Hej alla !

Har tagit in en offert på en köksrenovering i Stockholmsområdet från en väletablerad firma. Detta på bottenvåningen i en 1.5 plansvilla från 2004 (köket lika gammalt). Funderar lite på arbetsmomenten i offerten rörande EL:

El arbete​

• Befintliga elinstallationer kopplas ur och säkras (proppas).
  • Montering av nya dolda el-slangar och dolda el-dosor (inkl. material).
  • El dras till tio (10) vägguttag.
  • El dras till en (1) strömbrytare.
  • El dras till en (1) tryckdimmer.
  • El dras till en (1) diskmaskin.
  • El dras till en (1) kolfilterfläkt.
  • El dras till en (1) ugn.
  • El dras till en (1) mikrovågsugn.
  • El dras till en (1) spishäll.
  • El dras till en (1) kyl & frys.
  • El dras till överskåpsbelysning.
  • El dras till fyra (4) spotlights.
  • El dras till en (1) taklampa.

1) Det ser ju ut som att man vill dra helt nya elkablar från grunden fram till uttagen ? Förvisso ska några nya uttag tillkomma och några flyttas men här är det alla i hela köket. Är det normalt att man gör så ? Tyvärr finns ingen särredovisning av EL kostnaderna.

Sedan funderar jag på betalningsvillkoren. De känns ganska ofördelaktiga för mig som kund eller är detta normalt numera ?

Första fakturan skickas ut för materialet i slutet av första arbetsveckan.

Andra fakturan skickas ut efter en tredjedel av arbetet är utfört med en 40% av arbetskostnaden.

Tredje fakturan skickas ut efter två tredjedelar är utfört med 40% av arbetskostnaden.

Sista fakturan skickas ut med resterande kostnader när arbetet är klart och avslutningsgenomgång är utförd.

I händelse av att parterna är oense kring betalning har kunden rätt att hålla inne 5% av den kvarstående summan tills överenskommelse är nådd.

Betalningen ska ske inom 5 dagar efter att fakturan skickas ut. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen.

Tacksam för synpunkter kring detta. Att i förväg avtala att jag som kund inte får hålla inne med mer än 5% av kvarstående summa känns orimligt och måste ju vara baserat på faktiska omständigheter och värdet av problemen som uppkommit kan jag tycka.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
J
Lättare att hitta en annan firma än att få denna att ändra sina villkor..

• Gilla
lbs129 och 17 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Förskottsbetalning = offert -> soptunnan.

• Gilla
buddy 6 och 19 till
  • Laddar…
Luktar problem lång väg med denna firma. Finns ingen anledning att skicka ut så mycket fakturor för ett så pass litet jobb

• Gilla
MasterP och 18 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Dom har inga pengar och behöver betala kontant hos grossisterna.

• Gilla
lynx_se och 18 till
  • Laddar…
N
De villkoren skulle jag inte godta.

• Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Hej alla !

Har tagit in en offert på en köksrenovering i Stockholmsområdet från en väletablerad firma. Detta på bottenvåningen i en 1.5 plansvilla från 2004 (köket lika gammalt). Funderar lite på arbetsmomenten i offerten rörande EL:

El arbete​

1) Det ser ju ut som att man vill dra helt nya elkablar från grunden fram till uttagen ? Förvisso ska några nya uttag tillkomma och några flyttas men här är det alla i hela köket. Är det normalt att man gör så ? Tyvärr finns ingen särredovisning av EL kostnaderna.

Sedan funderar jag på betalningsvillkoren. De känns ganska ofördelaktiga för mig som kund eller är detta normalt numera ?

Andra fakturan skickas ut efter en tredjedel av arbetet är utfört med en 40% av arbetskostnaden.

Tredje fakturan skickas ut efter två tredjedelar är utfört med 40% av arbetskostnaden.

Sista fakturan skickas ut med resterande kostnader när arbetet är klart och avslutningsgenomgång är utförd.

I händelse av att parterna är oense kring betalning har kunden rätt att hålla inne 5% av den kvarstående summan tills överenskommelse är nådd.

