Har nu blivit med bandsåg (äntligen). En äldre (kanske 60-tal), svensk tillverkad Stenbergs, helt i gjutjärn, tung som vet inte vad.. Fast ändå liten och nätt.. :)
(om någon vet mer om maskinen är jag glad för info.)

ImageUploadedByByggahus.se1344376786.252565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har försökt kontrollera att allt funkar och går att justera och hittar inga konstigheter. (har dock ingen erfarenhet av bandsågar, bara det jag läst på nätet, därav följande frågor.. :))

Fråga 1: Är det något speciellt man behöver tänka på med äldre motorer? Ska jag ändra strömbrytaren? (sådana fall, till vad?)
Har fått den att fungera, motorn är på en hk, 3-fas kopplad med den "nya" kontakten.

ImageUploadedByByggahus.se1344376563.601033.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1344376635.973316.jpg
Skapa konto

Fråga 2: Bandhjulen är klädda med kork (tror det i alla fall). Är det Ok? Bör man ändra/fixa? Gummiband istället?

ImageUploadedByByggahus.se1344377189.145924.jpg
Skapa konto

Fråga 3: Bladspänning/"placering". Har försökt få bandet att vara i mitten på hjulen med att justera vinkeln på det övre hjulet, men bandet vandrar lite ändå ibland, kan det bero på "korken"? Den är i stort helt plan. Skall kork också göras "toppig"? (bomberas?!).

ImageUploadedByByggahus.se1344377108.480447.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1344377141.542951.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1344377418.314475.jpg
Skapa konto

Fråga 4: Bladjusteringsklossarna. Sitter klossar som justerar bandet sidledes och ett kullagerhjul bakom. Under är det bara en kloss som bandet går igenom. Tycker de övre klossarna är lite ojämna, bör de vara "raka" mot bandet? Kan man slipa/såga de jämna? Eftersom bandet gick lite ojämnt var det svårt att ställa in ordentligt så bandet tog i klossarna och hjulet ibland. Men det blir kanske bättre om bandhjulen blir korrekta?

( missade bild på övre justering, bild kommer)

ImageUploadedByByggahus.se1344377797.480841.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1344377666.770125.jpg
Skapa konto

Fråga 5: Hjulbromsen. Sitter en manuell handbroms som bromsar nedre hjulet. Dock sitter den på "baksidan" från där man kör och är vinklad bakåt. Tror ni man kan snurra runt den så åtminstonde handtaget är "frammåt"? Ska testa, tänkte mer att det kan finnas nackdel/farlighet osv?

ImageUploadedByByggahus.se1344378166.529903.jpg
Skapa konto

Fråga 6: Bandsågshjulslagren. Det sitter fettnipplar på bägge lagren? Antar att man behöver ibland fylla på? Med vad? Skall man ta loss hjulen från lagret och smörja upp med nytt fräscht? Hjulen rullar mycket bra, tar lång tid från man slår av till hjulen stannat om man inte använder bromsen.

Tycker ni man skall plocka i sär maskinen och smörja/fixa/putsa upp den osv?

Fråga 7: Banden. Sitter ett band på, vet inte ålder eller kvalitet. Vad skall jag tänka på ang band? Vilka bredder kan man köra? Det som sitter på är ca 12 mm brett.
Hur vet man att ett band är dåligt?

Det var lite frågor. Hoppas på kloka svar.. :)
Lär dyka upp mer frågor antar jag senare.

Du har en mycket gedigen såg! Pumpa in en aning fett i nipplarna till hjullagren så kan du köra på. Mät bandlängden och köp ett nytt på Jula eller Classes så får du hum om hur ett fräsch band ska såga. Det är alltid bra att ha ett reservband för förr eller senare så går bandet av. Om det sitter 12 mm band på nu så kan du åtminstone använda alla dimensioner upp till 12. Tänk på att ett smalt band är lätt att såga kurvor med medan det är sämre på att såga spikrakt. 10 mm band är en bra kompromiss.

Fråga 1: Nej, det är väl inte något speciellt att tänka på när det gäller äldre elmotorer. Dom brukar (för hemmabruk då) vara praktiskt taget outslitliga. Motorskyddsbrytaren ser också fin ut, du kan ju skruva upp och kika så att allt ser helt och rent ut. Gummi åldras ju med tiden.

