Villa vista Villa vista skrev:
Vet inte om detta tips kommer få forats mer våtrumskunniga att gå i taken men som åtgärd skulle du kunna:

Köpa en tub membranlim för våtrum, finns på tub, ta bort klämringen applicera rikligt med lim under manschetten kläm dit en ny klämring, skulle det inte fixera manschetten perfekt då tätar och fixerar limmet manschetten. Detta är ju ingen metod föreskrivet i någon bruksanvisning eller våtrumsguide men borde täta brunnen mot tätskiktet.
Givetvis för att vara helt säker och med så gammalt våtrum skulle allt behövas rivas och göras om med nytt tätskikt. Detta kostar givetvis aningen mer än tuben lim.
Villa vista, har du fixat med manschett tidigare själv? Eller badrumsrenovering?
 
hehe, jag har byggt min toalett och mitt badrum själv, jag satte dit brunnsmanschetten och skar med puruskniv fast det sved att köpa skiten för typ 250 spänn, en plastbit som används en ggr. :)

I duschen har jag iofs en väggnära brunn den har ingen manschett.... så ja som svar på frågan.
 
Villa vista Villa vista skrev:
hehe, jag har byggt min toalett och mitt badrum själv, jag satte dit brunnsmanschetten och skar med puruskniv fast det sved att köpa skiten för typ 250 spänn, en plastbit som används en ggr. :)

I duschen har jag iofs en väggnära brunn den har ingen manschett.... så ja som svar på frågan.

Funderar om man kunde få hjälp med att sätta dit en ny klämring. Lyckas inte hitta någon hantverkare som vill hjälpa mig.
 
Jag vänta på att mitt förslag skall sågas av någon tätskiktguru först men om det inte sker, med ditt alias måste du ha stora möjligheter att bjuda någon kunnig på middag för hjälp med brunnen.
Annars kan du nog ombesörja det själv det är inte svårt.

Dra bort klämringen, köp lim LF_Keraseal_1024x1024@2x.jpg
applicera limmet under manschetten, ev värm den om den är styv
återmontera klämringen, om den är deformerad från demontaget köp en ny innan montaget.
 
Problemet med att få dit en firma är att dom då har ett visst ansvar att det blir rätt.

Det bästa är att erbjuda någon som verkligen kan en slant svart, du får det åtgärdat och ingen firma behöver stå med några garantier.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Gör det rätt, är att riva hela badrummet och göra om.

Göra det, kanske så det blir ok, är att limma med någon av de föreslagna produkterna.
Hade det varit jag, hade jag limmat och hoppas på det bästa.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
med ditt alias måste du ha stora möjligheter att bjuda någon kunnig på middag för hjälp med brunnen.
Jag bjuder lätt på middag! Har tummen mitt i handen!!

Bor på Kungsholmen om någon skicklig vill ge sig på ett försök att hjälpa
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Gör det rätt, är att riva hela badrummet och göra om.

Göra det, kanske så det blir ok, är att limma med någon av de föreslagna produkterna.
Hade det varit jag, hade jag limmat och hoppas på det bästa.
Har inte råd... skulle knappast vara här om pengarna fanns. Vill så klart ha en aukoriserad firma men alla vägrar hjälpa.
 
S SthlmFinest skrev:
texten och bilden är ju just från besiktningsman
Jag undrar vem det var som beställde besiktningen. Du verkar ju bo i lägenheten, så jag undrar om det var någon annan. Om det var föreningen som beställde besiktningen och därmed har tillgång till protokollet tar du en stor risk om du inte genomför en åtgärd som kan godkännas. Skulle det bli vattenskador efter det kan du ses som ansvarig även för skador som i vanliga fall skulle åtgärdas och betalas av föreningen.
 
1 16386 skrev:
Jag undrar vem det var som beställde besiktningen. Du verkar ju bo i lägenheten, så jag undrar om det var någon annan. Om det var föreningen som beställde besiktningen och därmed har tillgång till protokollet tar du en stor risk om du inte genomför en åtgärd som kan godkännas. Skulle det bli vattenskador efter det kan du ses som ansvarig även för skador som i vanliga fall skulle åtgärdas och betalas av föreningen.
Hej,

Vad menar du med att det normalt skulle betalas av föreningen? De står völ inte för badrummen om det inte är stambyte?
 
S SthlmFinest skrev:
Har inte råd... skulle knappast vara här om pengarna fanns. Vill så klart ha en aukoriserad firma men alla vägrar hjälpa.
Ingen vill hjälpa dig för ingen kan lämna garantier på en sådan sniklösning.
 
Krilleman
I vissa föreningar är det föreningen själva som "äger" golvbrunnen och betalar således för utbyte av denna vid renovering pga att allt för många fuktskador uppkommer just där.

Värt att kolla upp!
 
S SthlmFinest skrev:
Funderar om man kunde få hjälp med att sätta dit en ny klämring. Lyckas inte hitta någon hantverkare som vill hjälpa mig.
Det beror på att hantverkaren lämnar garanti på sitt arbete. Det finns inga godkända metoder att delreparera tätskikt. Eller det finns det om du får instruktioner från tätskiktstillverkaren hur du ska göra. Nu är ditt badrum så gammalt så jag misstänker att du inte vet vilket tätskikts som har används?

Återstår 2 alternativ:

1) Riva hela badrummet och bygga nytt.

2) Få tag i en kunnig plattsättare som del reparerar manschetten. Finns lite olika metoder. Man måste titta på plats för att avgöra vad som blir bäst.
Givetvis en chansning som ingen vettig hantverkare kan lämna garanti på.

Blir väldigt nyfiken på hur din besiktningman kunde erbjuda dig hjälp för 20k eller vad du skrev. Skulle nästan överväga det alternativet då jag förutsätter att du får ett rent protokoll på köpet.
Känns dock en smula oseriöst av en besiktningsman att erbjuda sin hjälp till någon som är i underläge minst sagt.
 
S SthlmFinest skrev:
Hej,

Vad menar du med att det normalt skulle betalas av föreningen? De står völ inte för badrummen om det inte är stambyte?
Som jag skrev, om du använder ett badrum som du vet är felaktigt kan du bli ansvarig för kostnader för skador som föreningen annars skulle ansvarat för. Alltså inte skador i ditt badrum utan skador på övriga delar av byggnaden, underliggande lägenheter etc.
 
  • Gilla
ByggPlankan
  • Laddar…
Claes Sörmland
1 16386 skrev:
Som jag skrev, om du använder ett badrum som du vet är felaktigt kan du bli ansvarig för kostnader för skador som föreningen annars skulle ansvarat för. Alltså inte skador i ditt badrum utan skador på övriga delar av byggnaden, underliggande lägenheter etc.
Ja om TS är vårdslös så kan föreningen stämma henne för skadestånd gällande eventuell skada. Men föreningens utsikter är mycket dåliga att få några pengar via tingsrätten för man får var jäkla dum i huvudet utan att vara vårdslös. Särskilt om TS försökt laga skadan med någon produkt så blir det svårt att visa på vårdslöshet. Hon gjorde ju sitt bästa för att förhindra en läcka innan hon duschade.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.