Betalningen ska ske inom 5 dagar efter att fakturan skickas ut. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen.

Tacksam för synpunkter kring detta. Att i förväg avtala att jag som kund inte får hålla inne med mer än 5% av kvarstående summa känns orimligt och måste ju vara baserat på faktiska omständigheter och värdet av problemen som uppkommit kan jag tycka.
Det är ju ett jobb på ett par dagar och ett par 10 000 beroende på omständigheter. Inte rimligt att fakturera mer än en gång.

Eller var dina funderingar på köksrenoveringen i allmänhet? Fakturering en gång i månaden är väl normalt. Material vet jag inte beroende på vad som ingår i entreprenaden. Det kan ju också vara mer praktiskt att entreprenör beställer hem till din adress och du faktureras av leverantören direkt. Då är 30 dagar normalt och du slipper entreprenörens påslag.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rent tekniskt är det väl så att det behövs fler grupper än vad som var fallet 2004. Då är det enklare att dra ny el till de flesta förbrukare.
Annars håller jag med alla föregående. Den firman verkar ju inte vara kreditvärdig.

• Gilla
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Hej alla !

El arbete​

Första arbetsveckan? Hur länge skall de hålla på?
Är det många fler uttag etc. än idag?

Tack för alla svar.

Köksrenoveringen är den stora delen men det ingår även nytt golv i kök och hall samt slipning av golv i vardagsrum, byte av dörrfoder, lister och dörrblad mot angränsande rum samt lite målning. 10 veckor ska det tydligen ta. Låter länge.

Oavsett, jag har bett dem särredovisa kostnaderna för de olika momenten och rummen. Nu fick jag bara en klumpsumma på arbete och material som är omöjlig för mig att värdera. Betalningsvillkoren är usla så jag kommer självklart utvärdera andra bolag också men det här företaget har bra omdömen och de gjort ett bra jobb med badrumsrenovering för 6 år sedan. Men det var då. Kvalitet är en färskvara och personalomsättningen kan vara hög i branschen.

BirgitS
S Saintus skrev:
men det här företaget har bra omdömen
Menar du personliga rekommendationer eller omdömen du hittat på nätet?
De senare kan vara falska.

• Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Tack för alla svar.

Köksrenoveringen är den stora delen men det ingår även nytt golv i kök och hall samt slipning av golv i vardagsrum, byte av dörrfoder, lister och dörrblad mot angränsande rum samt lite målning. 10 veckor ska det tydligen ta. Låter länge.

Oavsett, jag har bett dem särredovisa kostnaderna för de olika momenten och rummen. Nu fick jag bara en klumpsumma på arbete och material som är omöjlig för mig att värdera. Betalningsvillkoren är usla så jag kommer självklart utvärdera andra bolag också men det här företaget har bra omdömen och de gjort ett bra jobb med badrumsrenovering för 6 år sedan. Men det var då. Kvalitet är en färskvara och personalomsättningen kan vara hög i branschen.
Fast själva elarbetet kan ju inte ta allt för många dagar.
Jag tog i elarbete för köksrenoveringen i somras och då tror jag att det tog 2,5 arbetsdag för elarbete

Då var det nya brytare/dimmer, nya uttag.
dragning av el över vinden, och dragning av nya matningar från källaren.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du personliga rekommendationer eller omdömen du hittat på nätet?
De senare kan vara falska.
Brukar titta på Reco och bolaget har flera hundra.

• Haha
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
@
S Saintus skrev:
Tack för alla svar.

Kund omdömen ska du kanske inte värdera så högt. Det kan mycket väl så att de inte är lämnade av några riktiga kunder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Brukar titta på Reco och bolaget har flera hundra.
Då får du räkna med att en stor mängd av omdömena är falska.

Tidsåtgång och metoder har jag inte kompetens att kommentera men dom betalningsvillkoren är en stoooor röd flagga. Bli medlem (gratis) på merinfo.se och kolla upp bolagets ekonomi.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.