Jag har för andra gången i livet byggt möbler. En byrå med fyra lådor och en sittbänk med en låda. Eftersom jag är nybörjare vore det lärorikt med feedback på bygget.

Jag har tänkt ut konstruktion själv, valt material osv men kan ju inte något om det här egentligen så tar gärna emot alla slags tips och tankar inför framtida byggen.

Byrån är 80”70, sittbänken 35”50. Valchromat 16mm. Baksidorna board 3mm liksom lådbottnarna. Lådor konstruktionsplywood 11mm. Front limfog 18mm. Ska mest ha kläder i sig.

Träplugg i byrån och bänkens ovansida, botten skruvad. Lådorna dyckert + skruvade. Botten på lådorna + baksidorna på möblerna spikade. Lådorna med expansionsbeslag (inte infrästa) på sidorna. Lådfronten limmade + skruvade inifrån byrån genom innerlådan efter lådorna monterats i möbeln. Vinkelbeslag på insidan på byrån för att fästa i väggen.

(Kvar knoppar, sittdyna, slipas, hårdvaxoljas)

• Hembyggd byrå och sittbänk i arbetsmiljö, med öppna lådor och synliga verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Du är på rätt spår!
Du har börjat med enkelt utförande utan komplicerade sammanfogningar. Den sortens utförande som passar en nybörjare. Såvitt jag kan bedöma har du åstadkommit ett riktigt snyggt resultat.

Varefter du lär dig mera kan du gradvis göra allt starkare och mer hållbara sammanfogningar som ofta är mer krävande att göra. Man kommer ingen vart om man går på alla de svåra teknikerna direkt men med små steg i gången kan man gå till svårare tekniker. Nästa gång du gör utdragslådor kan du till exempel fälla in lådbottnarna i spår i sidstyckena så de inte kan lossna när man lastar tungt i lådan. Någon gång längre fram i tiden kanske du rentav sinkar lådhörnen........ och om du fortsätter framåt kanske du rentav om 10 år fogar ihop stomhörnen med halvförtäckt sinkning (som jag själv betraktar som svår trots över 20 års snickrande).
Fast just nu skall du vara stolt över det du har gjort och tillfreds med dig själv. Vad blir nästa projekt?

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Jag tycker detaljen att ovan- och undersidan täcker lådfrontens sida, medans sidorna på byrån visar sidorna på lådfronten blev riktigt bra.

S snuttekudden skrev:
Jag tycker detaljen att ovan- och undersidan täcker lådfrontens sida, medans sidorna på byrån visar sidorna på lådfronten blev riktigt bra.
Tack! Vad kul att höra

H heimlaga skrev:
Du är på rätt spår!
Du har börjat med enkelt utförande utan komplicerade sammanfogningar. Den sortens utförande som passar en nybörjare. Såvitt jag kan bedöma har du åstadkommit ett riktigt snyggt resultat.

Varefter du lär dig mera kan du gradvis göra allt starkare och mer hållbara sammanfogningar som ofta är mer krävande att göra. Man kommer ingen vart om man går på alla de svåra teknikerna direkt men med små steg i gången kan man gå till svårare tekniker. Nästa gång du gör utdragslådor kan du till exempel fälla in lådbottnarna i spår i sidstyckena så de inte kan lossna när man lastar tungt i lådan. Någon gång längre fram i tiden kanske du rentav sinkar lådhörnen........ och om du fortsätter framåt kanske du rentav om 10 år fogar ihop stomhörnen med halvförtäckt sinkning (som jag själv betraktar som svår trots över 20 års snickrande).
Fast just nu skall du vara stolt över det du har gjort och tillfreds med dig själv. Vad blir nästa projekt?

Vad kul att få ett sådant insatt svar! Tack för konkreta tips och pepp!

Var tvungen att googla begreppen. Ja vore roligt att ta ett steg till. Spår för lådbottnar låter görbart och så småningom förhoppningsvis sinkade lådhörn.

Innan jag kommer så långt - får jag fråga om du tips på hur jag kan fästa ”locket” utan synlig skruv på andra sätt än att träplugga? Och finns det smartare sätt att göra lådfroter?

Jag funderar också på om jag ska investera i några verktyg och tar gärna emot tips inför framtida möbelbyggen. Har bara borr/skruvdragare, slipmaskin ”manuell” geringssåg (och en pappa långt härifrån med dyckertpistol och kapsåg).

