och skrivas på att man tagit emot. Nu kan man köpa en USB sladd för 20 spänn och få gratis hemkört.
Senast jag beställde med hemleverans stod det tydligt med just det valet att var ingen hemma ställdes paket vid dörren, nu låg den i postlådan istället en Hagerbrytare diskuterad i annan tråd. Läser alltid villkor.
Men bankärenden har man ju gjort de sista 20-25 åren via internetbank, men då med dosa.
Ja nyss var det faktiskt ställt ett paket från postmord här utanför dörren.J JohanLun skrev:
För ett drygt år sedan stod det ett paket med innehåll värt 60 tusen utanför dörren.
Jag är glad att det är ett lugnt område här.