- Badrumsmanchett sitter ej fast
- Badrumsmanchett har släpp och tätar ej brunnen
Man får ej använda duschen tills det är åtgärdat. Inga fuktskador.

Hur allvarligt är detta fel? Kan man verkligen inte duscha tills att det är åtgärdat? Vad kan det kosta att fixa? Bor i centrala Stockholm.
 
  • Löstagd badrumsmanchett som inte fäster ordentligt runt brunnen, risk för fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du bör inte använda duschen med det felet. Vatten kan ledas ner i golvet.

Nu är jag amatör, men det kanske går att lossa klämringen, och trycka ned den igen, så att manschetten kläms fast korrekt.

Tätheten består i att nanshetten skall vara klämd mot insidan av brunnen med klämringen. Klämringen måste ända ned i sitt bottenläge, för att rött tryck skall uppstå.

Om det inte går att åtgärda enkelt, så är det värre. Det är i princip en hel badrumsrenovering som löser det i så fall.
 
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Klämringen ör alltså den blåa delen.
 
Just det där felet är väldigt vanligt. Händer oftast pga att man inte använt puruskniv när man skurit ur hålet i manschetten. Och tyvärr så är det därför en vanlig orsak till fuktskador. Just brunnen utsätts ju absolut mest för vatten i och med att allt vatten på golvet rinner just dit, där är det därför viktigt att allt är korrekt utfört. Vem har gett dig direktiven att inte duscha? Har du haft en besiktningsman eller dyl på plats?
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jo, texten och bilden är ju just från besiktningsman. Han sa att han kan fixa det åt mig men för typ 10-20.000 kr. Det är ju svindyrt! Så söker lite second opinions.
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
J
10-20000 låter billigt, eftersom det vanligtvis krävs stort ingrepp för att laga fackmässigt. En nödlösning är annars att installera en duschkabin och leda ner vattnet förbi problemet.
 
  • Gilla
SthlmFinest
  • Laddar…
S SthlmFinest skrev:
Jo, texten och bilden är ju just från besiktningsman. Han sa att han kan fixa det åt mig men för typ 10-20.000 kr. Det är ju svindyrt! Så söker lite second opinions.
Sa han vad han skulle behöva göra i så fall? Kan inte riktigt föreställa mig vad han ska göra för 10-20 tusen. :thinking:
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Det han antagligen vill göra är att ta bort klinker, öppna upp så att man kan lägga en ny manschett och skarva i befintligt tätskikt... Då låter 10-20.000 kr rimligt (om än överkant...).

Man kan inte låta vatten gå in i brunnen så där för då rinner det ut i golvet under!
 
  • Gilla
SthlmFinest
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
10-20000 låter billigt, eftersom det vanligtvis krävs stort ingrepp för att laga fackmässigt. En nödlösning är annars att installera en duschkabin och leda ner vattnet förbi problemet.
Hej Jocke. Vart leder man vattnet i så fall? Då behövs ju ny brunn?
 
anders07 anders07 skrev:
Det han antagligen vill göra är att ta bort klinker, öppna upp så att man kan lägga en ny manschett och skarva i befintligt tätskikt... Då låter 10-20.000 kr rimligt (om än överkant...).

Man kan inte låta vatten gå in i brunnen så där för då rinner det ut i golvet under!
Hej! Har du tips på en fackman som skulle kunna göra det billigare? I Stockholm?
 
anders07 anders07 skrev:
Det han antagligen vill göra är att ta bort klinker, öppna upp så att man kan lägga en ny manschett och skarva i befintligt tätskikt... Då låter 10-20.000 kr rimligt (om än överkant...).

Man kan inte låta vatten gå in i brunnen så där för då rinner det ut i golvet under!
Undrar hur det ska gå till, tätskiktet på golvet ska ju vikas upp på vägg, sedan ska tätskiktet från väggen överlappa det uppviket ned till golv. Men har han en lösning så är ju det super!
 
S SthlmFinest skrev:
Hej Jocke. Vart leder man vattnet i så fall? Då behövs ju ny brunn?
Är nog inget fel på själva brunnen, det är tätskikt/manschett som släppt från klämringen.

Man leder ett avloppsrör direkt ner i brunnen från duschkabinen.

Ovsett kabin så bör man ju få dit tätskikt/manschetten under klämringen igen.
Annars som Anders skrev så måste man upp med klinker runt golvbrunnen för att få dit en ny manschett som skärs korrekt och få till en godkänd lagning av tätskiktet som sitter.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns det verkligen inget sätt att lappa manschetten. Det är ju ändå 2021 och detta är den svagaste delen i varje tätskikt. Detta måste hända regelbundet i badrum.
 
  • Gilla
SthlmFinest
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det verkligen inget sätt att lappa manschetten. Det är ju ändå 2021 och detta är den svagaste delen i varje tätskikt. Detta måste hända regelbundet i badrum.
Man kan ju försöka ta bort klämringen och trampa dit den igen men det brukar inte lyckas...
Manschett och tätskikt som ligger på har styvnat lite och t.ex. fix kan ligga på/nära som gör att man tappar den lilla "flex" som gör att ringen går ner rätt.
Är det fel uppskuret från början (vilket det högst antagligen är) så uppstår samma problem igen...

Men, visst, det kan vara värt ett försök...
 
  • Gilla
SthlmFinest
  • Laddar…
Claes Sörmland
anders07 anders07 skrev:
Man kan ju försöka ta bort klämringen och trampa dit den igen men det brukar inte lyckas...
Manschett och tätskikt som ligger på har styvnat lite och t.ex. fix kan ligga på/nära som gör att man tappar den lilla "flex" som gör att ringen går ner rätt.
Är det fel uppskuret från början (vilket det högst antagligen är) så uppstår samma problem igen...

Men, visst, det kan vara värt ett försök...
Det är ju vanligen akrylatbaserad kemi och dessutom gjort för att tåla hett vatten. Så hårtork borde mjuka upp den gamla polymeren så att den blir mer följsam.

Men jag tänkte mer på ett godkänd lim som tillåter att man limmar på en ny manschett och tar upp ett nytt korrekt hål i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.