Hej!

Flyttade in i ett hus (byggt 1962) för dryga året sedan och har börjat komma fram till hur vi vill renovera vissa delar av huset. På ovanvåningen finns ett badrum som sannolikt renoverats för 40 år sedan (om man ska döma av inredningen och lösningarna). Golvet på ovanvåningen är enligt ritningarna 300mm betong. Vi har inte använt badrummet då det sannolikt läcker från något av avloppen där. Under badrummet ligger köket, och det finns vissa missfärgningar som ev. kan vara p.g.a. läcka. Vattnet har varit avstängt där uppe under lång tid. Vi visste om detta när vi köpte huset, och det var en av anledningarna till att huset var betydligt billigare än man annars kunde ha förväntat sig.

Nog om bakgrunden. Jag började i helgen att nedmontera badrummet och har tagit bort handfat och bidé samt fått ner en del kakel och tagit upp nästan all klinker. Inga uppenbara tecken till fuktskador eller problem med vidhäftningen (mer än jag tror är normal variation). Jag har en preliminär ritning på hur badrummet ska se ut som innebär en del ändringar (badkar blir dusch, flytt av toalett).

Avloppsrören är nog ganska slitna vid det här laget, och tittar man ner i avloppsröret där handfatet suttit så är det fullt av beläggningar och ser ganska risigt ut. Det finns också avloppet till bidén som jag gärna vill bli av med.

Jag är inte helt på det klara med hur avloppsrören går just nu, men jag tror att de kanske samlas i en större stam som sedan går ner via köket (där vasken kopplar på) och sedan ner i matkällaren (där ett stort rör i ganska risigt skick sitter i hörnet) och sedan vidare ut mot trekammarbrunnen.

Nu är ju den stora frågan, men tanke på att jag dels måste lägga om avloppsrören i badrummet men också byta det stora "stamröret" i källaren, hur mycket ska jag öppna Pandoras box?

Framledes ska ju köket renoveras också, så det är ju inte hela världen att hugga upp en vägg samtidigt och byta rör då.

Det optimala hade varit om jag hade kunnat bila upp i badrummet och lägga om avloppen och sedan koppla på till stammen (som jag önsketänker är i bra skick...) och sedan byta den dåliga biten nere i matkällaren.

Eller ska man bara ta in en avloppsnisse som inspekterar det relevanta med kamera och kanske också byter det synliga röret på en bråkdel av tiden som det tar mig? Då vet man i alla fall vad man har att jobba med.

Ber om ursäkt för det långa inlägget!

Farstatjej90
En sån här tråd är mycket bättre med bilder. Du kommer få så mycket mer hjälp

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En sån här tråd är mycket bättre med bilder. Du kommer få så mycket mer hjälp
Tyvärr vet jag inte riktigt vilka bilder som skulle hjälpa just nu. Jag får vänta till jag tagit bort resten så att jag kan ta bilder på avloppen. Jag kan ju också börja bila och ta lite bilder på det, men då har jag också satt bollen i rullning. Men å andra sidan kommer jag inte ifrån det ändå.

Har tyvärr inga detaljritningar på hur badrummet är nu rent avloppsmässigt.

OK en uppdatering efter att ha tittat efter mer i huset.

Jag hittade hur avloppet med hög sannolikhet löper i badrummet och hur det sedan tar sig genom huset. Jag är inte 100% på hur det löper i källaren, men kan nog göra en gissning.

Jag tror att det är mer bra än dåliga nyheter. Har lite bilder på det lilla jag kom åt att fota med.

Du har rätt Farstatjej90, det behövs bilder nu när jag kommit på lite mer!

Som jag har förstått det så verkar det som att avloppet från ovanvåningens toalett löper i taket ovanför köket (vilket styrks av att där är missfärgningar efter vattenskador i taket i köket). Det löpet sedan mot husets mitt där det sedan tar sig rakt ner till källaren. Jag tror sedan att det går ut mot ytterväggen under matkällarens golv och sen ut mot ett samlingsrör som sedan går vidare mot 3-kammarbrunnen. Det rör som jag i första inlägget pratade om som är i dåligt skick är tydligen helt tillägnat avloppet från diskhon i köket. Det ser ut att vara mycket lätt att byta uppåt till köket.

Jag har gjort en liten skiss med på hur jag tror avloppet löper, och med punkter där jag tagit de bifogade bilderna.

Gult är avlopp och rött samt blått är nydragna PEX-rör som försörjer badrummet med varm- och kallvatten. De rör med svart linda i bakgrunden på vissa av bilderna bör vara de gamla vattenrörledningarna. Alltså samlas nog avloppen och går ner genom stammen som markerats som gul. Bild 1* är tagen på samma ställe som de andra bilderna markerade 1, men tittar neråt längs röret (som verkar relativt frilagt). Bild nummer 2 är tagen i källaren där är i linje med röret som kommer från ovan. Gul linje i källarplan är min uppskattning av hur avloppet sedan tar sig ut mot trekammarbrunn. Jag vet (då det behövdes bytas) att det finns en sammanstrålning av husets avlopp där jag markerat med gul cirkel inför att sedan gå vidare mot 3-kammarbrunn.

Jag vet inte om detta blev rörigt eller tydligare, men i min värld är detta ganska goda nyheter. Köket och förmågan att laga mat påverkas inte om jag får för mig att bila upp och byta allt, och det verkar ganska lätttillgängligt (under omständigheterna).

• Rostiga avloppsrör och PEX-rör i källaren under isolering, markerade med en etta på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över ett hus med markerade rördragningar. Röda, blå och gula linjer indikerar avlopp och vattenledningar genom huset mellan våningarna.
  • PEX-rör med röd och blå markering, omgivna av äldre rör och skadad vägg. Bild ovanifrån, visar avloppsledningens dragning i huset.
    Skapa konto
  • Bild av ett gammalt avloppsrör med sprickor, taget i ett hus för att visa hur rören löper genom byggnaden.
    Skapa konto
  • Rostig avloppsfläns med fyra bultar fäst vid en vägg i en källare. Sliten betong runtomkring.
    Skapa konto
  • Planritning över övervåning med markerade avlopps- och PEX-rör, visar avloppsförlopp från badrum genom huset mot trekammarbrunn.
    Skapa konto
Farstatjej90
Ja om det är avloppsvattnet som läckt i taket i köket är det ju helt klart läge att göra nåt

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har redan bestämt mig för att rören i badrummet ska bytas (och ett ska bort helt), men frågan är om man ska passa på att byta själva stammen med när man ändå håller på.

Om jag t.ex. skulle byta ovanvåningen samt den fria delen på bottenplanet och sedan skarva innan röret går in i golvet och ner till källaren, hade det varit acceptabelt eller är det lite av en fullösning? Ju fler skarvar desto större risk för läckage, men då andra sidan borde det väl inte vara några problem.
Då hade jag i framtiden kunnat angripa källardelen men fram till dess göra klart badrummet och inte öppna upp för mycket i huset.

Farstatjej90
Jag kan inte sånt här men varje gång man läser en tråd om badrumsrenovering så föreslås att man ska byta så mycket som möjligt. Ofta är TS i såna trådar skeptisk till att bila mer för det är väl förmodligen skitjobbigt men rådet brukar bli att byta så mycket man kan..

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det lilla jag läst här på forumet om gamla avloppsrör i (gjut)järn/stål är att de oftast är slitna och behöver bytas innan eller i samband med renovering av badrum…

• Gilla
Jomper123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.