Jag försökte avråda min kompis i Hamburg från att skaffa balkongkraftverk men utan framgång. Han får ju inget betalt för det som matas in på nätet. I bästa fall kan han förbruka alla 600 W runt middagstid själv men på sommaren nästan omöjligt. Visst, han kan ju tvätta då men även tvättmaskinen går ju intermittent.
Men han bara ville ha det och så hjälpte jag honom i alla fall med det elektriska.

holziehw13 holziehw13 skrev:
Tjena...
/.../
Där finns flera poäng som säga nej till solceller på denna set.
- anslutningen finns risk.. jag ved om denna "Wieland"- in-, uttag men ändå NEJ
- brandrisk
- överbelastning i husets/ lgh. kablar, kan också pga "mindre diameter...
- behövs en el-mätare som elen inte släppas ut...
- installation från en reg. elinstallatör...
- tillåtet av hem/ villa försäkring?!
...
Det är nu så att relevanta sakkunniga organ och myndigheter i flera mellaneuropeiska länder gått igenom just dessa frågor och bedömt att de nämnda riskerna är obefintliga och att det därför är ok. Det kan man också förstå, om man är lite kunnig om den bakomliggande fysiken samt tyska språket och följer hur diskussionen gått därnere.

I Tyskland är för närvarande också ny lagstiftning på gång som skall dels göra det mindre byråkratiskt med solel generellt, men också innehåller specifika förenklingar för att förenkla och uppmuntra till användning av balkongkraftverk. Ett exempel är att lagstiftningen föreskriver att anslutning via schuko-kontakt skall vara tillåten, och att effekten höjs till 800VA på invertern (med upp till 2kW installerade paneler).

Man kan naturligtvis (ur luften, troligen) påstå att de svenska installationerna är så otroligt mycket sämre än de tyska, österrikiska, schweiziska etc, att det är farligt här även om det inte är det i de nämnda länderna, men mer realistiskt är att det är byråkrater i Sverige som nämner allt det där utifrån formalia, inte för att man verkligen gjort en saklig och grundlig genomgång av faktaunderlaget till det man säger.

(Jag vet att det är en gammal tråd, men vill ändå nämna eftersom den kommer högt upp på sökmotorer.)

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Det är nu så att relevanta sakkunniga organ och myndigheter i flera mellaneuropeiska länder gått igenom just dessa frågor och bedömt att de nämnda riskerna är obefintliga och att det därför är ok. Det kan man också förstå, om man är lite kunnig om den bakomliggande fysiken samt tyska språket och följer hur diskussionen gått därnere.

I Tyskland är för närvarande också ny lagstiftning på gång som skall dels göra det mindre byråkratiskt med solel generellt, men också innehåller specifika förenklingar för att förenkla och uppmuntra till användning av balkongkraftverk. Ett exempel är att lagstiftningen föreskriver att anslutning via schuko-kontakt skall vara tillåten, och att effekten höjs till 800VA på invertern (med upp till 2kW installerade paneler).

Man kan naturligtvis (ur luften, troligen) påstå att de svenska installationerna är så otroligt mycket sämre än de tyska, österrikiska, schweiziska etc, att det är farligt här även om det inte är det i de nämnda länderna, men mer realistiskt är att det är byråkrater i Sverige som nämner allt det där utifrån formalia, inte för att man verkligen gjort en saklig och grundlig genomgång av faktaunderlaget till det man säger.

(Jag vet att det är en gammal tråd, men vill ändå nämna eftersom den kommer högt upp på sökmotorer.)
Komplettering: 800VA och många andra delar av lagstiftningen ("Solarpaket I") har redan trätt ikraft, medan normen för anslutning med schuko-kontakt inte är klar än, men intentionen verkar vara att den skall bli det inom kort.

Låter bra att ämnet används fortfarande...
Jag tecknade nu i höst kontraktet för en solcells anledning, blivit klart till slut av februari, dvs. nu snart 3 månader i drift...
Är absolut nöjd...

Finns det några nyheter inom området?
Finns det något alternativ till schuko (fast anslutning)?

• Gilla
Jerra L
  • Laddar…
paros paros skrev:
Finns det några nyheter inom området?
Finns det något alternativ till schuko (fast anslutning)?
Fast installerade solceller har väl alltid varit tillåtet? Dock kan det ju bli problem med "balkongkraftverk" i ett flerfamiljshus om inte fastighetsägaren tillåter det...

useless useless skrev:
Fast installerade solceller har väl alltid varit tillåtet? Dock kan det ju bli problem med "balkongkraftverk" i ett flerfamiljshus om inte fastighetsägaren tillåter det...
Jag tänker att det kanske finns en skillnad mot takinstallationerna?
Fast anslutning - skulle kunna betyda "kopplat in direkt i elcentralen" utan att man får betalt för överskott.

paros paros skrev:
Jag tänker att det kanske finns en skillnad mot takinstallationerna?
Fast anslutning - skulle kunna betyda "kopplat in direkt i elcentralen" utan att man får betalt för överskott.
Så jag vet är det oförändrat, dvs. Nej, balkonkraftvärk är inte tillåtet.
Jag för min del kan säga att jag, vi hade köpt in vanliga solceller med 12 kw/t växelriktare som vi har precis ett år nu. Sista året tillverkades 10,2mw/t med eget förbrukning på 2,25mw som är ca. 30%.
5,64mw såldes som är ca. 70%.
Vi utnyttjade även statliga 20% rot samt grön avdrag som varit ca. 35000 spänn...
Grönt avdrag minskas till sommaren...
Om du tänker köpa ett vanligt solcellsanläggning kolla rätt och handla inte på ett företag som fuskar och/ eller är oseriösa...

