36 148 läst ·
87 svar
36k läst
87 svar
"Balkongkraftverk" tillåten i Sverige?
Om du ansluter den fast så pratar vi om en vanlig solenergianlläggning.paros skrev:
Om den ska leverera ut ström på elnätet ska man först skicka in förhandsbesked och därefter få det godkänt av nätbolaget innan man kopplar in den oavsett om den är på 800W eller 800kW.
För att kanske avråda någon att koppla in en anläggning utan nätägarens vetskap så bör man ju vara medveten om att solcellerna ökar spänning för att elen ska kunna gå "andra" vägen. Detta gör att elbolaget kan avläsa elmätaren när det är soligt för att se om man har aktiva solceller.
Ja, jag vet vad det är.D Daniel 109 skrev:
Jag skrev ett antal förslag på krav som ESV skulle kunna införa om det verkligen var de brister som de påstår som behövde åtgärdas.
Men som sagt, ESV är *inte* intresserade av att "lösa problemet" utan har istället ett tämligen ogrundat förbud.
Var utläser du att fast anslutning motsvarar "vanlig solcellssnläggning"?Dowser4711 skrev:
Vad säger att det inte bara motsvarar förbud mot schuko kontakt, dvs att det är ok att koppla in i elcebtralen utan kontakt.
Någon som faktiskt vet om detta faktiskt sker?M merbanan skrev:
Elbolagen godkänner bara deras egna anläggningar
som de säljer...du måste köpa av dem annars är du
olaglig.
som de säljer...du måste köpa av dem annars är du
olaglig.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Kenth skrev tre inlägg i olika trådar och ämnen i går. Alla åtföljs av att någon skriver att han har helt fel.
Uttala sig om vad? Erfarenhet är nog osannolikt eftersom de inte är tillåtna.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Jag har en kompis i Hamburg som skaffat balkongkraftverk och kopplat in via vanlig stickkontakt. Fungerar utmärkt. Elbolaget har inget att skaffa med det. Han kan dock inte mata ut och få betalt. Men dessa 600 W eller vad det är frågan om täcker en del av hans eget behov. Gränsen 600 W ska höjas i Tyskland till 800 W tror jag det var.paros skrev: