Hej,

Vi har nyligen installerat nytt värmesystem med golvvärme samt Nibe VVM S325 + S2125-12 och upplever problem med ljud och vibrationer.

1) UTEDEL
Utedelen har ett konstant brummande som är tydligt hörbart och överstiger vad vi hade förväntat oss. Ibland tillkommer även ett mer surrande ljud (hörs i film). Är detta normalt för den här modellen eller kan det tyda på något fel?

2) INOMHUSDEL
Innedelen och rördragningen ger ifrån sig vibrationer som sprider sig till intilliggande rum. När man känner på rören är det framför allt ett rör som går till utedelen som vibrerar tydligt.

Vi har haft en entreprenör för hela bygget inklusive VVS, som i sin tur använt en partner för leverans av värmepumpen. När både entreprenören och partnern hörde ljudet (via film) ansåg de initialt att något inte stod rätt till. Därefter var Nibe här och menar att anläggningen fungerar som den ska. Nibes bedömning var istället att rören låg mot något (vilket jag förstått är ett ganska vanligt problem).

Entreprenören skickade då hit VVS igen, men de justerade inte rördragningen utan stoppade i mer gummi. De menar nu att detta är åtgärdat och att man får räkna med en del vibrationer när pumpen går på högvarv.

Är jag överkänslig, eller låter detta som ett problem som inte är korrekt löst? Systemet låter och vibrerar mer än vår gamla pump från 1973, vilket känns märkligt.

3) PLACERING
Vi hade initialt dialog om placeringen av utedelen, där installatören sa att nuvarande plats var perfekt och inte alls skulle störa – i princip helt tyst enligt dem. Med facit i hand hade vi aldrig placerat den där den står idag.

Bör man i ett sådant läge kunna kräva eller åtminstone få till en omplacering av utedelen, givet att placeringen rekommenderades av installatören?

Tar tacksamt emot råd om hur vi bör gå vidare både mot entreprenör samt om ni har några egna lösningar. Kan man exempelvis tänka sig att lägga vibrationsdämpande matta? En ljudvägg mellan utedel och fasad?

Gott nytt år!

• Gilla
Wagger och 1 till
  • Laddar…
Är det filmat utomhus ? Tycker det låter helt normalt, däremot har installatören använt slang mellan utedel och innedel, eller bara stumma rör ?

Yes, filmat utomhus. Stumma rör. Lagt gummi runt rören i genomföringen.

Utedelar låter så är det bara.
Det man kan göra för att undvika/minska ljudet in i huset är att använda flexibla anslutningsslangar vid ute och innedel.

Placera utedelen så långt ifrån sovrum och vardagsrum som möjligt.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
S svardf skrev:
Yes, filmat utomhus. Stumma rör. Lagt gummi runt rören i genomföringen.
Då hade jag bett dom göra om det till slang om möjligt för att få bort vibrationer

Hej,
vi har samma problem. Ny 2125-12 / VVM S325 (installerade i sommar). Utedelen på norrsidan, någon halvmeter-meter utanför väggen. De rören som går från utedelen och till innedelen är stora, tjocka, isolerade rör och de går under huset (under betong/isolering etc).

Surrande/brummande hörs tydligt inne i huset och hörs, likt din, väldigt påtagligt ute en meter ifrån. Jag mätte med min telefon 68 dB nu i morse (-2 grader ute).

Jag har andra vänner som har samma inne/utedel, och där säger de att det är tyst och fint.

Jag kommer ta upp det med installatören på måndag, för jag har varit osäker på om det ska vara såhär eller ej.

Värmepumpens utedel placerad på snötäckt mark på norrsidan av ett hus med stora isolerade rör anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det inringade är med fönstret öppet, telefonen är enligt bilden ovan, så ca 67-68 dB. Där det går ner är när jag tänger fönstret, då på ca 50 dB.

Ljudnivådiagram som visar en ljudnivå på cirka 68 dB, med noteringar för högljudda och tystare perioder i ett hushåll med installera värmepump.
Skapa konto

• Gilla
svardf
  • Laddar…
har ni valt in i meny 4, kontinuerlig avisning fläkt, prova med det, så att ni inte har is på fläktringen som skapar oljud.

Hej,

Vi har exakt samma problem, står och surrar på ca 70 dB. Installerad nov 2024.

Jag har ställt in kontinuerlig avisning och tycker inte det har hjälpt. Även installatören har varit här och säger allt är OK (vi fick nämligen en varning om lågt flöde).

Nyfiken på om ni löst det, och hur så fall?

KZC KZC skrev:
Hej,

Vi har exakt samma problem, står och surrar på ca 70 dB. Installerad nov 2024.

Jag har ställt in kontinuerlig avisning och tycker inte det har hjälpt. Även installatören har varit här och säger allt är OK (vi fick nämligen en varning om lågt flöde).

Nyfiken på om ni löst det, och hur så fall?
Ej löst ännu. Det fanns visserligen ett fel, för lite kylgas. Nibe fyllde på 300g, men ljudet är där. Nästa steg är att flytta rören så de ej ligger an mot fasaden vilket jag tror kan påverka en hel del. Funkar inte det kommer jag be få den flyttad bort från huset.

Hej,

Vi har dämpat vibrationerna en del genom att göra större genomföringar, sätta i mer isolering/gummi etc. Kan ibland höra ett dovt brummande ljud i andra sidan av huset när den går på högvarv så det sprids till viss del fortfarande med konstruktionen men det är bättre.

Själva ljudet från utedelen är dock extremt störande. Jag ligger på 74dB som mest med en "hemmamätning" och delar bilden av andras pumpar inte alls låter som vår. Nibe har lite olika ljudanvisningar men den högsta jag hittat i deras tekniska dokumentation är 59dB "Max ljudvärde".

Det jag även reagerar på är att deras illustration och beskrivande text rörande placering, pekar på ljudet framför pumpen, dvs. från själva fläkten, medan vårt ljud är värst bakom pumpen och alltså mot huset. Vad har ni för upplevelse här?

Vi har begärt utökad felsökning och att de åtgärdar detta. Om det är så att Nibe hävdar att det här är som det ska vara tycker jag att det är falsk marknadsföring och felaktigt angivet då 74dB är väsentligt högre än 59dB i upplevd ljudnivå (självklart då även ödmjuk inför att min mätning inte är utförd med korrekta mätinstrument, men det ger en indikation).

Ljudet är så klart som värst när den arbetar hårt och jag vet inte vad som är normalt men min känsla är att vår pump verkar arbeta hårt ganska ofta. Jag har funderat på om det är standard eller vad det kan bero på e.g., konstruktionen. Vi har spårade spånskivor med reflektorplåt dvs. ej flytspackat golvvärmen så det blir mindre "trögt" och att det kanske har någon påverkan just på hur ofta den behöver köra på för fullt. Vad har ni för upplevelse här?

Diagram över ljudtrycksnivåer för en Nibe S2125 värmepump vid olika avstånd och driftslägen, med riktlinjer för placering.
Skapa konto

Jag håller med. Det är ljudet bakom och framförallt vibrationer som stör. Vi kan inte göra något åt rördragning, de ligger under isoleringen och under betongen. Jag vet inte om det kommer från det eller att de ligger an mot fasaden, men jag kommer dra i frågan nu under våren.

• Gilla
svardf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.