7 255 läst ·
81 svar
7k läst
81 svar
Badrumsmanchett sitter ej fast/tätar ej
Det beror på vad det är för typ av tätskikt om det går (egentligen "är tillåtet") att reparera men det är ju så man lagar det, att limma på en ny manschett och nytt tätskikt på.Claes Sörmland skrev:
För att göra det måste man ju då knacka bort klinker för att komma åt och kunna ta bort den gamla manschetten först (som jag redan skrivit i ett svar högre upp).
Limma manschett mot manschett är det som skulle behöves så att man slipper ta bort klinkers. Min undran är således om det inte finns ett enda exempel på en sådan reparationsprodukt.anders07 skrev:
Det beror på vad det är för typ av tätskikt om det går (egentligen "är tillåtet") att reparera men det är ju så man lagar det, att limma på en ny manschett och nytt tätskikt på.
För att göra det måste man ju då knacka bort klinker för att komma åt och kunna ta bort den gamla manschetten först (som jag redan skrivit i ett svar högre upp).
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Finns iallafall ingen godkänd sådan lösning.
Någon som är duktig på dessa saker/jobbar med detta, som skulle kunna ge sig på ett försök att åtgärda det utan att riva bort klinkers?
Problemet med det är att man inte kan limma på något utan att ta bort den gamla. Det blir för tjockt och då går inte klämringen ner.S SthlmFinest skrev:
Eventuellt kunde det gå att skära bort lite mer och sen limma ny remsa under och klämma på klämringen men det är en rätt stor risk...
Ett alternativ för "quick-fix" är att lägga till en förhöjningsring och sen lägga in en duschkabin eller badkar med avloppsrör ner i brunnen men då får du inte hälla vatten på golvet alls för det kommer inte att rinna ner i brunnen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
varför besiktar du badrummet? nyköpt lägenhet, har du renoverat? ska sälja? beroende på svar kan man hantera brunnen olika.
Blandade ihop ordningen, menade tvärtom, men trots detta blir det väl lite knepigt att få till överlapp.. se bilder:nino skrev:
Kan du ta fler kort, gärna så hela brunnsramen syns och även vad det är för klinker.
Något kort som tydligare visar hur mycket material som finns kvar av manschetten ovan klämringen, om det nu är manschett.. ser misstänkt ut som endast fiberduk som användes ihop med rollbart tätskickt under några år runt millennieskiftet.
Hur gammalt är badrummet?
Trolig orsak är att puruskniv inte använts och manschetten är skuren för mycket, nu är grå klämring std i purusbrunnar mot tätskikt då jag har för mig att blå var kompatibel även mot plastmatta och således inte fick samma tryck mot tätskikt och vandrade ur sitt läge efter tid.
//Kramla
Något kort som tydligare visar hur mycket material som finns kvar av manschetten ovan klämringen, om det nu är manschett.. ser misstänkt ut som endast fiberduk som användes ihop med rollbart tätskickt under några år runt millennieskiftet.
Hur gammalt är badrummet?
Trolig orsak är att puruskniv inte använts och manschetten är skuren för mycket, nu är grå klämring std i purusbrunnar mot tätskikt då jag har för mig att blå var kompatibel även mot plastmatta och således inte fick samma tryck mot tätskikt och vandrade ur sitt läge efter tid.
//Kramla
Hej,Kramla skrev:
Kan du ta fler kort, gärna så hela brunnsramen syns och även vad det är för klinker.
Något kort som tydligare visar hur mycket material som finns kvar av manschetten ovan klämringen, om det nu är manschett.. ser misstänkt ut som endast fiberduk som användes ihop med rollbart tätskickt under några år runt millennieskiftet.
Hur gammalt är badrummet?
Trolig orsak är att puruskniv inte använts och manschetten är skuren för mycket, nu är grå klämring std i purusbrunnar mot tätskikt då jag har för mig att blå var kompatibel även mot plastmatta och således inte fick samma tryck mot tätskikt och vandrade ur sitt läge efter tid.
//Kramla
Badrummet stambyttes i början på 2000-talet. Typ 18 år sen...
Men har badrummet överlevt så länge utan vattenskador borde jag klara mig ett år där? Fan vilken ångest jag har hur jag ska lösa detta. Nyköpt lägenhet
Det går tyvärr inte att sitta och gissa på ett forum...
Kontakta nån plattsättarfirma i området och be dom skicka någon som kan, kanske ringa först sen maila bilder.
Det -kan- funka i ett år om du har tur, det kan även rinna ner vatten till grannen efter första duschen... Du vet om att det är fel, jag skulle inte duscha där.
Har du tur så är det bara att sprätta ur den blåa ringen, trycka ner duken och dit med en ny ring så är det klart.
Har du otur så har nån skurit manschetten på fri hand och den är för liten, då är det kanske omöjligt att få till det bra.
Man skulle ev kunna lappa och laga så att det håller men då får man hålla kolla på det och även vara öppen och ärlig med det vid en försäljning.