Fråga 5: Det borde väl gå att tillverka någon form av förlängning att sätta på handtaget så du kan nå bromsen från framsidan. Fast å andra sidan så lär den ju stanna av sig själv ändå ...

Fin bandsåg! :)

Vad fick du betala för en sådan skönhet? Och hur kom du över den? Bara blocket-bevakning, eller någon för mig okänd metod?

Såg jag inte den där på blocket för typ 4000:-?

jonmo skrev:
Vad fick du betala för en sådan skönhet? Och hur kom du över den? Bara blocket-bevakning, eller någon för mig okänd metod?
Blocket-bevakning under mycket lång tid och en himmla tur antar jag.. :)
Den var utsatt för 2000kr..

Fråga 8: Är det någon som använder "Kreg Precision Band Saw Fence"? Följde bara med något hemmabygge och antar att man kommer behöva det? Har ett par skruvhål på sidan där det sitter en skena, så det borde passa tror jag.

bandsawfence.jpg
Skapa konto

Anderrrrrsson skrev:
Fråga 1: Nej, det är väl inte något speciellt att tänka på när det gäller äldre elmotorer. Dom brukar (för hemmabruk då) vara praktiskt taget outslitliga. Motorskyddsbrytaren ser också fin ut, du kan ju skruva upp och kika så att allt ser helt och rent ut. Gummi åldras ju med tiden.
Ok. Skall öppna och kolla. Så det sitter ett motorskydd i lådan tror du? Sitter en grej som liknar en nippel, kan det vara så att man skall fylla på fett i motorn också? (Känns konstigt).

Anderrrrrsson skrev:
Fråga 5: Det borde väl gå att tillverka någon form av förlängning att sätta på handtaget så du kan nå bromsen från framsidan. Fast å andra sidan så lär den ju stanna av sig själv ändå ...
Sant, tänkte något sådant. Får se om det känns som det kommer behövas. Det tar ca 45sek innan den har stannat helt..
Anderrrrrsson skrev:
Fin bandsåg! :)
Tack! :)

En kompis farsa, som var möbelsnickare, sa till mig: Såga ALDRIG spånskivor eller masonit i bandsågen, finns inget bättre sätt att ta död på sågbandet.
Jag vet inte om han har rätt men antar att han lärt sig den hårda vägen.

mlkjhr skrev:
Du har en mycket gedigen såg! Pumpa in en aning fett i nipplarna till hjullagren så kan du köra på. Mät bandlängden och köp ett nytt på Jula eller Classes så får du hum om hur ett fräsch band ska såga. Det är alltid bra att ha ett reservband för förr eller senare så går bandet av. Om det sitter 12 mm band på nu så kan du åtminstone använda alla dimensioner upp till 12. Tänk på att ett smalt band är lätt att såga kurvor med medan det är sämre på att såga spikrakt. 10 mm band är en bra kompromiss.
charta77 skrev:
Jag köpte på [länk] .
Ok. Skall fixa lite fett. Har beställt två blad från Bandsågsblad.se, ett 6mm och ett 12mm, så får man se hur det känns..

Undrar hur brett blad man kan köra? Någon som har en idé?

bax skrev:
En kompis farsa, som var möbelsnickare, sa till mig: Såga ALDRIG spånskivor eller masonit i bandsågen, finns inget bättre sätt att ta död på sågbandet.
Jag vet inte om han har rätt men antar att han lärt sig den hårda vägen.
:) Ok. Bra att tänka på.. (Eller ha ett äldre redan "kasserat" band till det..)

På min såg, som har 700mm-hjul, sitter ett 20mm-blad.

Ok, så det beror på storleken på hjulen? Jag har 400mm hjul. Går det att räkna ut på något sätt, eller får man testa sig fram?

19 mm blad bör gå bra kanske ändå bredare ett brett blad är mycket bättre när man sågar stora bitar i rakt snitt
med dagens tandspetshärdade blad är det i så farligt med spånskiva,
men med dom filbara bladen är det rena fördärvet

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.