D Dilato skrev:
Dom säger att man måste vara hemma men sen kommer ett sms att dom lagt det i brevlådan...
där vem som helst kan sno det😢
Varför inte upplåst, då lägger den in större A-post i lådan istället, så gör våra brevbärare😉

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag antarat att de flesta använder kontanter och Så ingen ska kunna spåra ens digitala avtryck.
Inte den logiska rädslan att folk kan skimma kortet

Nissens
D Dilato skrev:
Dom säger att man måste vara hemma men sen kommer ett sms att dom lagt det i brevlådan...
där vem som helst kan sno det😢
Man kanske måste vara hemma och bevaka brevlådan? 😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kanske måste vara hemma och bevaka brevlådan? 😂
Nej, dom säger explicit att leverans kommer till dörren och att någon måste vara hemma för att ta emot paketet.

Skärmdump av paketspårningsapp visar Amazon-paket status "Levererat" och "På väg" med leveranstidsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jag har skadat en kroppsdel och har röntgat mig för en vecka sedan. Jag fick sent på söndagskvällen ett sms från "XX mottagning som vill kontakta mig", och där jag ombeds att klicka på en helt intetsägande länk-adress och webbsida, för att logga in med BANK-ID! Varningsklockan gick igång på full rulle. Scam eller från en faktisk vårdgivare som ska undersöka mig vidare?

Jag loggar in på 1177 och kan se att min läkare 2 dagar innan meddelat mig att företaget, en underleverantör till vården, ska kontakt mig. Skönt att höra tänker jag, bortsett från att de har usla omdömen på Googla (hjälp!).

Till saken, jag blir upprörd att företag så lättvindigt tror att folk ska använda BANK-id till att identifiera sig. På röntgen identifierade jag mig med mitt körkort på plats - så ska det fungera.

BANK-ID är till för banken, och ska inte missbrukas på annat. Det kommer bli lättare att bli scammad om BANK-ID ska börja användas på fler sidor och bli kutym. Helt OK att 1177 har bank-id, men det har sina förklarliga anledningar. Skatteverket mm är också OK. Men inte privata företag, så vida det inte handlar om att identifiera sig vid köp mot banken av tjänster och varor.

Jag använder ett svenskt webbhotell, privat, och de har börjat använda BANK-id som inloggningsmetod - dock inget krav.

Jag ska ringa vårdgivaren imorgon och säga att de kan kontakta mig via telefon vid kontakt och bokning av tid. Tjurgubbe som jag är ;) av principer, tänker jag inte använda BANK-id hos dessa, som dessutom är en usel vårdgivare om recensionerna stämmer:

"Nonchalant läkare som inte kollar på röntgenbilderna" "skäller ut mig för att vara sen, när jag väntat länge" "ber inte om ursäkt för att läkaren är sen" "de vill bara kicka ut patienterna snabbt för att tjäna pengar" - upprepar många.

Ursäkta sidosprået, men vad tycker ni ang BANK-ID och i vilket utsträckning det ska användas?
Till allt för att säkerhet ställa att ingen annan gör saker i mitt namn.

Tiden med personliga möten där du kan fysiskt visa upp ett legitimation blir mindre å mindre, då är BankID det säkrast.

Skulle dock inte använda mitt BankID på uppmaning om någon ringer mig.

Använd sunt förnuft så är det säkert.

P
Nissens Nissens skrev:
Det är typ 100 mess tillbaka.
Det är bara att klicka på länken så får du se inlägget direkt.
Nissens Nissens skrev:
Vad har Rusta med myndigheters användande av personnummer att göra?
Ingenting, borde det vara, men det är det tyvärr inte. Rusta, precis om många andra företag, använder personnummer som ett slags kundnummer.

Nu krånglar Bank-ID så inget fungerar.
Hemsidan också nere.

Först
Information om BankID driftstörning med meddelande och datum "2024-05-10".
Sedan
Statusuppdatering som visar att "Alla tjänster är igång" med en grön checkmark, uppdaterad 2024-05-10.

sedan

Felsida med texten "This page isn’t working www.bankid.com took too long to respond. HTTP ERROR 504
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar avbrott i BankID-tjänsten över 24 timmar med en kraftig topp den 10 maj.
Alla ägg i samma korg 😠😢

P
D Dilato skrev:
Nu krånglar Bank-ID så inget fungerar.
Hemsidan också nere.
Vilken tur att Freja eID finns så att vi har ett alternativ! 😎

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Och jag tar fram mina 500kr sedlar.

förresten; är det BankId eller mobilt BankId, som inte funkar? Eller båda?

Fairlane
Det är ju för illa att BankID fick driftsproblem idag. Det fungerar inte med dessa privata leverantörer. När staten skapar en egen konkurrent (bara 25+ år senare) så kommer det aldrig vara driftsproblem! Varje år när det ska deklareras så ser vi hur bra Skatteverkets sajt fungerar till exempel. 🤔😂

• Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varje år när det ska deklareras så ser vi hur bra Skatteverkets sajt fungerar till exempel.
Dåligt exempel tycker jag då jag anser att Skatteverket är den myndighet som utmärker sig mest positivt på detta område.

P
Ä det någon här som har koll på hur bankid-systemet är upbyggt?
Vilken typ av redundans har det?

Att bank id är naturligtvis väldigt irriterande,
Men när Coop tvingas stänga nästan alla butiker för att någon hackar deras datasystem. Då är det illa. Hur kan lägga ut en sådan viktig sak som kassasystemet på en molntjänst. Sem händer damma sak igen men andra butiker. företag som har tjänsten har inte lärt sig. Innan dess var det em kommun.
Jag tror inte vi ska klaga på att bank id ligger nere några timmar.
Sen är vi idag väldigt uppkopplade. Vi klagar då fort vi inte kan logga in på BH. världen går under. Det ända systemet som alltid kommer fungera är den som eldar i sin spis och bor på landet

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men när Coop tvingas stänga nästan alla butiker för att någon hackar deras datasystem. Då är det illa. Hur kan lägga ut en sådan viktig sak som kassasystemet på en molntjänst.
Du är medveten om att det var COOPs leverantörs leverantör som blev hackad och inte COOP direkt?

Klippt från diverse nyhets-siter på nätet (SVT, Expressen):

Attacken var inte riktad mot just Coop utan det amerikanska företaget Kaseya, vars mjukvara i sin tur används av Coops leverantör Visma Esscom.

Även Apotek Hjärtat, bensinkedjan St1 och tågbolaget SJ (
alltså statens bolag 😮) drabbades av störningar i deras system.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.