Kontakta nån plattsättarfirma i området och be dom skicka någon som kan, kanske ringa först sen maila bilder.
Det -kan- funka i ett år om du har tur, det kan även rinna ner vatten till grannen efter första duschen... Du vet om att det är fel, jag skulle inte duscha där.
Har du tur så är det bara att sprätta ur den blåa ringen, trycka ner duken och dit med en ny ring så är det klart.
Har du otur så har nån skurit manschetten på fri hand och den är för liten, då är det kanske omöjligt att få till det bra.
Man skulle ev kunna lappa och laga så att det håller men då får man hålla kolla på det och även vara öppen och ärlig med det vid en försäljning.
Jag har ringt runt till halva Sthlm och ingen som renoverar badrum vill hjälpa mignino skrev:
Det går tyvärr inte att sitta och gissa på ett forum...
Kontakta nån plattsättarfirma i området och be dom skicka någon som kan, kanske ringa först sen maila bilder.
Det -kan- funka i ett år om du har tur, det kan även rinna ner vatten till grannen efter första duschen... Du vet om att det är fel, jag skulle inte duscha där.
Har du tur så är det bara att sprätta ur den blåa ringen, trycka ner duken och dit med en ny ring så är det klart.
Har du otur så har nån skurit manschetten på fri hand och den är för liten, då är det kanske omöjligt att få till det bra.
Man skulle ev kunna lappa och laga så att det håller men då får man hålla kolla på det och även vara öppen och ärlig med det vid en försäljning.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vet inte om detta tips kommer få forats mer våtrumskunniga att gå i taken men som åtgärd skulle du kunna:
Köpa en tub membranlim för våtrum, finns på tub, ta bort klämringen applicera rikligt med lim under manschetten kläm dit en ny klämring, skulle det inte fixera manschetten perfekt då tätar och fixerar limmet manschetten. Detta är ju ingen metod föreskrivet i någon bruksanvisning eller våtrumsguide men borde täta brunnen mot tätskiktet.
Givetvis för att vara helt säker och med så gammalt våtrum skulle allt behövas rivas och göras om med nytt tätskikt. Detta kostar givetvis aningen mer än tuben lim.
Köpa en tub membranlim för våtrum, finns på tub, ta bort klämringen applicera rikligt med lim under manschetten kläm dit en ny klämring, skulle det inte fixera manschetten perfekt då tätar och fixerar limmet manschetten. Detta är ju ingen metod föreskrivet i någon bruksanvisning eller våtrumsguide men borde täta brunnen mot tätskiktet.
Givetvis för att vara helt säker och med så gammalt våtrum skulle allt behövas rivas och göras om med nytt tätskikt. Detta kostar givetvis aningen mer än tuben lim.
Ett förslag:
1. Börja planera för badrumsrenovering. Men det kommer ju att ta tid, de bra firmorna har lång väntetid i Sthlm om jag har förstått det rätt. Sen att som konsument ens hitta en bra firma kan ju vara tidskrävande.
Så i väntan på renoveringen:
2. Ta hjälp av någon händig person i din bekantskapskrets och lossa den blå klämringen. Värm försiktigt den gamla manschetten med en hårtork så att den blir lite mjukare och försök trycka ned den och återmontera klämringen. Går det så går det.
3. Går det inte så lös det med silikon. Detta är ingen fullgod lösning men det ger ju tillfällig duschmöjlighet. Torka rent noga med tygtrasa och mycket T-röd över hålet/glipan. Få T-röden att avdunsta med hjälp av en hårtork i tio minuter. Applicera silikon in under manschetten (i hålet/glipan) och se till att det fyller ut utan lufthåligheter. Applicera silikon ovanpå och även över klämringen där skadan är. Tryck till med tvålat finger så att ytan blir jämn.
Efter något dygn när silikonen har härdat så går det att duscha de där månaderna innan badrumsrenoveringen händer.
1. Börja planera för badrumsrenovering. Men det kommer ju att ta tid, de bra firmorna har lång väntetid i Sthlm om jag har förstått det rätt. Sen att som konsument ens hitta en bra firma kan ju vara tidskrävande.
Så i väntan på renoveringen:
2. Ta hjälp av någon händig person i din bekantskapskrets och lossa den blå klämringen. Värm försiktigt den gamla manschetten med en hårtork så att den blir lite mjukare och försök trycka ned den och återmontera klämringen. Går det så går det.
3. Går det inte så lös det med silikon. Detta är ingen fullgod lösning men det ger ju tillfällig duschmöjlighet. Torka rent noga med tygtrasa och mycket T-röd över hålet/glipan. Få T-röden att avdunsta med hjälp av en hårtork i tio minuter. Applicera silikon in under manschetten (i hålet/glipan) och se till att det fyller ut utan lufthåligheter. Applicera silikon ovanpå och även över klämringen där skadan är. Tryck till med tvålat finger så att ytan blir jämn.
Efter något dygn när silikonen har härdat så går det att duscha de där månaderna innan badrumsrenoveringen händer.



