P pmd skrev:
Bankid är inte ensam på marknaden.
Nej men väldigt dominerande.

J JohanLun skrev:
Som jag förstår fanns det tidigare ett sätt, man initierade en bankid inloggning på tex nordea, sen ringde man personen och lurade denna att signera "nåt annat", men det som låg och väntade var inloggningen på banken. Om den som signerade inte var uppmärksam så gick det hem. Nu har man vad jag förstår täppt det hålet med att man oftast behöver QR kod, och att man inte kan ha "samtidiga" inloggingar på G.

Tydligen ringer man idag upp och kopplar ihop den som ska luras med den riktiga banken. Var nåt inslag på TV, givetvis går de flesta inte på detta, men några stackare gör det.

Jag är övertygad det finns fler sätt att luras. Kanske inte du och jag blir lurade. Men kanske föräldrar eller mor/farföräldrar?

Faran nu är att det blivit slentrian över bankid, tidigare använde jag det 2-3 gånger i månaden när jag betalade räkningar eller gjorde en överföring. Nu kan det vara flera gånger om dagen. Då blir man inte lika vaksam.
Har aldrig hört talas om och jag hängde inte med på hur det skulle fungera. Hur skulle du kunna initiera en inloggning med kundens bank id? Det låter inte möjligt Du har ett certifikat på din telefon som är bundet till dig och den telefonen. Den som har min telefon och mitt lösenord kan börja plocka pengar. Men det är inte samma sak.
Dessutom ser du vad du signerar.

Tror du att man ian skimma ditt bank-id? För att sen kunna logga in på banken?
Trot du att tekniken är så simpel att man kan lura någon genom att logga in på ett låtsas ställe?

Man ringer upp massa människor och hoppas att det ska vara en lättlurad. som dessutom har rätt bank. De uppdateringarna som görs handlar om att försvåra. och förtydliga.

Bank id är säkrare än vanligt id kort.

P
J JohanLun skrev:
Egentligen är jag mer oroad för mina föräldrars vägnar, eftersom de tycker bankbetalingarna är knepiga om allt funkar som det ska...
Samma här. Och för arvet, förstås. 🤪

P
A AndersS skrev:
Nyss använt enbart mobilen med Swish och BankID, betalde några säckar grillkol på en loge uti bögda med "ta och betala". Vi lever nog med olika förutsättningar här i riket.😎[bild]
Det är trevligt när vi kan lita på varandra. För ett par decennier sen var jag ute och åkte bil i öknen i Arizona (i närheten av Tombstone) och hamnade på en liten ödslig gård bestående av två trailers (typiska amerikanska bostadsvagnar).

Det fanns ingen människa där. Den ena trailern var en butik. Den var översållad med hantverk som till stor del bestod av ormskinnsdekorerade prylar, bl.a. fina knivar. Alla prylar hade en handskriven liten prislapp som satt fast med ett snöre. Utanför dörren fanns en slags brevlåda där man skulle stoppa ner en lapp med anteckning om vad man hade tagit i butiken och pengarna för det.

Ingen legitimation behövdes. :-)

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant i sammanhanget var att kuvertets värde var under 200:-...
Det tycker jag allt var en ganska värdefullt kuvert.
Hur mycket var innehållet i kuvertet värt? 🤪

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inte så konstigt. Betydligt fler körkort i "omlopp" och större kännedom om hur de ser ut.
Nej, det är inte så konstigt, men det är i mitt tycke lite lustigt att det är svårt att legitimera sig med statens officiella ID-kort.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Finansinspektionen borde väl vara inblandad kan jag tycka?
Antagligen, men då måste man fråga sig vilken expertis finansinspektionen har gällande kryptografisk säkerhet.

J JohanLun skrev:
Vad gäller paket så har de ju helt slutat att kolla leg, de ställer paketet utanför dörren även om det är nåt för 3000kr. Förr i världen fick jag nästan aldrig hemleverans, OM man fick det skulle det bok😢as tid så man var hemma och skrivas på att man tagit emot. Nu kan man köpa en USB sladd för 20 spänn och få gratis hemkört.
Dom säger att man måste vara hemma men sen kommer ett sms att dom lagt det i brevlådan...
där vem som helst kan sno det😢

• Paket som sticker ut ur en överfull brevlåda vidmarken, risk för stöld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
dom lagt det i brevlådan... där vem som helst kan sno det😢
Var bor du? 😎

• Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är trevligt när vi kan lita på varandra. För ett par decennier sen var jag ute och åkte bil i öknen i Arizona (i närheten av Tombstone) och hamnade på en liten ödslig gård bestående av två trailers (typiska amerikanska bostadsvagnar).

Det fanns ingen människa där. Den ena trailern var en butik. Den var översållad med hantverk som till stor del bestod av ormskinnsdekorerade prylar, bl.a. fina knivar. Alla prylar hade en handskriven liten prislapp som satt fast med ett snöre. Utanför dörren fanns en slags brevlåda där man skulle stoppa ner en lapp med anteckning om vad man hade tagit i butiken och pengarna för det.

Ingen legitimation behövdes. :)
Inte bank id?

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Inte bank id?
Nej. :-)

Bankid fanns inte på den tiden, och finns nog fortfarande inte (eller något motsvarande) i USA om jag bedömer det landets tekniska mognad rätt.

Där och då gällde "the honor system".

Nissens
P pmd skrev:
Sen får man ett sms med en URL som man ska klicka på för att slutföra sin medlemsregistrering. Där måste man bl.a. ange personnummer, E-post, och mobiltelefonnummer(!). Det sistnämnda hade de ju redan fått. Suck.
Ständigt detta krävande av personnummer.
Rubriken anger att tråden handlar om Bank-ID, och du använder aldrig det på Rusta, däremot får man istället ständigt rabbla sitt mobilnummer…

Har du problem med att använda personnummer också?
Vad är nu problemet med det menar du? Tror du att någon kommer att hacka Rusta och lista ut att du köpt tandkräm där? Så intressant är du inte…

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Har du problem med att använda personnummer också?
Också? Vad syftar du på?
Nissens Nissens skrev:
Vad är nu problemet med det menar du? Tror du att någon kommer att hacka Rusta och lista ut att du köpt tandkräm där? Så intressant är du inte…
Läs hela tråden. Speciellt inlägg #249.

Nissens
P pmd skrev:
Också? Vad syftar du på?
Tråden ifrågasätter Bank-ID, och du lägger till att ifrågasätta användande av personnummer…
P pmd skrev:
Läs hela tråden. Speciellt inlägg #249.
Det är typ 100 mess tillbaka. Vad har Rusta med myndigheters användande av personnummer att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.