Håller på att renovera köket i en 40-tals lägenhet. Dessa kopplingar ligger inte i diskbänkskåpet utan bakom en annan stomme så vad jag förstår behöver jag ha droppskydd även på golvet här. Jag vet inte hur det ska vara fysiskt möjligt dock.
Avloppsröret till vänster fortsätter rakt ner genom golvet så går inte att komma under där och röret som fortsätter längs med golvet ligger så tight att det med nöd och näppe går att pressa under något.
Vad jag förstått så omfattas dock inte avloppsröret och dess kopplingar av kraven på droppskydd så det kan jag ju skita i men det känns fortfarande fysiskt omöjligt att göra detta på ett vettigt sätt?
Jag skulle eventuellt kunna lägga droppskyddet ovanpå det längsgående avloppsröret men då kommer stommen stå på/i skyddet och eventuellt stoppa vattnet som ska rinna ut.
Idéer mottages tacksamt!
Avloppsröret till vänster fortsätter rakt ner genom golvet så går inte att komma under där och röret som fortsätter längs med golvet ligger så tight att det med nöd och näppe går att pressa under något.
Vad jag förstått så omfattas dock inte avloppsröret och dess kopplingar av kraven på droppskydd så det kan jag ju skita i men det känns fortfarande fysiskt omöjligt att göra detta på ett vettigt sätt?
Jag skulle eventuellt kunna lägga droppskyddet ovanpå det längsgående avloppsröret men då kommer stommen stå på/i skyddet och eventuellt stoppa vattnet som ska rinna ut.
Idéer mottages tacksamt!
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
161 kr inkl moms
Läs mer
Okej ja jo så är det ju men då får jag väl även räkna med lite strul med försäkringsbolag om det nu skulle bli en vattenskada?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men kopplingarna vi ser är väl äldre kopplingar, som du inte gör något med nu?
I så fall tror jag inte att du behöver utföra kopplingsutrymmet med tät botten nu.
I så fall tror jag inte att du behöver utföra kopplingsutrymmet med tät botten nu.
Nja jo, hade en rörmokare här för ett tag sen som drog om ett av rören lite samt satte dit ballofixer. Som du ser är det innersta röret nyare.H hempularen skrev:
Ska även ta hit en rörmokare för att installera blandaren så något typ av droppskydd kommer jag väl behöva tänker jag?
Komplicera det inte så förfärligt. Som det ser ut nu så får du inte till ett tätt skikt i alla fall. Så det blir meningslöst.
Vanligtvis eller nästan aldrig börjar kopplingar läcka, så ta för vana att då och då sticka in handen och känna på rören.
Vanligtvis eller nästan aldrig börjar kopplingar läcka, så ta för vana att då och då sticka in handen och känna på rören.
Jag tror att väldigt få gör det så ofta som det behövs för att kunna upptäcka ett läckage på detta sättet. Jag tror i stället att de allra flesta läckor upptäcks först när de visar sig betydligt tydligare.Intet skrev:
Vilket, i alla fall i de bostäder vi brukar, nog maximalt görs en gång om året. Man ska ha bra tur om man då upptäcker en läcka innan den orsakat rätt tråkiga konsekvenser.Intet skrev:
Men visst, naturligtvis skadar det inte, men som skyddsåtgärd känns det för mig mest som en symbolhandling.
Tja.Det är som med larmet. Batteriet tar slut etc etc. Ibland får man inse att man inte kan skydda sig mot allt, hela tiden.Alfredo skrev: