C
J JohanLun skrev:
Jag är mest oroad att jag stressad tror jag ska hämta ett paket och någon har lagt en fejksida eller ligger och väntar på bankID, jag läser texten slarvigt och godkänner nåt annat än jag tänkt.
I princip skall du aldrig kunna godkänna något med en BankID-identifiering, utan syftet skall enbart vara att bevisa att du är du. För viljeyttringar skall det vara ett signeringsförfarande, så vid signering är tanken att du som användare skall vara mer uppmärksam på vad du signerar.

Förhoppningsvis är det också det som etablerar sig som rättspraxis så småningom.

J
A AndersS skrev:
Men var det bättre att behöva springa på banket och postkontor.
Senast jag beställde med hemleverans stod det tydligt med just det valet att var ingen hemma ställdes paket vid dörren, nu låg den i postlådan istället en Hagerbrytare diskuterad i annan tråd. Läser alltid villkor.
Men bankärenden har man ju gjort de sista 20-25 åren via internetbank, men då med dosa.
Absolut är det en förbättring. Jag är ingen teknikmotståndare, snarare försöker jag vara early adaptor.

Tyvärr tror jag denna utveckling inte längre är driven av teknik utan kommersiallism. Tror det inte är ingenjörer som funderar ut hur bankid ska videreutvecklas utan ekonomer. Därav tror jag de kommer krascha detta.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nyss använt enbart mobilen med Swish och BankID, betalde några säckar grillkol på en loge uti bögda med "ta och betala". Vi lever nog med olika förutsättningar här i riket.😎 En säck med Kvalitets-KOL från Bräbygden med information om miljövänlighet och kvalitet, uppställd på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
I princip skall du aldrig kunna godkänna något med en BankID-identifiering, utan syftet skall enbart vara att bevisa att du är du. För viljeyttringar skall det vara ett signeringsförfarande, så vid signering är tanken att du som användare skall vara mer uppmärksam på vad du signerar.

Förhoppningsvis är det också det som etablerar sig som rättspraxis så småningom.
Scrive, docusign... Även att göra överföringar. Tycker jag är att godkänna något.

Jag tycker tydligheten och syftet kan göras tydligare.

G
S Stefan1972 skrev:
Ja men hur tänker man sig en lösning där det kan slås av då? Varje gång man ska använda det så ska man först logga in via dator och slå på ? Det blir ju inte användarvändligt direkt och slår man på det permanent så blir det ju som idag ändå.........
Du får använda BankID på kort när du loggar in på banken via webbläsare tills du själv väljer att tillåta inloggning via mobilt BankID.

Vill du använda appen så kan du köra med mobilt BankID från dag1 för det körs per automatik på samma enhet.

C
J JohanLun skrev:
Scrive, docusign... Även att göra överföringar. Tycker jag är att godkänna något.
Ja, jo, jag kritiserade själv här ovan vissa aktörers felanvändning av identifieringsförfarande för att godkänna något. Förhoppningsvis lär sig dessa aktörer den hårda vägen att en BankID-identifiering inte duger som bevis för att du godkänt ditt eller datt. Lika lite som att du godkänt något genom att visa upp ditt körkort.

Men det är lite knepigt, för när det väl är etablerat att du är du är det så klart lättare att hävda att det var du som också tryckte på "jag godkänner"-knappen. Eller vad det nu kan vara. Även om inget signerades med BankID:t.

J JohanLun skrev:
Absolut är det en förbättring. Jag är ingen teknikmotståndare, snarare försöker jag vara early adaptor.