Nej, balkonkraftvärk är inte tillåtet.
Jo, det är dom. Men det är inte tillåtet att ansluta dom med stickpropp. Det förbudet gäller alla typer av produktionsanläggningar vare sig det är solceller på balkongen eller på taket eller en vattenturbin i närliggande å.

useless useless skrev:
Jo, det är dom. Men det är inte tillåtet att ansluta dom med stickpropp. Det förbudet gäller alla typer av produktionsanläggningar vare sig det är solceller på balkongen eller på taket eller en vattenturbin i närliggande å.
Okej...
Jag rådfrågad tidigare överall, det finns ju en speciell anslutning som kallas Wieland uttag...
Men då fick jag ändå ett nej...
Eller blivit det nu ändrat?

• Wieland anslutningsuttag och kontakt för minikraftverk på balkong, 90 graders design, med skyddskåpa och svarta kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej...
Jag rådfrågad tidigare överall, det finns ju en speciell anslutning som kallas Wieland uttag...
Men då fick jag ändå ett nej...
Eller blivit det nu ändrat?
Nej, det är inte ändrat. Men det gäller att hålla isär begreppen - Det är inte balkongkraftverk i sig som är förbjudna. Det är stickproppsanslutna solceller som är förbjudna.
Om man ansluter sitt balkongkraftverk fast i centralen för inkommande el enligt konstens alla regler så är det tillåtet.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till att stickproppsanslutningen inte är tillåten är att kraftverket gör att man kan dra betydligt mer ström från ett uttag på samma grupp än vad ledningar och uttag är dimensionerade för utan att säkringen går.

I Tyskland tycker man det är ok om kraftverket ger max 6 A. Förmodligen för att stickproppsanslutna prylar sällan drar mer än 10 A och anläggningen bör vara dimensionerad för att under begränsad tid klara 16 A. Elsäkerhetsverket gör en annan bedömning.

Redigerat:
useless useless skrev:
Anledningen till att stickproppsanslutningen inte är tillåten är att kraftverket gör att man kan dra betydligt mer ström från ett uttag på samma grupp än vad ledningar och uttag är dimensionerade för utan att säkringen går.

I Tyskland tycker man det är ok om kraftverket ger max 6 A. Förmodligen för att stickproppsanslutna prylar sällan drar mer än 10 A och anläggningen bör vara dimensionerad för att under begränsad tid klara 16 A. Elsäkerhetsverket gör en annan bedömning.
Njae, orsaken verkar snarare vara att det gått prestige i det hos ESV.
Deras egna motiv är ju redan lösta:
"Strömförande stickpropp",
"Bakmatning av ström",
"Överbelastning"

Strömförande stickpropp och bakmatning av ström är ju icke-problem i och med att "alla" kräver detektorn av sinusvåg innan produktion slås på.
Och med tanke på storleken på balkongkraftverk är ju en begränsning i stil med Tysklands 6A inte någon direkt begränsning, de är ju på typ 800W som mest...

Det skulle ju gå att kräva en 16A CEE anslutning med separat säkring eller via en helt beröringsskyddad kontakt liknande den ovan.

Men ESV fortsätter ju att insistera att allt som matar in ström via ett eluttag är ondskan själv.

Diagram över elsäkerhetsrisk vid anslutning av solcellsanläggning till gruppcentral via energimätare och uttagskopplingar; text från Elsäkerhetsverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag vet är det oförändrat, dvs. Nej, balkonkraftvärk är inte tillåtet.
Jag för min del kan säga att jag, vi hade köpt in vanliga solceller med 12 kw/t växelriktare som vi har precis ett år nu. Sista året tillverkades 10,2mw/t med eget förbrukning på 2,25mw som är ca. 30%.
5,64mw såldes som är ca. 70%.
Vi utnyttjade även statliga 20% rot samt grön avdrag som varit ca. 35000 spänn...
Grönt avdrag minskas till sommaren...
Om du tänker köpa ett vanligt solcellsanläggning kolla rätt och handla inte på ett företag som fuskar och/ eller är oseriösa...
Jag tror att du blandar ihop enheterna rejält: Växelriktarens maxeffekt mät i kW. Energin som ni skördade förra året mäts i kWh eller MWh. Egen förbrukning också kWh eller MWh. Bara för att det ska bli tydligt.
Välkommen till forumet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.