P pmd skrev:
Förmodligen finns det en beloppsgräns nånstans i systemet.
Måste vara annat som styr. Ibland krävs BankID för rena skitsummor och ibland går rejäla belopp igenom utan.

P
Nissens Nissens skrev:
Ok, ditt minne är kort verkar det som. Tänker inte lägga tid på att hitta dina kommentater åt dig själv liksom…
Du blandar inte möjligen ihop vad Bananskalare har skrivit med något som Daniel 109 har skrivit?
(Eller så är det något i en annan tråd du syftar på).

P
Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara annat som styr. Ibland krävs BankID för rena skitsummor och ibland går rejäla belopp igenom utan.
Det säger jag inte emot. Kanske beror det på vad handlaren har köpt i form av kortverifieringstjänster?

P pmd skrev:
Hur löste ni det?
Jag erbjöd mig att visa mitt körkort så de kunde verifiera mitt namn och förklarade att min säkerhetspolicy inte tillät att jag lämnade ifrån mig kortet samt varför. Erbjöd också nycklarna till mc’n jag kom dit på som pant (värd lika mycket som det jag provkörde). De var nöjda även utan mitt panterbjudande.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Du blandar inte möjligen ihop vad Bananskalare har skrivit med något som Daniel 109 har skrivit?
(Eller så är det något i en annan tråd du syftar på).
Sorry, så kan det vara. Jag pudlar direkt! 😊

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kreditkort som mest finns i reserv, inte används normalt och förvaras så att de förhoppningsvis inte försvinner samtidigt som de som används regelbundet.
Ett kort med annat konto förutsätter jag du avser?

A AndersS skrev:
Ett kort med annat konto förutsätter jag du avser?
Nu vet jag inte exakt vad du syftar på med "med annat konto" men använder man normalt exempelvis American Express och ett Master Card från X-bank, kanske man har ett Visa kort från Klarna och ett Master Card från Eurocard som "reservkort", att plocka fram ur gömmorna när ordinarie kortlösning av någon anledning inte går att använda.

Detaljerna får naturligtvis anpassas så att de passar, men min tanke är att man inte ska vara helt rökt om man exempelvis blir rånad eller utsatt för inbrott.

Fairlane
P pmd skrev:
Körkort går inte (alltid) att legitimera sig med, som MBL19 redan har påpekat. Många tror dock att det går och accepterar körkort som legitimeringsmetod.

Den som vill ha ett ID-kort som gäller som legitimation i Sverige, och resten av EU, bör skaffa ett s.k. nationellt ID-kort hos polisen.
Ja, så är det ju numera, men du missade (?) poängen. Byt ut körkort mot nationellt ID-kort om det känns bättre. Poängen är att TS inte vill ha ett ID (digitalt) som gäller på många ställen och då borde det logiskt gälla även fysiskt ID-kort, dvs TS borde efterfråga ett kort för att legitimera sig på banken, ett för att legitimera sig på vårdcentralen, ett för att legitimera sig på systembolaget etc...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
Jag kör revolut, har varit gratis förutom om man vill ha ett riktigt plastkort så kostade det. Nu verkar de hålla på och inför nåt slags premiumabonemang, hoppas att det basic blir kvar gratis.

Finns virtuella engångskort, samt vanliga flergångs, både fysiska och i telefonen, funkar i google/apple pay dvs går att blippa telefonen. Kan bara betala max vad man har på kortet, så kan inte förlora mer än så. Jag har ca 500 på det och har det kopplat till mitt google konto så ev köp går på det.

Jag har även veckopeng till sonen, som har ett eget kort så kan kan köpa saker på affären eller på nätet.

Nån som vill skaffa, använd gärna länken nedan, det är nån kickback på det... https://revolut.com/referral/?referral-code=andersogyd!MAY1-24-AR-H1

G
J JohanLun skrev:
Jag kör revolut, har varit gratis förutom om man vill ha ett riktigt plastkort så kostade det. Nu verkar de hålla på och inför nåt slags premiumabonemang, hoppas att det basic blir kvar gratis.

Finns virtuella engångskort, samt vanliga flergångs, både fysiska och i telefonen, funkar i google/apple pay dvs går att blippa telefonen. Kan bara betala max vad man har på kortet, så kan inte förlora mer än så. Jag har ca 500 på det och har det kopplat till mitt google konto så ev köp går på det.

