Hej,
Jag bor i England där vi har, under åren, renoverat en del hus. Vår dröm att köpa i Sverige blev sann några månader tillbaka och vi har börjat renovera så smått, med en del planering för färgsättning och dylikt. En tidig observation är att målarfärger verkar dyra i Sverige. Det verkar som att man köper t .ex. Dulux (Nordsjö i Sverige, tror jag) mycket billigare i England, typ nästan halva priset. Från att nästan inte räkna på (eller bry sig om) kostnader för målarfärg hemma (i England) blir det i Sverige helt klart mer betydande. Jag har ju ingen erfarenhet av detta i Sverige, så jag missar säkert något. Vilka märken använder folk? Kanske skall vi köpa med oss när vi kör (och inte flyger)? Varför är det så här?

Era tankar är uppskattade

Ola

Det är extremt dyrt med målarfärg i Sverige.

Färg är mycket billigare Norge och Finland.

Det funkar också att beställa färg ifrån Tyskland bland annat.

Varför det ser ut som det gör kan vi nog bara spekulera i, men min gissning är att det är pga att vi i Sverige har ett system där grossisterna erbjuder professionella kunder enorma rabatter på sina produkter. Som sen företagen tar mariginal på emot sina kunder på.

Notera också att många andra byggvaror är extremt mycket dyrare i Sverige än på kontinenten. Så det är vettigt att göra lite research och åka förbi bygghandel på kontinenten om man ändå ska köra ifrån England. Ska ni köpa byggvaror, virke, etc. på plats i Sverige så är det också viktigt att shoppa runt på orten där man befinner sig och också be om rabatter och ta offerter på större partier.

Tänk också på att om det är något gammalt ni ska renovera, så kan det vara lämpligare med slamfärg (typ faluröd) eller linoljefärg. Båda dessa färgtyperna köps nog bäst och billigast i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
olaandersson och 1 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Det är extremt dyrt med målarfärg i Sverige.

Både Norge och Finland är mycket billigare än Sverige på färg.

Det funkar också att beställa färg ifrån Tyskland bland annat.

Varför det ser ut som det gör kan vi nog bara spekulera i, men min gissning är att det är pga att vi i Sverige har ett system där grossisterna erbjuder professionella kunder enorma rabatter på sina produkter. Som sen företagen tar mariginal på emot sina kunder på.

Notera också att många andra byggvaror är extremt mycket dyrare i Sverige än på kontinenten. Så det är vettigt att göra lite research och åka förbi bygghandel på kontinenten om man ändå ska köra ifrån England. Ska ni köpa byggvaror, virke, etc. på plats i Sverige så är det också viktigt att shoppa runt på orten där man befinner sig och också be om rabatter och ta offerter på större partier.

Tänk också på att om det är något gammalt ni ska renovera, så kan det vara lämpligare med slamfärg (typ faluröd) eller linoljefärg. Båda dessa färgtyperna köps nog bäst och billigast i Sverige.
Jättebra, tack 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.