Tyvärr tror jag denna utveckling inte längre är driven av teknik utan kommersiallism. Tror det inte är ingenjörer som funderar ut hur bankid ska videreutvecklas utan ekonomer. Därav tror jag de kommer krascha detta.
Nu OT - Ska du bli nostalgisk, Datasaab 5808 bankbokskrivare, kopplad till Datasaab D5 dator med kärnminnen på 8-16 K-ord , användes även för att kvittera blanketter, mm, och den hade gröna remmar med mothåll som drog ned till rätt nivå. Kunde behöva rengöras med isopropanol/t-röd när de blev slitna och skitiga. Hur jag vet.... Hand som hanterar en bankbok i en Datasaab 5808 bankbokskrivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Det är många foliehattar här.
Tänk till lite finns det några tecken på att man skulle ha hackat mobilt bank id?
Finns det tecken på att folk har fifflat med vanligt id? Om du tappar ditt id kort finns det en risk att någon lyckats använda det. hyffsat lik. De flesta kollar knappt id kort.
Men om du tappar mobilen? Då måste de knäppa koden på 6 siffror Du kan även spärra ditt bank id.
Så tänk till lite.

Jag har aldrig hört talas om någon som lyckas fejka en inloggning via bank id för att sedan kunna logga in på en persons bank.
Jag vet inte hur det skulle vara möjligt Kapa någons bank id?

C cpalm skrev:
I princip skall du aldrig kunna godkänna något med en BankID-identifiering, utan syftet skall enbart vara att bevisa att du är du. För viljeyttringar skall det vara ett signeringsförfarande
Fast här finns ju stora "gråzoner". Hur ska man exempelvis se på när man legitimerar sig i samband med att man hämtar ut ett paket och därmed "viljeyttrar" "lämna ut paketet"?

Eller signerar/kvitterar man faktiskt mottagandet? Nu blev jag osäker... 🤔😳

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att du inte vet hur det skulle vara möjligt - betyder det att;
A) Det är omöjligt?
B) Du saknar kunskapen att avgöra hur det skulle vara möjligt?

• Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här finns ju stora "gråzoner". Hur ska man exempelvis se på när man legitimerar sig i samband med att man hämtar ut ett paket och därmed "viljeyttrar" "lämna ut paketet"?
Det är en intressant frågeställning. Förr legitimerade man sig och fick kvittera genom sin signatur på avin.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det är många foliehattar här.
Tänk till lite finns det några tecken på att man skulle ha hackat mobilt bank id?
Finns det tecken på att folk har fifflat med vanligt id? Om du tappar ditt id kort finns det en risk att någon lyckats använda det. hyffsat lik. De flesta kollar knappt id kort.
Men om du tappar mobilen? Då måste de knäppa koden på 6 siffror Du kan även spärra ditt bank id.
Så tänk till lite.

Jag har aldrig hört talas om någon som lyckas fejka en inloggning via bank id för att sedan kunna logga in på en persons bank.
Du tänker med skygglappar på. För att ett system ska vara säkert måste användaren kunna använda systemet på rätt sätt också. Man behöver inte hacka bankID för att lura folk på pengar. Det behövs uppenbarligen fler mekanismer för att hjälpa användaren att inte bli lurad. Det går säkerligen att göra lite mer än vad man gör idag i det avseendet.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är en intressant frågeställning. Förr legitimerade man sig och fick kvittera genom sin signatur på avin.
Det händer fortfarande. För bara någon vecka sedan fick jag ett litet kuvert från Tjeckien. Det var tydligen sänt som (extrem) värdepost för det var både noggrann granskning av fysiskt ID-kort (körkort) och fysisk signering på en skärm. Värdet av denna signering kan dock ifrågasättas då den alltid blir i princip oläslig men kanske NFC kan dra några slutsatser av "kråkfötterna", vad vet jag...

Intressant i sammanhanget var att kuvertets värde var under 200:-...

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ett stort problem har varit att det är otydligt vad den aktuella legitimeringen med bankid syftar till, vilket gett onödigt spelrum för bedragare.

Det har blivit något bättre på senare tid, men det är en bit kvar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har du möjligen hört talas om någon som anser sig lurad på pengar där Mobilt BankId på något sätt varit inblandat?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.