11 386 läst ·
39 svar
11k läst
39 svar
Bandsåg gör räfflade snitt
Det där ser ju helt klart bättre ut. Jag kör med 1/2" blad i min lilla incasåg när jag klyver höga ämnen. Det är 3tpi vill jag minnas och snittet brukar bli väldigt bra, krävs bara en lätt putsning på rikthyveln. Jag brukar lyssna på hur det låter när man knäpper på bladet för att få rätt spänning men jag spänner rejält!
Ett bra spänt 10 eller 12mm blad klyver betydligt bättre än ett 16mm som du inte får rätt spänning i.
Jag klyver betydligt värre saker än det där med 12mm blad i min lilla såg, resultatet brukar se ut som i din bild med tjocka reglen.
En fråga bara, har du rätt inställning på kullagret bakom klingan? Ser ut som bladet kan vandra i den ledden.
Jag klyver betydligt värre saker än det där med 12mm blad i min lilla såg, resultatet brukar se ut som i din bild med tjocka reglen.
En fråga bara, har du rätt inställning på kullagret bakom klingan? Ser ut som bladet kan vandra i den ledden.
Ja, det blir nog till att hoppa ner ett snäpp till 12mm. Bakre kullager är 0,5mm ifrån klingan, som manualen föreskriver. Men jag har testat dikt an också.
Jag skulle i ditt ställe byta till 10 mm-blad. Det är rätt tydligt att det är harmoniska svängningar på den sista bilden. Bilden innan representerar vad du kan förvänta dig av en väl inställd såg med bra tandspetshärdare blad. Större sågar med hårdmetallbestyckade blad ger bättre yta, men det är inte ett alternativ för din såg.
Bladspänning är inget problem hos dig? När jag drog åt ordentligt och matade långsammare blev snitten ok. Ställ dig bredvid sågen när den snurrar och kolla så att bladet inte rör sig fram och tillbaka, det gjorde mitt blad och det löstes genom att justera övre hjul. Men jag tyckte ändå inte att snittet blev godkänt, så jag bytte till 10mm.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Sen när man klyver egna 'stockar' så är det bra att ta bort barken först, behövs inte mycket sand och annat bös för att ens nya blad ska bli ganska slött. +en snygg jigg för att hålla stocken rak, börjar den rotera det minsta blir snitten fula..
Vad kallas en sån jigg? Tänker typ sökord om ingen här har en egen bild att dela med sig avFrustrator skrev:
Sister ray skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jiggen behövs för att få två de två första snitten raka och vinkelräta, efter det kör du mot ett vanligt anhåll
Tusen tack! Då är jag helt med! 
Nanowire: fattar jag det rätt som att du har gjort ett L-format anhåll som ligger i spåret, mot vilket du skjuter en skiva där stocken ligger? Eller skjuter du hela L-stödet?nanowire skrev:
Det kanske spelar mindre roll, det jag inte fattar är hur du får stocken att ligga stadigt, vad fäster du tvingarna i, skivan ser ju så tunn ut?
Sister ray skrev:Nanowire: fattar jag det rätt som att du har gjort ett L-format anhåll som ligger i spåret, mot vilket du skjuter en skiva där stocken ligger? Eller skjuter du hela L-stödet?
Det kanske spelar mindre roll, det jag inte fattar är hur du får stocken att ligga stadigt, vad fäster du tvingarna i, skivan ser ju så tunn ut?
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/275841-trasigt-bord-pa-bandsag-morten-bs350-3.html?perpage=15#post2485268
I inlägg #37 ser du lite bättre hur tvingen sitter fast i jiggen. Den bilden är från innan jag även satte dit en skiva masonit i ribban som håller tvingen så som det ser ut nu. Skivan gör det lättare att montera en krokig bit i jiggen i rätt höjd samt att den ger en linje att sikta efter för att bestämma var första snittet ska hamna. Masoniten är limmad i ett smalt spår i ribban som tvingen är fäst i.
Snyggt! Den lösningen blir det nog här också. Då är jag helt med på hur du har gjort. Tack.