Håller på att renovera köket i en 40-tals lägenhet. Dessa kopplingar ligger inte i diskbänkskåpet utan bakom en annan stomme så vad jag förstår behöver jag ha droppskydd även på golvet här. Jag vet inte hur det ska vara fysiskt möjligt dock.

Avloppsröret till vänster fortsätter rakt ner genom golvet så går inte att komma under där och röret som fortsätter längs med golvet ligger så tight att det med nöd och näppe går att pressa under något.

Vad jag förstått så omfattas dock inte avloppsröret och dess kopplingar av kraven på droppskydd så det kan jag ju skita i men det känns fortfarande fysiskt omöjligt att göra detta på ett vettigt sätt?

Jag skulle eventuellt kunna lägga droppskyddet ovanpå det längsgående avloppsröret men då kommer stommen stå på/i skyddet och eventuellt stoppa vattnet som ska rinna ut.

Idéer mottages tacksamt!

• Rör och avloppskopplingar i en vägg med synliga träbalkar och en kniv på golvet vid renovering av ett 40-talskök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_Magnus L
  • Laddar…
Täta bäst du kan och tänk inte mer på det, komplettera med ett vattenlarm om du är orolig så har du gjort allt du kunnat. Kommer sen bli en avvikelsenotering vid en besiktning eller dylikt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja. Går det inte, så går det inte. Inte mer med det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Okej ja jo så är det ju men då får jag väl även räkna med lite strul med försäkringsbolag om det nu skulle bli en vattenskada?

S
T Tortellinii skrev:
Okej ja jo så är det ju men då får jag väl även räkna med lite strul med försäkringsbolag om det nu skulle bli en vattenskada?
Om det är något man vet så är det att det alltid är strul med försäkringsbolag. Droppskydd eller inte…

• Gilla
  • Älska
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Men kopplingarna vi ser är väl äldre kopplingar, som du inte gör något med nu?

I så fall tror jag inte att du behöver utföra kopplingsutrymmet med tät botten nu.

H hempularen skrev:
Men kopplingarna vi ser är väl äldre kopplingar, som du inte gör något med nu?

I så fall tror jag inte att du behöver utföra kopplingsutrymmet med tät botten nu.
Nja jo, hade en rörmokare här för ett tag sen som drog om ett av rören lite samt satte dit ballofixer. Som du ser är det innersta röret nyare.

Ska även ta hit en rörmokare för att installera blandaren så något typ av droppskydd kommer jag väl behöva tänker jag?

• Gilla
Vattenkärlet
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Om det är något man vet så är det att det alltid är strul med försäkringsbolag. Droppskydd eller inte…
Det har du rätt i visserligen, gör jag så gott jag kan med droppskydd och sen vattenlarm kan man ju förhoppningsvis upptäcka i tid och minska risken för ett större haveri

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Komplicera det inte så förfärligt. Som det ser ut nu så får du inte till ett tätt skikt i alla fall. Så det blir meningslöst.
Vanligtvis eller nästan aldrig börjar kopplingar läcka, så ta för vana att då och då sticka in handen och känna på rören.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Komplicera det inte så förfärligt.
Ett vattenlarm för några hundringar är inte så komplicerat.

Intet Intet skrev:
så ta för vana att då och då sticka in handen och känna på rören.
Den rutinen havererar senast dagen innan läckan uppstår...

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett vattenlarm för några hundringar är inte så komplicerat.
Nej. Men att få dit ett droppskydd, är det.
Alfredo Alfredo skrev:
Den rutinen havererar senast dagen innan läckan uppstår...
Det får jag hoppas att varje bostadsägare sticker in handen och känner efter, efter fukt då och då.

Intet Intet skrev:
Det får jag hoppas att varje bostadsägare sticker in handen och känner efter, efter fukt då och då.
Jag tror att väldigt få gör det så ofta som det behövs för att kunna upptäcka ett läckage på detta sättet. Jag tror i stället att de allra flesta läckor upptäcks först när de visar sig betydligt tydligare.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att väldigt få gör det så ofta som det behövs för att kunna upptäcka ett läckage på detta sättet. Jag tror i stället att de allra flesta läckor upptäcks först när de visar sig betydligt tydligare.
Ett bra tillfälle är när det ändå städas under diskbänken.

Intet Intet skrev:
Ett bra tillfälle är när det ändå städas under diskbänken.
Vilket, i alla fall i de bostäder vi brukar, nog maximalt görs en gång om året. Man ska ha bra tur om man då upptäcker en läcka innan den orsakat rätt tråkiga konsekvenser.

Men visst, naturligtvis skadar det inte, men som skyddsåtgärd känns det för mig mest som en symbolhandling.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket, i alla fall i de bostäder vi brukar, nog maximalt görs en gång om året. Man ska ha bra tur om man då upptäcker en läcka innan den orsakat rätt tråkiga konsekvenser.

Men visst, naturligtvis skadar det inte, men som skyddsåtgärd känns det för mig mest som en symbolhandling.
Tja.Det är som med larmet. Batteriet tar slut etc etc. Ibland får man inse att man inte kan skydda sig mot allt, hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.