Nästa projekt blir en vägghängt litet skåp även om jag mest ör sugen på fler lådor ☺️

Det finns hur många sätt som helst att fästa locket i sidorna på.
-Ett relativt enkelt sätt är att ha en tvärgående intappad list under främre kanten av locket och en under bakre kanten och så skruvar man fast locket underifrån genom den. Så är många köksinredningar byggda.
-Träpluggar är en annan enkel men fungerande metod.
-Ett mera komplicerat och krävande sätt är med gradspår och laxstjärtar (som engelsmännen kallar "sliding dovetail")
Om locket sticker utanför sidorna kan man göra gradspår i locket och motsvarande laxstjärtar på övre kanten av sidstyckena.
Om sidorna sticker ovanför locket kan man göra gradspår i sidorna och motsvarande laxstjärtar i ändorna på locket
-Gamla kvalitetsmöbler har ofta locket fastsatt med halvförtäckt sinkning och så dolde man den synliga sidan av sinkningen med en list. Jag har gjort det men det är ingenting du kommer att göra på 10 år än.

-Faktiskt har jag sett något riktigt gammalt skåp där locket var inpassat mellan sidorna ovh så var sidorna helt enkelt fastspikade i locket med grov hemsmidd tretumsspik. Spikhuvudena var dolda bakom en profilerad list som gick runt locket. Samma ide kanske skulle gå att tillämpa i nutid med skruv i stället för spik.

H heimlaga skrev:
Det finns hur många sätt som helst att fästa locket i sidorna på.
-Ett relativt enkelt sätt är att ha en tvärgående intappad list under främre kanten av locket och en under bakre kanten och så skruvar man fast locket underifrån genom den. Så är många köksinredningar byggda.
-Träpluggar är en annan enkel men fungerande metod.
-Ett mera komplicerat och krävande sätt är med gradspår och laxstjärtar (som engelsmännen kallar "sliding dovetail")
Om locket sticker utanför sidorna kan man göra gradspår i locket och motsvarande laxstjärtar på övre kanten av sidstyckena.
Om sidorna sticker ovanför locket kan man göra gradspår i sidorna och motsvarande laxstjärtar i ändorna på locket
-Gamla kvalitetsmöbler har ofta locket fastsatt med halvförtäckt sinkning och så dolde man den synliga sidan av sinkningen med en list. Jag har gjort det men det är ingenting du kommer att göra på 10 år än.

-Faktiskt har jag sett något riktigt gammalt skåp där locket var inpassat mellan sidorna ovh så var sidorna helt enkelt fastspikade i locket med grov hemsmidd tretumsspik. Spikhuvudena var dolda bakom en profilerad list som gick runt locket. Samma ide kanske skulle gå att tillämpa i nutid med skruv i stället för spik.
Tack för inspiration! Intressant att höra om olika metoder. Kanske kan tyckas självklart vad det finns för möjligheter men inte för mig som verkligen är nybörjare

S Sandra Maria skrev:
Jag funderar också på om jag ska investera i några verktyg och tar gärna emot tips inför framtida möbelbyggen. Har bara borr/skruvdragare, slipmaskin ”manuell” geringssåg (och en pappa långt härifrån med dyckertpistol och kapsåg).

Nästa projekt blir en vägghängt litet skåp även om jag mest ör sugen på fler lådor ☺️
hur lyckas du få allt så rakt o snyggt? Tycker det är hopplöst att såga raka snitt.

Mitt tips, som dock inte berör ditt snickrande, för där ligger jag i lä:
Ställ möblerna på socklar i stället för fyra ben.
Så blir det lättare att städa :)
Och gärna med urtag för golvsockeln, om de skall stå mot väggen.
Möbelsockel med urtag för golvsockel mot en vägg, vilket underlättar städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sandra Maria
  • Laddar…
Karlia
Å, men det är vackert med ben! Så länge det går att komma in med dammsugare fungerar det bra.

• Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
R robert_m skrev:
hur lyckas du få allt så rakt o snyggt? Tycker det är hopplöst att såga raka snitt.
Ja lite lurigt! Jag använder manuell geringsåg när det går och längre bitar kapar min pappa med kapsåg (tror jag det heter).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.