Jag har för andra gången i livet byggt möbler. En byrå med fyra lådor och en sittbänk med en låda. Eftersom jag är nybörjare vore det lärorikt med feedback på bygget.

Jag har tänkt ut konstruktion själv, valt material osv men kan ju inte något om det här egentligen så tar gärna emot alla slags tips och tankar inför framtida byggen.

Byrån är 80”70, sittbänken 35”50. Valchromat 16mm. Baksidorna board 3mm liksom lådbottnarna. Lådor konstruktionsplywood 11mm. Front limfog 18mm. Ska mest ha kläder i sig.

Träplugg i byrån och bänkens ovansida, botten skruvad. Lådorna dyckert + skruvade. Botten på lådorna + baksidorna på möblerna spikade. Lådorna med expansionsbeslag (inte infrästa) på sidorna. Lådfronten limmade + skruvade inifrån byrån genom innerlådan efter lådorna monterats i möbeln. Vinkelbeslag på insidan på byrån för att fästa i väggen.

(Kvar knoppar, sittdyna, slipas, hårdvaxoljas)

• Hembyggd byrå och sittbänk i arbetsmiljö, med öppna lådor och synliga verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Du är på rätt spår!
Du har börjat med enkelt utförande utan komplicerade sammanfogningar. Den sortens utförande som passar en nybörjare. Såvitt jag kan bedöma har du åstadkommit ett riktigt snyggt resultat.

Varefter du lär dig mera kan du gradvis göra allt starkare och mer hållbara sammanfogningar som ofta är mer krävande att göra. Man kommer ingen vart om man går på alla de svåra teknikerna direkt men med små steg i gången kan man gå till svårare tekniker. Nästa gång du gör utdragslådor kan du till exempel fälla in lådbottnarna i spår i sidstyckena så de inte kan lossna när man lastar tungt i lådan. Någon gång längre fram i tiden kanske du rentav sinkar lådhörnen........ och om du fortsätter framåt kanske du rentav om 10 år fogar ihop stomhörnen med halvförtäckt sinkning (som jag själv betraktar som svår trots över 20 års snickrande).