Jag har även veckopeng till sonen, som har ett eget kort så kan kan köpa saker på affären eller på nätet.

Nån som vill skaffa, använd gärna länken nedan, det är nån kickback på det... [länk]
Det där är inte Telia 🤪..

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, så är det ju numera, men du missade (?) poängen. Byt ut körkort mot nationellt ID-kort om det känns bättre. Poängen är att TS inte vill ha ett ID (digitalt) som gäller på många ställen och då borde det logiskt gälla även fysiskt ID-kort, dvs TS borde efterfråga ett kort för att legitimera sig på banken, ett för att legitimera sig på vårdcentralen, ett för att legitimera sig på systembolaget etc...
Nu blir livet jobbigt med x antal olika id-handlingar. Känns som 80-90 tal där man hade plånboken full med olika kreditkort beroende av var man och behövde från olika utgivare, samt sedan som jag hade det även kort för företagsköp kontra privat.
Nä fy tusan, vad nöjd jag är med mobilen som idag hanterar det. Men det passar inte alla och då behövs andra lösningar har jag förståelse för, men det gör inte mobillösningen sämre.
Så lägg inget krut på att leta problem med BankID och Mobil plånbok, utan fundera på andra lösningar som finns och om de ger det som behövs. Problemorienterad eller lösningsorienterad, men blir kanske en beteendefråga😉

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
För det första vore naturligtvis det mest normala att det vore en statlig myndighet som utfärdade ett BankID/MOBILT BankID. Ungefär som det är med pass, körkort, ID-kort osv. Men idag utfärdas ju BankID av ett privat företag, som BankID är idag om jag inte minns fel.

För det andra vore naturligtvis tilltron till BankID/MOBILT BankID bra mycket högre om det bara vore "myndigheter" typ Skatteverket, Försäkringskassan, Transportstyrelsen/Trafikverket, Landstinget, banker mm som hade ENSAMRÄTT på denna typ av identifikation. Men idag verkar det mer som vilka jävla bedragare som helst får använda BankID/MOBILT BankID dvs allt ifrån kommersiella säljsajter typ Blocket och Tradera till spelbolag som bara har som affärsmetod att blåsa folk på pengar.

Nej, BankID/MOBILT BankID har TOTALT FÖRLORAT sitt ursprungliga syfte och seriositet. 😢

A AndersS skrev:
Nu blir livet jobbigt med x antal olika id-handlingar. Känns som 80-90 tal där man hade plånboken full med olika kreditkort beroende av var man och behövde från olika utgivare, samt sedan som jag hade det även kort för företagsköp kontra privat.
Nä fy tusan, vad nöjd jag är med mobilen som idag hanterar det. Men det passar inte alla och då behövs andra lösningar har jag förståelse för, men det gör inte mobillösningen sämre.
Så lägg inget krut på att leta problem med BankID och Mobil plånbok, utan fundera på andra lösningar som finns och om de ger det som behövs. Problemorienterad eller lösningsorienterad, men blir kanske en beteendefråga😉
Jag föreslår att man fokuserar på systemproblemet som ändå föreligger. BankID är i många avseenden en single point of failure idag och det är inte ok. FrejaID är inte tillräckligt utspritt. Alla som accepterar BankID eller Freja idag borde enligt lag acceptera minst ett annat e-id varav ett ska vara statens.

Jag lever precis som du med korten och ID i telefonen och körkortet följer med bakom skalet på mobilen, allt detta fungerar utmärkt, men behöver göras mer robust.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
J
Problemet jag ser är att om bankid används för att logga in på stadiums medlemssidor för att få rabatt och likande skitgrejor så vattnas det ur. Man är inne på ugglebokklubbens hemsida och blir uppmanad att ange bankid, ännu värre svarar på nåt mail från tex stadium som leder till en fejksida, matar in sitt bankid och blir blåst på pengar.

Jag skulle vilja ha ett "bank id" som BARA gällde kritiska saker, tex bankinloggning.

De där engångkorten, eller bara att man max kan torska det man har satt in på kortet är skitbra, inget bankid, man vågar lämna ut uppgifterna till vemsomhelst...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skulle ett system tillhandahållit av staten vara automatiskt säkrare? Det blir ju bara fånigt att tro nåt sånt......Jag tycker bankid fungerar utmärkt. Kan inte se att de bedrägerier som finns beror på tekniken i sig utan mer användarna.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.